Oppskrift: Tunfisk-pizza

Ja du leste riktig, dette er en pizza som inneholder tunfisk. Det høres helt grusomt ut, men jeg kan garantere at dette vil bli en storfavoritt hos flere av dere. Jeg var så skeptisk da jeg skulle prøve denne for første gang at jeg vurderte å la vær, fy søren så glad jeg er for at jeg turte å smake. Dette er nemlig en av de aller mest smakfulle og saftige pizzaene jeg har smakt. Jeg ber dere om å være litt open minded og ikke dømme den før dere har prøvd. Oppskfiten er latterlig enkel, smaken er heaven, næringinholdet er fantastisk og det tar kun 15 minutter å lage den, med andre ord – det finnes ingen grunn til å ikke smake! Det var min gode venninne Mette som viste meg denne herligheten.

Du trenger (til en person):

  • 60g havregryn
  • 1 boks tunfisk i vann
  • 1 helt egg
  • Karbonadedeig (1/2 pakke. 200g)
  • Krydder 
  • Ost (lett ost)
  • Sopp

 

Dette er ingrediensene jeg brukte, du kan selvfølgelig velge det krydderet du vil, og bytte ut karbonadedeig med kylling, skinke, peperoni eller hva som helst. Det er bare å være kreativ. Jeg lagde hvertfall med karbonadedeig krydret med grillkrydder og cayennepepper, sjampinjong i biter og masse ost, toppet med oregano. Himmelsk!


Slik gjør du: 

Bland havregryn, hele boksen med tunfisk (ikke hell av vannet) og egget sammen i en bolle, slik at det blir en fin deig. Smør deigen utover et bakepapir og inn i ovnen på 180 grader i ca 10 min. Da er bunnen ferdig. Stek kjøttdeigen i litt grillolje (jeg bruker St.maria grillolje) og krydre godt med grillkrydder og litt cayennepepper (dette er et sterkt krydder så ikke overdriv). Ta den ferdige pizzabunnen ut av ovnen og legg på kjøttdeigen, kutt sopp i små biter og legg på (her kan du selvfølgelig også legge på løk, mais o.l også hvis du ønsker) topp pizzen med masse ost før du strør litt oregano på toppen. Inn i ovnen til osten har smeltet og vips – verdens beste og sunneste pizza! Som tilbehør valgte jeg mager kesam istede for rømme, ketchup med stevia og en enkel salat.

Som sagt: Open-minded og ikke døm før du har prøvd. Lykke til med pizzalagingen, og fortell meg gjerne hva dere synes. 

 

Smiiiil Maren

 

42 kommentarer
    1. Wow! Endelig en skikkelig hverdagspizza med fantastisk næringsinnhold!! Nå vet jeg hvertfall hva som blir middag og lunsj de neste dagene 😉 Tusen takk for oppskrift!

    2. Den så veldig god ut, men er veldig skeptisk til tunfisk, Tror du pizzaen kan falle i smak hos folk som ikke liker tunfisk? eller smaker den veldig fisk?

    3. Til og med jeg fikk lyst til å prøve denne! Ikke fan av tunfisk altså, men når du pakker den inn i en pizza, som faktisk ser bra ut, og du mener den er god..! 😀
      DA, da må jeg bare prøve jeg og 😛

    4. Har du tomatsaus/tomatpure før du tar på karbonadedeig??så litt sånn ut på bildene.Jeg hater tunfisk,men har virkelig lyst å prøve denne å se om det glir ned;)hihi

    5. Jeg måtte selvfølgelig prøve denne til middag idag, og må bare si tusen takk for super oppskrift! Kjempesaftig og god bunn, toppet med tomatsaus og andre pizzafavoritter 😉 Smakte absolutt ikke mye tunfisk til de som er skeptiske til det. Nei, dette var herlig! 🙂

    6. Godt min samboer ikke veit hva han skal få i kveld, tror han har nok med alt annet jeg skal eksperimentere med! (: nå står den i ovnen! Gleder meg!

