Styrketrening og salmalaks

I dag stod fullkropp på styrkeplanen, og jeg gjennomførte en grei økt på Solsiden ptsenter. Ben skal egentlig være med på fullkroppsøktene, men i dag føltes bena mine sure og slitne, jeg sparer derfor benøvelsene til onsdag. Dagens økt inneholdt følgende øvelser:

  • Pullups med strikk
  • Nedtrekk
  • Stående roing
  • Dips
  • Brystpress
  • Flies
  • Triceps pushdown med stang
  • Biceps curl med stang

 

Herlig stemning på gymmet, god musikk og inspirerende mennesker rundt meg ble økten en positiv opplevelse. Jeg har brukt store deler av dagen innestengt på et bibliotek og energien var ikke akkurat på topp før jeg startet. Når man er litt små trøtt før en økt så hjelper det ofte å spise noe som kvikner deg opp litt. For min del ble det en banan og en halv pakke rosiner (liten pakke). Dette er raske karbohydrater som gir deg det ekstra lille piffet du trenger for å bli klar for å yte på trening. Det er viktig å fylle på etter trening, men det er jo ikke noe vits å presse en halvdød energiløs kropp gjennom økta heller, så derfor anbefaler jeg dere å fylle på litt før også. Spesielt hvis du kommer rett fra jobb / skole. 



Dagens middag ble ovnsbakt salmalaks, kokte poteter, dampede grønnsaker og en enkel salat. Mager kesam, diverse krydder, kikoman og walden farms honey dijon satte prikken over i´en og gjorde måltidet komplett. Her i gården blir det alltid mer enn en porsjon, spesielt når det er så god mat som salmalaks. Dagens dessert ble en diger frukskål, toppet med vanilje yogurt og hakkede mandler. Mmmmm. Uten mat og drikke – duger helten ikke. 

Håper dere har hatt en herlig ukestart, og hvis ikke – så kommer det alltids en ny dag i morgen 🙂

 

Smiiiil Maren

11 kommentarer
    1. Hei Maren!
      Gud, for en herlig, positiv, energisk og ikke minst motiverende jente du er!
      Lurer på en ting – kjører du cardio hver dag? Varmer du opp før du har styrkeøkt? Hvor lenge cirka trener du hver dag?
      Ha en flott og sporty uke videre! 🙂

    2. Åååh, laks er det jammen lenge siden jeg har spist! Det blir ved neste anledning! Du, jeg føler også ofte at beina er “sure”. Hva er dette egentlig? Kan man forebygge det på en enkel måte?

    3. Marthe: Nei jeg har cardio 3 ganger pr uke ca. Ja jeg varmer opp med lette vekter eler dynamisk oppvanrming ( google it ) Øktene mime varer ca 40 min 🙂

    4. Solvor: For min del er det for stram muskulatur, for mye ensidig belasntning, for lite tøying og bevegelighetstrening. Det kan være mange ulike grunner, andre vanlige årsaker er overbelstning / overtrening ? for lite restitusjon/hvile. Tenk deg godt om hvordan du har levd og trent den siste tiden, mye stress, mye løping? lite hvile?

      For min del hjelper det veldig å bruke triggerpunktball og foamroaller, samt tøye og varme veldig godt opp med dynamisk oppvarming før jeg kjører benøktene. Det kan være et tips 🙂

    5. Tusen takk for råd Maren! Setter stor pris på det! Hmmm, MÅ begynne å ta restitusjonsdagene på alvor! Samt rulle mer selvsagt, alltid rulle mer!

    6. Det er alltid så moro å titte innom bloggen din 🙂 Men jeg lurer på noen ting. Hvor lange pauser har du mellom setta dine? Og tar du i så fall noen av de andre øvelsene mens du har “pause”, eller kjører du 3 sett etter hverandre bare?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg