Sunn og saftig hamburger

I går lagde jeg en av de beste middagene jeg har smakt på lenge! Jeg har tømt hele kjøleskapet siden jeg skal reise bort, og det var derfor så og si ingenting spennende ingredienser til gårsdagens middag. Jeg måtte dermed finne frem kreativiteten. Jeg skulle reise hjem til kr.sand samme kveld, og hadde derfor litt dårlig tid også. Utfordringen var da: Sunt, godt, raskt og få ingredienser. Løsningen ble hamburgere. Jeg hadde ferdige kalkunburgere i frysen fra min forrige svipptur over grensen. Disse er fantastisk gode, og inneholder hele 94% kalkunkjøtt. Jeg hadde også grovt lavkarbobrød ferdig oppkuttet i frysen. I kjøleskapet var det en kvart pose spinat, en halv løk og noen få cherrytomater. Jeg stekte hamburgerene med godt krydder, og varmet brødet i ovenen. Så stekte jeg spinat i stekepanna, med litt olje og salt. Tomatene serverte jeg ferske.


Så var det løken. Min første tanke var å kun steke løken, men så kom jeg på at jeg kunne panere den. Friterte løkringer er noe av det beste jeg vet, men det er ikke akkuratt helsemat. Jeg lagde derfor min egen versjon av de kjente amerikanske onion-rings. Jeg kuttet løken i ringer, satt frem to skåler hvor den ene inneholdt eggehvitter og den andre en melblanding bestående av mandelmel, salt, epper og natvigs kryddermix. Ført dyppet jeg løkringene i eggehvittene, så over i melmiksen, før jeg la dem over i steke pannen på sterk varme. Stekte dem kort tid på hver side, og vips ferdig! Du kan også ta den i oven, dette har jeg ikke testet enda, men neste gang skal jeg forsøke det! Løkringene blir utrolig smakfulle og gode, de gav virkelig den siste lille finishen på brugerene.

Jeg la det opp slik at jeg hadde brødet i bunn, med litt sukkerfri ketchup, så spinaten, og til slutt burgeren toppet med løkringene. Dette var et magisk måltid, som jeg absolutt kommer til å lage igjen snart! Det smaker som junkfood, men er super sunt og med et strålende nærinsinnhold.


Jeg hadde ferdige kalkunburgere, men det er ikke verre enn at du blander karbonadedeig, et egg, hakket rødløk og litt krydder i en bolle, rør godt rundt og form små burgere som du steker i panna. Voala, super sunne, saftige burgere! Du trenger ikke bruke burgerbrød som er proppet med sukker, du kan enkelt og greit bare kutte deg to rugbrødskiver, eller annet grovbrød. Ta utgangspunkt i brødskalaen, og velg et deilig grovtbrød.

Jeg håper dere ble inspirert til å lage burgere til middag, og husk at det må ikke være helt for å lage en ekstra god middag!

Smiiiiil Maren

15 kommentarer
    1. Mmm ! Så veldig godt ut 🙂 hamburger er en gjenganger her i hus ! Veldig digg at det smaker usunt men er sunt 🙂

    2. Wah, nå fikk jeg hamburgercravings! Har tenkt på å prøve meg på løkringer leeeenge. Du er god inspo Maren, håper du får en fin uke 🙂

    3. Har du prøvd fedon linberg lavkarbo brødet de har på rema 1000? Hva synes du om næringsinnholdet?

    4. Det hørtes veldig godt ut 🙂 Jeg lagde meg panerte kyllingnuggets inspirert av Kristine Weber igår, og det anbefales! Vendte kyllingbitene først i egg og deretter en blanding av mandelmel og parmesan før jeg stekte dem. Snakk om usunn mat som plutselig ble sunn! 😉

    5. Hei Maren, du som er PT, ser du bruker PT selv også ibalnt, er dette noe du vil anbefale alle på det sterkeste en gang iblant? Selvom man er PT selv feks?

    6. Maren: Ja jeg tror det er smart! Det er så fort gjort å låse seg fast i sitt eget spor, og kun kjøre de øvelsene man liker og føler at man mestrer, det kan bli lite variasjon og progresjon i treningen og da er det godt med litt inspirasjon og input fra en annen person. Jeg tror også at man kan lære enormt mye av hverandre og at det alltid er smart å ha et åpent sinn og være sulten på mer kunnskap. Ingen kan alt, og derfor er det smart å snakke sammen, og lære av hverandre :):)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg