Svar på spørsmålsrunde del II

God morgen!

Jeg er et liste-menneske som liker å ha oversikten over ting som skal gjøres. Det gir meg en god følelse å kunne stryke ut ting fra listen. Et punkt på listen som har stått der å sett stygt på meg en stund er å gi dere svar på litt mer spørsmål fra spørsmålsrunden. Så her kommer endelig del 2 av spørsmålsrunden:

Hva gjør du hvis du har en skikkelig dårlig dag?

– Da setter jeg på en koselig film, tar på meg myke joggeklær, tenner masse stearinlys, lager med kakao eller noe annet godt, og kryper opp i senga og tar en ordentlig time out! Eller så ringer jeg en av mine herlige positive venner som kan dele litt energi med meg. Eller jeg melder meg på en herlig gruppetime, og drar med meg et par gode veninner på trening.

Hvordan er en vanlig dag for deg (både mat, hverdag og trening)?

Frokost: 1 boks cottage cheese, en skyr, et eple kuttet i biter, 1/2 pære i biter, en håndfull hakkede mandler og/eller valnøtter og varme bringerbær over tilslutt. ( ja jeg elsker frokost, og må ha en stor frokost)

Lunsj: Omelett, kyllingsalat, wok, hjemmebagt brød/knekkebrød med proteinrikt pålegg, wrap med kylling/laks

Middag: Taco, ovnsbakt laks, wok, sushi, kylling/kjøtt/fisk med grønnsaker og fullkornris/søtpotet/spellomper

Kvelds: Cottage cheese med yogurt, frukt/nøtter/bær, brød/knekkebrød, omelett eller noe annet enkelt


Har du hatt beinhinnebetennelse? Eventuelt, har du noen tips for hva jeg kan gjøre når jeg føler slike smerter i bena?

Ja, det har jeg faktisk slitt med i flere år. Jeg fikk det da jeg jobbet som aerobic instruktør. Mitt beste tips er å roe helt ned i en periode tl smerten går over, skaffe deg ordentlig gode sko, og gradvis innføre aktivitet igjen. Ha fokus på tøying for legg, og hofte, og massasje av leggene.

tar du omega 3 hver dag? til og med hvis du spiser laks den dagen?

Ja det gjør jeg!

Hadde du hatt de resultatene du har i dag, hvis du ikke hadde trent styrke?

Garantert ikke! Styrketreningen har vært helt avgjørende for meg.

Har du en oversikt(enten detaljert eller lett oversiktelig) over inntaket ditt i løpet av en dag?

Nei det varierer helt fra dag til dag, og som nevnt flere ganger tidligere så teller jeg ikke kalorier og kommer heller aldri til å gjøre det. Hvis jeg skulle tippe så vil jeg tro st sted mellom 2000-2500 pr dag. Matvarene jeg spiser mest av: kylling, karbonadedeig, speltlomper, laks, alt av grønnsaker, cottage cheese, skyr, vanilje kesam, mager kesam, yoplait yogurt, bær, alle typer frukt, nøtter, skinke, egg, ost, havregryn, hjemmebagt brød/knekkebrød.

Hvor skal du jobbe nå når du flytter til Oslo?

SATS solli plass

Hvor lenge har du blogget?

Jeg har blogget i ca ett og et halvt  år.

Hvilken utdanning har du, og hva er planen videre når det gjelder dette?

Jeg har følgende utdannelse:

Idrett grunnfag

Trenings veileder fra Norges Idrettshøgskole (NIH) 

Kostholdsveileder1 og 2 fra NIH.

Personlig trener fra Akademiet for Personlig trening. (AFPT) 

Kurs: ernæring for ekstreme resultater, maksimal fettforbrenning, optimal helse.

Sertifisert spinning, aerobic og Corebar instruktør. Sats kurs: Transformer og Inbody mass analyce.

Iløpet av høsten fullfører jeg også massør og kettlebells instruktør ved AFPT. Jeg vurderer også sterkt å ta Coaching utdannelse hos AFPT som starter opp i oktober.

Hvor mange intervall, styrke og morgencardio økter har du i uken, og hvordan fordeler du disse

4 styrke økter, 2 kardio pr uke

Spiser du mye frukt, og hvilke frukt?

Enormt mye! Jeg elsker frukt, og spiser all slags. For tiden går det mest i epler, pære, nektariner og kiwi.

Jeg lurer på hva slags kosttilskudd og supermat du bruker?

Kosttilskudd: Omega 3, vitamin D, proteinpulver

Supermat: AFA-alge, hampfrø, kakaonibs, supersmoothies (kjøpes ferdig i superfoodbutikken, eller jeg lager dem selv), Kålchips. Jeg har også veldig lyst å teste noni-juice, er det noen som har erfaring med den kanskje?