    7. Jippi!! Endelig flere som får øynene opp for tunfisk på pizza. Jeg er 26 år og har siden jeg var bitteluten fått servert tunfiskpizza på lørdager hjemme. Det har vært min storfavoritt siden første gang….. velkommen etter;-)

    8. Marte: Aner ikke 🙂 Jeg teller ikke kalorier. Hvis du vil vite det så anbefaler jeg deg å bruke somebody.no å legge inn alle ingrediensene der.

    9. kan jeg bytte ut 60 gram havregryn med ca 30g mandelmel? siden mandelmelet suger til seg mere væske. Spis ikke havregryn skjønner du 🙂

    10. Herlighet det var digg da! Litt skeptisk, selv om jeg igrunn liker tunfisk.. Men det her skal jeg absolutt lage igjen! 😉

    11. Må bare poste en kommentar her først som sist!
      TUSEN TAKK for oppskriften!
      Er selv svært skeptisk til tunfisk, brekker meg nesten av lukten, men sitter i dette øyeblikk og nyter en tunfiskpizza! helt fantastisk!
      Ha en strålende helg videre Maren! Du er rå 🙂

    12. Nå har jeg nettopp spist denne pizzaen. Var lenge skeptisk pga tunfisken, men herregud så god!!
      Nå sitter jeg stappmett med et glis rundt munnen 🙂
      Så enkel også. Og billig – tunfisk og havregryn koster jo ikke akkurat allverden.
      Og det beste av alt: supersunn med masse proteiner.
      Perfekt mat ettter spinningøkta mi 🙂

    13. Jeg må ærlig innrømme at jeg har vært skeptisk til denne pizzaen lenge, men da jeg så tunfiskboksen på butikken går visste jeg at jeg bare måtte ha den! Jeg greide nesten ikke å la være å brekke meg da jeg åpnet boksen, men det var så verdt det! Det hele resulterte i en god middag i går OG litt rester til frokost i dag. Helt fantastisk godt! 🙂

    14. For å være helt ærlig, så var jeg ganske skeptisk når jeg skulle til å sette bunnen i ovnen.. Jeg var veldig redd for at det skulle være mye smak av tunfisken, så jeg lagde en dressing med mager kesam, gressløk og hvitløk, for å dempe smaken av tunfisk dersom det ble nødvendig. Tok først en bit uten dressingen, og jeg skjønte med en gang, at her har jeg virkelig gått glipp av noe! Dette var nok en av de beste pizzaene jeg noen gang har smakt! Stygt redd for at denne pizzaen blir en gjenganger på lørdager ja 🙂 Jeg ble mett av ca. halve pizzaen og litt salat attåt, så jeg ble overrasket faktisk, for tidligere klarte jeg å knekke i meg en HEL grandiosa hjemmelaget!
      Terningkast: 6!

    15. Hei Maren! Tenkte jeg skulle prøve denne idag, ser veldig bra ut 🙂 Lurer bare på hvor i ovnen den skal stå? Midt i eller nederst?

    16. Wow! Ble overrasket over hvor god tundfisk pizza er! I dag er andre dag på rad jeg har det til middag. Tusen takk for oppskriften! 🙂

    17. Prøvde denne i dag og hvorfor har jeg ikke gjort det tidligere?! Smakte helt fantastisk, og tunfisken kunne man ikke smake i dte hele tatt. Ble veldig skeptisk da jeg åpnet en boks tunfisk for første gang i mitt liv, dte luktet rett og slett kattemat, men så fort den gikk i ovnen ble all lukt og smak borte. Denne blir garantert en gjenganger!
      For min del ble det litt for mye å spise hele til middag, så nå gleder jeg meg til lunsj i morgen også:-)

    18. Jeg har blitt helt hektet! Lager det opptil 3-4 ganger i uken i England, hahaha 😀 prøv gjerne litt chilli og curry pulver (krydder) i røren (altså i bunnen), det er kjempe godt!

    19. Ser jo at jeg er litt langt ned i arkivet nå, men prøver meg likevel 😁 Vet du om den kan fryses?? Evnt hvor lenge den holder i kjøleskapet? Helt NYDELIG var det!! Kunne tenkt meg å lage opp en stor porsjon 😍😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg