12 tips for et sunnere kosthold

Dette innlegget skrev jeg for en god stund tilbake, men jeg har lyst å dele det igjen nå. Det er mange som skriver til meg at de synes det er vanskelig med karantenetid av flere grunner, men en av grunnen som går igjen er at kostholdet sklir helt ut. Det kan jeg godt forstå! Vi befinner oss i unntakstilstand og det er mye bekymring ute å går, det er naturlig at man får et behov eller ønske om å unne seg litt ekstra, og kose seg litt. Jeg kjenner meg igjen selv jeg. For en tid tilbake skrev jeg et innlegg med 12 tips til et sunnere kosthold, jeg synes det passet fint å ta frem disse tolv tipsene igjen nå. Kanskje noen kan ha bruk for dem❤️

Har du lyst å spise sunnere, kjenne på mer overskudd i hverdagen og få det litt bedre med egen kropp? Jeg har satt sammen tolv tips som jeg håper kan motivere, inspirere og hjelpe deg litt på veien dit. Jeg har forsøkt å gjøre det så konkret som mulig, men samtidig vil det alltid være individuelle forskjeller bland oss mennesker. Så ta til deg tipsene, og forsøk å implementer dem i din hverdag. Hvem vet, kanskje vil det gjøre underverker for akkurat deg.

Når det gjelder kosthold så er det en kjent sak at det som er utfordrende er at man ikke vet hva man skal velge, ingenting sunt frister, man har kanskje lite matlyst, og kjenner på mye søtsug. Først og fremst, vit at dette er vanlig for svært mange, og du er ikke alene. Det finnes metoder man kan håndtere søtsug, det finnes mange metoder for å gjøre sunn mat mer smakfull og mer fristende. Min erfaring er at økt matlyst kommer gjerne etter en god periode med jevnlige, godt sammensatte måltider over tid, hverdagsaktivitet/mosjon og søvn. Så la oss sette i gang dere, ingen tid å miste.

Her kommer 12 tips for et sunnere kosthold, og en hel haug av inspirerende sunne oppskrifter.

 

1. Spis mer grønnsaker. Ja det er en kjent sak, men det betyr ikke at det er enkelt. Hva om du ikke er spesielt glad i grønnsaker? Ja da kan de kamufleres. Du kan for eksempel mose potet og blomkål sammen med litt melk, salt og pepper. Vips har du en nydelig grønnsaksmos, som smaker himmelsk. Mos kan du også lage av søtpotet og gulrot, eller brokkoli og erter. Sunt, enkelt og den perfekte kamuflering av grønnker. Kutt gulrot, squash, agurk, og selleri opp i strimler, lag en enkel dipp av kesam og krydder, og vips har du sunn snacks og masse grønnsaker. Grønnsaker kan enkelt juices og drikkes, eller de kan inngå i en frisk smoothie.

 

2. Sørg for at du får i deg tilstrekkelig med proteiner. Nå skal ikke jeg be deg begynne å regne på gram proteiner og bli helt vitenskapelig på kostholdet ditt. La oss bare si det slik at proteiner er byggesteiner i muskler, de sørger for god metthetsfølelse og er alfa omega i et sunt kosthold. Proteiner kan du få fra kjøtt, fugl, fisk, egg, skinke, ost, meieriprodukter som Cottage cheese, og Kesam, og fra bønner, linser og kosttilskudd for å nevne noen.

Proteintilskudd kan være smart for dem som har problemer med å få i seg proteiner, men for de aller aller fleste vil det være mer enn tilstrekkelig å ha proteinrikt pålegg på grovbrødet / knekkebrødet. En omelett med ost og skinke til lunsj. Kylling, kjøtt eller frisk til middag, eller kanskje meieriprodukter til kvelds. Proteiner er ikke vanskelig, an må bare vite hvor de er, slik at man kan sørge for å få dem i seg

 

3. Noe grønt til hvert måltid. Som en enkel tommelfinger-regel kan man si at det skal være noe grønt til et hvert måltid. Spiser du kylling til middag så la det være en grønn salat til, eller grønnsaker. Har du omelett til lunsj så lag en salat, eller i det minste kutt opp litt agurk ved siden. Lur inn et salatblad mellom ost og skinke på grovbrødet ditt osv. Dere er med på hva jeg tenker? Alltid noe grønt på tallerkenen. En paprika bit på osten er også selvfølgelig helt topp. Så la oss si, en grønnsak representert ved hvert måltid.