Nå skal jeg sprette avgårde på jobb! Jeg ønsker dere en fantastisk fin dag:)

Smiiil Maren

27 kommentarer
    1. Kjempefint innlegg med kjempefine svar! 😀 Er 4 styrkeøkter og 2 cardioøkter for dagen noe du anbefaler? Og med cardioøkt, mener du da intervaller/ annen “hard” cardio? Eller kan f.eks det å gå en tur være en cardioøkt? 🙂

    2. Så gøy med slike innlegg! Du er en inspirasjon for meg:)
      Jeg vil gjerne lese mer om treningen din. Hvordan deler du kroppen i forhold til styrketreningen? Trener du etter et fast program? Hvor mange repetisjoner osv. Dette er iallefall ting jeg lurer litt på i forhold til min egen trening. Hadde vært interessant og lest litt om hvordan du gjør det:)
      Ha en strålende dag! Klem fra Anniken.

    3. Hei 🙂
      sender et nytt spørsmål her jeg 🙂
      jeg lurer fortsatt på den utdanningen personlig trener på AFPT. Må man ha noe utdanning før man tar denne? Ser du har tatt grunnfag og treningsveileder. Er dette noe man MÅ/bør ta før man begynner på personlig trener utdanningen?
      Håper veldig på svar 🙂

    4. Liker virkelig inspirasjonen bloggen din gir! 🙂 Jeg lurer på 2 ting.. Hvilken butikk (kjede) kjøper du Speltlompene på? Selv bor jeg i Bergen og synes det er umulig å få tak i disse.. OG når du trener styrke 4 ganger i uken, trener du da samme muskelgruppe flere ganger den uken? Eller har du et splitprogram? I så tilfelle hvilken muskelgruppe trener du per økt?

    5. Først vil jeg bare svare Elise her oppe: Jeg bor selv i Bergen og opplever akkurat det samme! Har funnet de på kiwi og meny, men du må være tidlig ute for de blir FORT utsolgte! 😉
      Og til deg Maren: Jeg har kjempelyst til å studere på NIH selv, men tror jeg har for lavt snitt til å komme inn. Hva var snittet det året du gikk der?

    6. Utrolig motiverende å lese bloggen din! Er i gang med å starte treningen igjen etter noen år med lite trening pga manglende motivasjon og sykdom.. Leser hver dag, og morgenbloggingen blir lest på vei til skolen:-) lurer på en ting, er hampfrø det samme som linfrø? Mener å ha sett på linfrøpakker at der også står hampfrø(elle noe lignende)?!

    7. hei navnesøster! et raskt spørsmål fra treningsnarkoman til treningsnarkoman; 1,5 DL havregryn og 5 DL melk = havregrøt…… MEN, er dette greie mengder dersom man ønsker å gå ned i vekt? Spiser ellers omtrent bare knekkbrød, pålegg og frukt, og det som blir servert til middag, bortsett fra poteter og ris!
      GOD tirsdagsklem til deg 🙂

    8. Plingri: det husker jeg desverre ikke. Hva vil du studere? Dersom du tenker Personlig trener så anbefaler jeg absolutt ikke NIH, men heller AFPT! Men det er selvfølgelig bare min personlige mening:)

    9. Vilde: For dagen? Jeg håper du forstod at det var pr uke:) I løpet av en uke, har jeg 4 styrkeøkter, og to kondisjonsøkter (ofte en intervall og en langkjøring).jeg har alltid en dag totalt treningsfri.

    10. Anniken: Jeg følger et fast program nå ja, hvor jeg har en firesplitt. det vil si at jeg deler kroppen opp i fire. jeg gjør det slik: Dag1: Rygg. Dag2: Bryst og armer. Dag3: Skuldre. Dag4: Bein. Jeg kjører disse øktene fordelt på uken, og ikke etterhverandre. Jeg passer på å ha hvile imellom øktene. Husk at det er når du restituerer og hviler at man bygger formen:) Dette er en splitt jeg har testet en stund, jeg er nå i gang med å lage en totalt anderledes splitt – det er viktig med variasjon!

    11. Varme bringebær bruker du ofte ser jeg, kanskje dumt spørsmål men varmer du bare opp bringebærsyltetøy da f.eks?

    12. Ja, himmel – her har det gått fort i svingene på morningen! Mente selvsagt for uken! 😀
      Men, fikk egentlig svar på det jeg lurte på. En intervall og en langkjøring!
      Ha en super treningsUKE videre Maren! 😀

    13. Mette: Ingen spørsmål er dumme, jeg er glad du spør:) Kanskje det er flere som lurer på det samme! Jeg putter bare frossne hele bringebær i en kjele og varmer dem på ovnen:) (frossne bringebær kjøpes i poser på vanlig matvarebutikk)

    14. Brukte middagstipset ditt om lomper, så utrolig godt! Ble godt tatt imot av resten av familien, så det må jeg lage mye framover 🙂

    15. Hei! Jeg har blitt ei ganske aktiv jente og vil se mer resultater på kroppen min når det gjelder mer markerte muskler og mindre fettprosent. Litt mer sånn som du ser ut kan jeg si!:) Men det jeg er utrolig redd for, er å spise for mye! Jeg prøver å holde meg på underskudd i uka og kose meg litt ekstra når jeg har spisedag, men matlysten min har steget noe enormt etter jeg har begynt å trene! Så da blir jeg litt fortvilet og lurer på om du vet hvilket energiinntak som er lønnsomt å ligge på?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg