Tålmodighet, kontinuitet og kvalitet!

I går var det bursdagsfeiring for verdens beste pappa her hjemme i Kr.sand. Vi koste oss med kransekake, bløtkake og hyggelig besøk. Det er tydelig at gårsdagens godsaker gav et herlig energuoverskudd, for i dag gikk intervallene på mølla som en drøm. Jeg kjørte fem ekstra intervalldrag på rent overskudd. Fantastisk!! Det er så godt når man kjenner at kroppen er tilfredstilt med både nok søvn og nok energi (les:mat) Så spis maten deres jenter, du får igjen for det på treningen!



Dagens økt ble 30/30 intervaller. Jeg elsker denne typen intervaller, og det blir som oftest dem jeg løper. Korte sprintintervaller funker gull for meg. Jeg tror absolutt ikke at denne typen intervaller er rett for alle, men for meg så funker de topp! Jeg har testet 4×4 og denne typen lang-intervaller, men de funker bare ikke for meg. 4 minutter blir for lenge for meg, og jeg liker virkelig mye bedre korte eksplosive intervaller. Der er vi alle ulike, så test ut litt ulike intervaller og finn ut hva du liker best. Når det gjelder trening og livstilsendring generelt så er en ting hvertfall helt sikkert – tålmodighet, kontinutitet, og kvalitet fremfor kvantitet er nøkkelen til suksess! Vær tålmodig, jobb på jevnt og trutt og ikke gi deg – resultatene vil komme! Lytt til kroppen din, og fokuer på gode treningsøkter. Det handler ikke om jo mer jo bedre! Sørg for at du får gode kvalitetesøkter ved å være smart på forhånd, behandle kroppen din bra med nok mat, nok søvn og nok hvile. Kvalitet over kvantitet dere!

Dagens økt ble gjennomført på min gamle arbeidsplass, Spicheren treningssenter i Kristiansand. Jeg er så glad i det senteret der, og det var en fryd å være tilbake! Jeg fikk også tatt en Inbody-test. Jeg har ikke tatt en slik test siden i sommer, og var derfor veldig spent på resultatet. En slik test er kun en indikator og skal absolutt ikke ses på som en ren fasit. I og med at jeg har tatt denne testen flere ganger tidligere, kan jeg bruke det som en fin sammenligning og få en god indikator på hvordan formen min er nå. Resultatet viste at kroppsvekten er ca den samme (økt litt), fettprosenten er tilnærmet lik og en fin økning i muskelmasse. Jeg er fornøyd med testen, og det gleder meg å se at jeg har økt i muskelmasse på tross av at jeg ikke har et så stort fokus på styrketreningen min nå. Jeg trener styrke, men ikke på langt nær så mye som tidligere. Neste test blir nok i april, og jeg har satt meg noen små delmål frem til da. Dette gir fornyet motivasjon til treningen utover våren.

Nå har jeg satt meg godt tilrette i sofaen hjemme, og skal jobbe her et par timer. Senere venter hovedgrunnen til at jeg reiste hjem, nemlig innspilling med NRK. Jeg er spent og litt nervøs. Jeg vet fremdeles ikke alle detaljene omkring dette, så mer info kommer i kveld. Jeg tar selvfølgelig med meg kamera, og skal dokumentere hele prosessen.

Jeg håper dere får en strålende onsdag. Dersom du har en litt kjip dag , så husk på at en dårlig dag definerer ikke hele livet ditt. It’s just a bad day, not a bad life. Minn deg selv på hvor mange ting du har i livet ditt som du kan være glad for. Skriv dem gjerne ned og les dem høyt for deg selv. Tro meg, du er egentlig ganske heldig 😀

Smiiiiil Maren

23 kommentarer
    1. spicheren er virkelig en fin plass 😀 Du er savnet der 🙂 Fint innlegg Maren ! Er fort gjort å tro at man blir sprek over natten 😛 Men resultatene kommer, det tar bare litt tid ^^
      Lykke til i kveld !

    2. Kos deg der hjemme og lykke til med NRK-oppdraget! Og takk for den siste kommentaren din, og innlegget generelt. Akkurat det jeg trengte! Har hatt en litt kjip dag, men det skal ikke mer til enn en slik påminnelse før man kommer ut av boblen. Snudde akkurat i døra på stamina nå med retning sofa og god mat i stedet – merker at kroppen trenger påfyll og søvn. Og det skal det bli 🙂

    3. Digger bloggen din, den er alltid like inspirerende! Men har et spørsmål: er dine mål i hovedsak “estetiske”? Altså at du jobber med å forme kroppen, snarere enn å feks øke i øvelser osv? Eller begge deler?:)

    4. Gratulera:) Jeg måtte smile når jeg leste dette innlegget, for jeg var også i dag å tok den testen på elixia og skrev om det på bloggen! Jeg var også fornøyd med resultatet, mer fokus på styrketrening er det som gir resultater;)

    5. Jeg har også nettopp tatt en slik inbody test 🙂 hva er fettprosenten og muskelmassen din i %? morsomt å sammeligne 🙂

    6. Jeg er også en som liker superkort sprint.:) Men ang 4*4. Gjorde en liten justering på den for egen del begynte å kjøre 3 min * 5. Og det hjalp veldig. 3 min går plutselig mye fortere og så passer det med musikken. 1 sang = done.

    7. Malin: Ta en ny test om noen uker, og sammenlign med den første testen din. I mine øyne r det helt unødvendig å sammenligne seg med noen andre enn seg selv 😉 Ønsker deg en strålende dag:) M

    8. Lisa: 10 min rolig jogg eller rask gange, 30 sek sprint, hopper av mølla i 30 sek, så på igjen i 30 sek, så av i 30, på i 30, av i 30 – totalt 10 ganger, så roer jegned med 10 min powerwalk. that’s it:)

    9. cathrine: Jeg brukerveldig lite mageøvelser, da jeg er veldig bevisst på å alltid aktivere core i alle styrkeøvelser. Hvis jeg trener mage er det oftest plnaken i ulike varianter, og benhev,

    10. Hanne: Målet mitt er å føle overskudd og ha en vital og sterk kropp som fungerer optimalt 😀 Selvfølgelig vil jeg føle meg vel og se bra ut, men hovedmotivasjonen min er en spruddlende og sterk kropp full av energi 😀

    11. Anonym: Så FLINK du er som lyttet til kroppen din!! Kjeme bra, jeg er sikke rpå at du får en strålende økt neste gang fordi du lyttet nå og gav deg selv en pause! Motivasjonsklem fra meg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg