Hvilemodus og jern

God morgen dere!

Klokken har såvidt passet 08 om morgenen når jeg setter meg ned for å blogge for dere. Jeg har sovet i tilstrekkelig mange timer, spist masse god mat og hatt en super uke. Likevel våkner jeg opp totalt uten energi, trøtt og tom i hele kroppen. En ubehagelig følelse. Jeg har aldri før følt behovet for søvn så sterkt, og den seige vonde følelsen av å være slapp henger litt for ofte over meg for tiden. Jeg har nå tatt en liten tur til legen min for å sjekke ut jern-nivåene i kroppen.

Jeg forteller dere dette fordi jeg vet at det er så mange jenter som sliter med mangel på energi og overskudd, de er trøtte, og slitne uten at det egentlig er noen opplagt grunn til det. Det kan være smart å sjekke jernet neste gang du er hos legen din. Det er også mye jern i flere matvarer som kan være smart å gå i seg, for eksempel:

  • Kjøtt (gjerne rødt)
  • Grønne grønnsaker
  • Ubehandlet korn

 

Jeg tilbragte store deler av gårsdaen på sofaen, rett og slett bare for å hente meg litt inn igjen og la kroppen lade opp til en ny og sporty uke. Det er sant som dem sier – du hviler deg i form! Det høres kanskje rart ut, men det er faktisk slik at man bryter ned kroppen ved trening og bygger den opp sterkere ved restitusjon og hvile. I dag er jeg klar igjen, og tenker å starte denne solrike (endelig er solen tilbake på sørlandet) med en liten powerwalk, før det blir et par timer jobb og cafekos med en venninne. Jeg har kun to små fridager igjen før jeg begynner å jobbe, så disse dagene må nytes. 

Ha en herlig ukestart solstråler!

 

Smiiiil Maren

10 kommentarer
    1. Håper du finner ut av det! Jeg har også slitt med dette i perioder. Uten at jeg har sjekket det hos legen har jeg tatt litt tilskudd av jern, og det har som oftest fungert 🙂
      Håper du får en fin uke uansett 🙂

    2. Nesten slik at det hadde vært godt om det viste seg at det var jernmangel. Da har du noe konkret som det er mulig å gjøre noe med! Hope you feel better soon, det er noe håpløst å gå rundt i slik zombietilstand, ihvertfall for en aktiv sjel som deg!

    3. Du, sjekk om du er allergisk! Da blir man veldig trøtt og sliten. Jeg tok sprøyte på fredag og det føles mye bedre nå 🙂

    4. Jeg har det slikt selv, tror jeg også må gå til legen med dette, men har ikke kommet meg noe langt med det. ligger bare i sengen og prøver og få energi ! 🙂
      håper det går bra med deg og at du fant ut noe 🙂

    5. Hvordan var jernnivået? Har du erfaringer med jerntabletter? Jeg har flere ganger fått beskjed om å ta jern fordi jeg har lavt med jern, men min erfaring er at jeg er blitt enda mer sliten av det (og jeg har prøvd mange typer jerntabletter..) så nå dropper jeg det og merker egentlig ikke at det er lavt.. Håper du finner ut av det 🙂

    6. Du har jo en veldig lav fettprosent. (Blitt lavere i det siste?) Noe kroppen sikkert tåler helt fint i perioder, men i lengden? Neida, før alle skal klikke, det er ikke kritikk.. Men har mer tro på at kroppen blir sliten av det..

    7. Maria: Venter på svar på blodprøvene, så vet ikke noe enda. Jeg har slitt mye med dette tidligere, og har heller ikke hatt spesielt god hjelp av jerntablettene. Godt at du ikke kjenner så mye til det, da er du heldig 🙂

    8. Anonym: Takk for omtanken, men fettprosenten min er ikke så lav at den vil påvirke kroppen min på den måten. Jeg har desverre slitt mye med lave jernnivå tidligere, så dette er ikke noe nytt problem. Jeg hadde håpet at jeg hadde vokst det av meg, men nå får vi se hva prøvene viser 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg