Superfood

I sammarbeid med Proteinfabrikken

Tusen takk for alle god bedring ønsker i går, det hjalp tydeligvis for i dag er formen mye bedre. Jeg har stor tro på at man kan styrke immunforsvaret og helsen generelt med kostholdet. Jeg tror at med et variert og godt kosthold bestående av rene råvarer, masse frukt og grønt, sunne fettsyrer, grove karbohydrater og gode proteinkilder så kommer man veldig langt.

Jeg liker også å optimalisere med å ta en green-drink på morgenen før jeg spiser frokost. De dagene jeg har god tid lager jeg gjerne en smoothie med 1 scoop hvetegress, 1-2 dl eplejuice, raspet ingefær, 1 ts kanel og en pære kuttet i biter. Det er så enkelt som at jeg putter alle ingrediensene i blenderen og tilsetter litt ekstra eplejuice eller vann hvis det er nødvendig for å få en perfekt konsistent.  På dager hvor det er litt mer hektisk blir det chlorella blandet i eplejuice (uten tilsatt sukker) og vann. Jeg tar 1 scoop chlorella og blander i et halvt glass eplejuice og fyller opp med iskladt vann. Et tips er å drikke drinken med sugerør, ellers risikerer du å bli grønn både på og mellom tennene. *ler* Jeg snakker av erfaring!

Når jeg startet med greens, så tok jeg kun hvetegress. Nå har jeg gått over til å bruke både hvetegress og chlorella. Hvetegress bruker jeg mest i smoothie, mens chlorella tar jeg ofte som en green-shot eller green-drink på morgenen. 
CHLORELLA er en ferskvannsalge fullpakket med naturlige næringstoffer. For at d
ette ikke skal bli en lang og kjedelig utredning om hvor fantastisk chlorella er, så skal dere få et par punkter istede:

  • Regulerer blodtrykket og balanserer blodsukkeret
  • Styrker immunforsvaret
  • Demper sukkersuget
  • Inneholder 39 ulike vitaminer, mineraler og aminosyrer
  • 3 ganger mer proteiner enn rent kjøtt
  • 3 gram (1 ts) dekker hele dagsbehovet for vitamin C
  • 10 ganger mer betakaroten enn gulerøtter
  • 10 ganger mer kalsium enn melk
  • Du må spise 3-5kg grønnsaker for å få i deg samme mengde vitaminer, mineraler og aminosyrer som i 3 gram Chlorella.

 

HVETEGRESS er lett fordøyelig og full av næringstoffer. Hvetegress består av 70% klorofyll, som styrker cellene, nøytraliserer skadlige stoffer i kroppen og avgifter leveren.  Hvetegress inneholder 17 aminosyrer, 92 ulike mineraler ( for å nevne noen: jern, kalsium, fosfor, magnesium og kalium) Hvetegress er rik på vitamin A og B. Hvetegress har mange positive effekter, for å oppsummere:
  • Øker energinivået
  • Avgifter kroppen
  • Godt for ledd, hud og fordøyelse
  • Styrker immunforsvaret

 

Jeg kan kun snakke for min egen del, og jeg føler at denne grønne drinken gir meg et energiboost i hverdagen, og spesielt nå i vinterhalvåret. Som sagt så varierer jeg hvordan jeg tar den, og jeg anbefaler dere å teste ut smoothie-varianten hvis du ikke er så glad i å ta den kun med vann (eller eplejuice). 

 

Smiiiiil Maren


 

12 kommentarer
    1. Jeg fikk anbefalt på helsekosten å starte med spirulina-tabletter når jeg ikke hadde tatt noe av dette tidligere. Har du noe erfaring med det, i forhold til hvetegress og chlorella? 🙂

    2. flowershart: Jeg liker best å blande med eplejuice, da smaker det ordentlig godt! Kun med vann smaker det absolutt ikke vondt, men jeg nyter den ikke akkurat. Det smaker litt gress på en måte. Man føler seg veldig sunn når man drikker den:) Hehe

    3. Julie: Slik jeg opplever det så er chlorella sterkere, og jeg ville derfor startet med hvetegress (eller spirulina) først slik at kroppen blir litt vant til det før du går på chlorella. Jeg brukte kun hvetegress i ca 3-4 uker før jeg supplerte med chlorella 🙂

    4. Hei! Du skal vite at du er en fantastisk inspirasjon, både i trening/kosthold, men ellers i hverdagen også, med din sprudlende personlighet! Takk for det:)
      Jeg lurte på om du har noen tips til oss som trener mye, og vil gå ned i vekt? Har spurt flere bloggere om dette..
      Jeg synes det er få som skriver om akkurat det i dag, er litt vanskelig å finne ut hva man egentlig bør få i seg. På den ene siden er folk som er veldig nøye på å spise mager mat, og ikke få i seg så mye kcal. På den andre siden er folk som trener masse, og derfor trenger en del mat i løpet av en dag, for å å få energi til treningen og næring til muskler osv. Jeg trener ca 5-6 dager i uken, og trenger da så klart mer mat enn en som trener kanskje to dager i uken. Men jeg skjønner jo at jeg ikke kan lasse ned med masse frukt, havregryn, nøtter og cottage cheese i hvert måltid, for da blir det fort mye kcal… Blir litt forvirret opp i alt dette! Takk på forhånd 🙂

    5. Hei Maren!
      Har du tips til noen gode øvelser for core? Sitter lange dager nå i eksamensperioden, og kjenner det knirker og knaker i hele kroppen nå. Skulle gjerne hatt noen effektive øvelser jeg kunne gjøre om kvelden før sengetid. Tar push-ups, strekker litt nå og da, og av og til rygghev, men det hjelper ikke stort på 😛
      Lykke til videre kjære deg nå i eksamensperioden! Stå på, ikke lenge til jul nå <3
      Hilsen en fast leser 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg