Høsten er her!

I dag på vei gikk det virkelig opp for meg at sommeren er over, og høsten er her! Jeg trasket avgårde, med paraply og godt tullet inn i ullgenser og regnjakke. Brrr, vind, regn og surt! Med fare for å bli stemplet som overdrevent positiv så må jeg få lov å si at jeg synes det er litt koselig også! Jeg er unormalt kosete av meg, og jeg elsker myke koseklær, ullteppe, filmkveld, deilige middager, tente lys, kakao, peishygge, spillkvelder, rødvin, gode bøker, lange varme bad, og følelsen av å ligge under en varm og tykk dundyne mens været herjer utenfor vinduet. Alt handler om hva man velger å fokusere på, det ufyselige været ute, eller den deilige hyggen inne!!


I dag har jeg hatt en kort, men hyggelig arbeidsdag! Jeg har fått en fin kundegruppe på Sats nå, og jeg føler meg så heldig som har fått akkurat de kundene jeg har, de gjør min hverdag så fin!! Vel hjemme fra jobb så lagde jeg en middag som var så god at jeg fikk helt vondt over at jeg spiste den alene, og ikke fikk dele denne festen av et måltid med noen. Jeg tipset dere om thai-wok i går, som ble til fordi jeg manglet ingrediensene til den magiske Thai-gryten. I dag fikk jeg handlet det jeg manglet, og Thaigryte ble dagens middag. Jeg tror ikke jeg kan beskirve hvilken smaksopplevelse den middagen var. Så vær så snill dere, prøv ut denne middagen. Det er så simpelt, så sunt og så utrolig godt!!

Stek kylling i små biter og krydre godt med: Kyllingkrydder, hvitløks pulver og litt salt. Så damper du brokkoli. Kutt opp gulerøtter, paprika, minimai og sopp i små biter. Tilsett alle grønnsakene i pannen og krydre litt til. Så heller du kokkosmelk (ikke light, men fullverdig kokosmelk, den er best) i en gryte, og tilsetter 1 ts red curry paste (selges på vanlig matvare butikk) rør det sammen, så rasper du fersk ingefær og tilsetter det i kokosmelken. Så heller du dette over kyllingen og grønnsakene. Krydre enda litt til, og la det små puttre i noen minutter. Så gjenstår det bare å koke opp litt ris og NYTE! Det viktigste er ingefær, hvitløks pulver, curry paste og fullverdig kokosmelk. Det gjør hele forskjellen!

På kjølige høstdager passer det perfekt med en spicy og smaksfull thaigryte! Jeg liker å ha ekstra mye kokosmelk i slik at det nesten bli thaisuppe! Det er så godt å ha risen oppi, og la den trekke til seg den pikante sterke thaisausen. mmmm:)

Nå skal jeg krype under pleddet igjen her, og kose meg med en god film! Regnet øser ned utenfor vinduet, og jeg føler det er helt rett å kose seg innendørs i kveld:)

Smiiiil Maren

11 kommentarer
    1. Å! Et lite tips er å tilsette bittelitt “Fishsauce”, det gjør slike gryteretter med kokosmelk og red currypaste helt suverent gode 🙂

    2. Høsten er min desiderte favorittårstid, så det må bare regne å storme så mye det vil for meg 🙂 men deilig med en solskinnsdag i frisk kald luft innimellom også da 🙂

    3. Jeg bruker alltid red curry paste og kokosmelk som saus når jeg lager wok 🙂 Hvordan er en arbeidsdag for en pt, jobber du 7.5t hver dag eller kan det variere etter hvor mange kunder du har?

    4. Åh, jeg elsker høsten! Liker egentlig alle årstidene (de er jo så forskjellige og fine på sin måte!), men høsten er kanskje favoritten. Den krispy lufta når man kommer ut på morgenen med skjerf rundt halsen og høstjakka på, fine farger, kaffe i termokoppen.. Så deilig! I tillegg vet man at jula ikke er så altfor langt unna lenger 🙂
      Ha en fin kveld under teppet, Maren!

    5. Ah, den gryten så fantastisk ut!
      Må bare spørre et spørsmål, er det lurt å telle kalorier hvis man vil gå ned i vekt med samtdig bygge muskler? Jeg spiser forsåvidt sunt på hverdagene, men nå som det er eksamenslesing så har jeg skeiet ut med yoghurtnøtter, nøtter, bananer i fleng, speltlomper og masse frukt og Skyr.
      Hva mener du om kaloritelling og lignende? For jeg blir ærlig talt litt opphengt i det hvs jeg først starter!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg