Mine matfavoritter

God mandagsmorgen

Jeg håper dere har hatt en strålende helg. Selv har jeg vært på hytta og bare kost meg, det merkes på energinivået i dag. Jeg er uthvilt og klar for en ny og sprek uke. For en liten stund siden postet jeg et inspirasjonsinnlegg til dere med diverse delikate matbilder, dette ble satt stor pris på og det var veldig hyggelig. Det kom også et par kommentarer på at dere gjerne ville se et lignende innlegg med da med kun min hverdagsmat som inspirasjon. Det skal dere selvfølgelig få! Bildene blir ikke like delikate, men budskapet er jo det viktigste. Så i dag har jeg valgt å dele matbilder fra min egen kjøkkenbenk, dette er min hverdagsmat. Jeg håper jeg kan klare å vise ved disse bildene at det trenger ikke være så fryktelig vanskelig å spise sunt, hvis man bare får litt inputt på hvilke alternativer som finnes. 

1. Tacosalat – Salat, tomat,agurk,mais,løk,avokado,karbonadedeig,ost,mager kesam og fullkorns tortillalefser / speltlomper

2. Salat med stekt spinat, dampet brokkoli, pesto, fetaost, kalkunskinke og røket laks. Jeg liker godt å mikse sammen flere proteinkilder (her: kalkun og laks)

3. Kyllingkjøttdeig, stekt sammen med 3 egg og diverse krydder, mikset sammen med diverse dampede grønnsaker og friske tomater. Toppet med ost. Denne retten har ikke noe navn, og høres litt spesiell ut. Den har vært en favoritt hos meg i lang tid. 

4. Hjemmelagde-hamburgere er både sunt og godt. lag dem av karbonadedeig/egg/løk/krydder eller gjør som meg, kjøp ferdige kalkunburgere. Disse er kjøpt i sverige, og har et supert næringsinnhold. Jeg skal ut på jakt etter lignende produkt i Norge. 

5. Kokosmelk-ris/kylling/banan – Dette er virkelig det aller beste jeg vet! Det er TULL at man ikke skal spise kabonhydrater, og jeg blir lei meg når jeg ser at så alt for mange jenter dropper karbohydratene og tror det er veien til drømmekroppen. Trener du så trenger kroppen din påfyll, og karbonhydratene er overhode ikke farlige!! Dette er et typisk etter-trening-måltid for meg. Kokt ris, kyllingfilet, kokosmelk, dampede grønnsaker toppet med banan. Kombinasjonen av salt kylling, og søt banan er magisk. Kokosmleken gjør også det hele til en fest for ganen. 

6. Stekt salmalaks, kokt potet, dampede grønnsaker og mager kesam. Krydderet som er brukt på salmaen her heter Fiskemannens fiskekrydder og kjøpes på ulike fiskeutsalg. Spør etter det der du vanligvis kjøper fersk fisk. Det er virkelig helt fantastisk godt.

7. Rugbrødskive med eggerøre og laks. Enkelt og greit

8. Meieriprodukter – Blåbær, bringebær, en boks cottagecheese og en skyr. Jeg bruker også ofte oppkuttet frukt i en slik skål, da det er litt billigere enn friske bær. Toppes med usaltede nøtter og kanel/sukrin.

Her har dere noen av mine favoritter, var det noe som fristet? 

Da vil jeg ønske dere en fantastisk uke. For min del er den hektisk med mye jobb. Både bloggrelatert jobb og en ny spennende ekstrajobb som jeg skal avsløre for dere i kveld *lurt smil*. Vi har studieuke denne uken, og det er grunnen til at det er fullt fokus på jobb denne uken og ikke skole. Slik er det når jeg driver dette “dobbeltlivet” med både studier og jobb, da må jeg sette inn fokus på ulike steder i ulike perioder. Så nå som det er “fri” og studieuke så må jeg sette fokus på jobb. Heldigvis så elsker jeg det jeg gjør, og da går alt så mye lettere. Arbeidsuken min i kr.sand varer kun frem til torsdag, da pakker jeg sekken og flyr til Oslo for et par møter, før jeg tar helg hos en god veninne. Oslohelg med NM i fitness står på planen. Kamera er selvfølgelig med, og bloggen vil bli oppdatert hyppig. Denne uken blir så bra dere 🙂

 

Smiiiiiil Maren


17 kommentarer
    1. Ja, ser kjempegodt ut! 😀 Bare fortsett å inspirere oss, får sykt lyst på mat når du legger ut så delikate bilder 😛 Må prøve ut noe av det der!

    2. Den ovnsstekte salmalaksen har virkelig blitt en favoritt her og, elsker den! Hvis du er glad i banan og kylling sammen er det også kjempegodt og lage wok av, banan, kylling og cashewnøtter og steke det i panna 🙂

    3. Tips: På rema1000 selger de Løvbit av kalkun! Den har et bra næringsinnhold og minner kanskje om kalkunburgerne du kjøpte i Sverige 🙂

    4. Kokosmelkris og kylling med banan har blitt en favoritt hos meg og kjæresten, smaker jo bare så utrolig godt!

    5. Kylling og banan sammen er døds godt!!! Jeg pleier å steke min før jeg steker kyllingen, i samme panna. Nomnomnom:)))

    6. Er litt “redd” får karbohydrater…Dropper ikke brød eller potet og slikt, men spiser litt mindre karbs enn vanlig.
      Er 15 år, og etter at jeg gikk ned 12-13kg, er jeg redd får å blir “stor” igjen. Har lagt på meg 5kg igjen, og vil gå opp mer, bare i muskelmasse. Syntes dette er ekstremt vanskelig, siden jeg ikke vet hvor mye jeg skal spise..

    7. :): Godt å høre at du har fokuset på rett plass og vil opp igjen. Så sterk og flink du er 🙂 Du skal ikke presse ned brød, og pasta osv hvis dette ikke føles naturlig for deg. Fokuser på smarte karbohydrater. Fullkornsris, fullkornspasta, søtpotet, havregryn, frukt, grønnsaker, speltlomper og hvis du skal ha brød så velg feks rugbrød.Alle disse er i mine øyne gode alternativer. 🙂

    8. Takk for svar!
      Jeg spiser bare rugbrød, fullkornsris, fullkornspasta osv. Spiser ikke de “lyse” tingene.
      Speltlomper er noe jeg elsker, fikk øynene opp for de, da jeg leste om de her på bloggen. Liker at det er så mange muligheter med speltlomper. Takk for det! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg