Snøstorm og intervaller

Etter en solid og god julefrokost trosset jeg snøværet og dro avgårde på trening. Det ble en mildt sagt frisk opplevelse. Det snør sidelengst og det føyker noe helt vilt. Vinden kommer i kast, og man kan ikke se lenger enn et par meter fremfr seg. Jeg pakket på meg boblejakken, lue, votter og ul fra topp til tå. Med Maria Mena’s vakre Home for Christmas tuslet jeg nedover gaten, jeg møtte kun en eneste person på hele turen, det er tydelig at dette ikke akkurat er populært turvær.



Vel fremme på Solsiden PTsenter ble det en god kondisjonsøkt på tredemøllen. Jeg var helt alene på senteret og kunne spille så høy musikk jeg bare ville – fantastisk. Jeg var litt bekymret for at kondisjonen min hadde forsvunnet etter en lang periode med mer fokus på styrketrening enn cardio. Det skal sies at det var rimelig tungt de første turene, men nå har det løsnet og kondisjonen er tilbake. Det er en helt spesiell følelse når man kommer seg opp på  surfe-stadiet som jeg kaller det. Når bena går av seg selv og du bare kan male på. Det koster deg ingenting og du klarer faktisk å nyte det. Det tar tid å komme dit, men tro meg, når man kommer til så er det vel verdt strevet. Jeg har bygd opp kondisjonen min igjen med en kombinasjon av korte sprint intervaller og rolig langkjøringer, med hovedfokus på sprintintervaller. Dette har funket gull for meg, så dersom du ønsker å få opp kondisjonen din så anbefaler jeg deg å teste korte eksplosive intervaller. Dette vil bedre kondisjonen din i form av at hjertet ditt (som også er en muskel) blir sterkere og kan klare å pumpe mer O2rikt blod ut i kroppen pr slag enn tidligere. Jeg løper mest 30 sekunders intervaller for tiden. 30 sek spurt, 30 sek pause x 10 drag. Jeg varierer med 45 sekunder intervaller også. 45 sek spurt, 15 sek hvile x 10 drag. HVA ER DINE FAVORITT INTERVALLER??

Nå er det straks klar for familieselskap her. Ribba står i ovnen, roastbiffen er stekt, røykalaksen og lammelåret er klart, potetsalaten er lagd, ferskt brød er handlet inn, og snart skal jeg ut å lage eggerøre. Dette er bare noen av godsakene som skal bli servert i kveld. Jeg får vann i munnen bare av tanken. Jeg elsker virkelig julemat. Hoho. Nå må jeg hoppe i dusjen og komme i gang med eggerøra – gjestene er rett rundt hjørnet.

Ha en magisk lille julaften 🙂

Smiiiiil Maren

16 kommentarer

Siste innlegg