4. Spis mer frukt. Frukt er naturens dessert, og kan nytes på så mange ulike måter. Enten som et mellommåltid, sunn snacks eller mat på farten. Frukt kan piffe opp et kjedelig måltid, og gir deg bøttevis med vitaminer, mineraler og næringsstoffer. Frukt inneholder også godt med fiber, som er supert for magen og fordøyelsen. 

 

5. Rene matvarer. Et godt tips kan være å forsøke å velge så rene råvarer som mulig. I stede for kjøttdeig så velg rent kjøtt, i stede for fiskepinner så velger du ren fiskefilet, i stede for en ferdig kyllingrett så velger du ren kylling og lager tilbehøret selv. Med rene råvarer vet du akkurat hva du får i deg.

 

6. Velg så grovt som mulig, eller bak gjerne selv. Oppskriften på proteinrundstykker, og hjemmelagde grove knekkebrød får du her:

Hjemmelagde knekkebrød med havsalt – gode selv uten pålegg.

Oppskrift til to stekebrett: 2dl grovt sammalt hvete, 2 dl lettkokte havregryn, 2 dl havrekli, 2 dl sesamfrø, 1 dl linfrø, 1 dl kruskakli, 7 dl vann og 2 ts salt. Slik gjør du: La bollen være i bollen og ”sette seg” i ca 1t. Smør blandingen så jevnt som mulig på et bakepapir på en stekeplate. Inn i ovnen i ca 40 minutter på 185grader. Åpne et par ganger underveis og slipp ut damp. Halvveis i steketiden tar du dem ut og ruter knekkebrødene opp med en pizzakutter. Sett dem inn igjen ut steketiden. Avkjøl på rist.

Hjemmelagde proteinrundstykker – nydelige både med og uten pålegg.

Oppskrift: 60g havregryn, 2 ss Cottage cheese, 1 egg, 1 ts bakepulver, ½ ts salt. Bland sammen, og fordel i små stykker på bakepapir på et bakebrett. Inn i ovnen, 200g i ca 10-12 minutter. Avkjør på rist.

7. Drikk godt med rent vann. Vann er viktig for fordøyelsen, hud, hår og kroppen generelt. Mange er dårlige på å få i seg tilstrekkelig med rent vann i løpet av en dag. Et godt tips kan være å ha med seg en vannflaske i veska slik at du alltid har det tilgengelig. Legg gjerne en sitronskive eller noe annet fristende i vannet ditt, på den måten kan det virke mer tiltrekkende. Du kan også lage deg en regel på at for hver kopp kaffe, skal du drikke et stort glass vann.

 

8. Sunne fettsyrer. Kroppen vår trenger fett, og sunne fettsyrer kan du få fra for eksempel usaltede nøtter, avokado, fet fisk og fra eggeplommen. Vi er avhengig av sunt fett, og det er helt nødvendig, men er målet ditt vektreduksjon kan det være smart å tenke seg litt om på mengde. En hel pose mandler vil bli i overkant, så begrens porsjonen og tenk at en håndfull om dagen er supert.

 

9. La alle makronutrientene være representert i måltidet. Med makronutrienter mener jeg fett, karbohydrater og proteiner. Så tenk at de skal alle få en plass på din tallerken. For eksempel kan proteinene dine være fugl, fisk, kjøtt, skinke, ost, meieriprodukter eller egg. Karbohydrat kan være grovt brød, knekkebrød, ris, fullkornpasta, potet, søtpotet, havregryn, eller lomper for å nevne noen. Fettkildene dine kan for eksempel være avokado, en god olivenolje, usaltede nøtter, fet fisk eller eggeplomme.

10. Velg sunnere alternativer. Er vafler det beste du vet? Ingen fare, de kan med enkle grep gjøres mye sunnere. Oppskriften på sunne vafler får du her:

100g havremel, 50g speltmel, 4 egg, 1 ss bakepulver 1-1,5 dl lettmelk, 150g kesam, 1 ss smeltet smør, 2 ss sukrin (eller 1 ss flytende honning) og et dryss havsalt. Bland alt sammen til en jevn røre. Stek i vaffeljern.

 

11. Kjenn etter, er du egentlig sulten? Ofte når vi får lyst på noe, og kjenner oss fysne, eller kjesken, så kan årsaken være at vi rett og slett har fått i oss for lite næring, og det kroppen trenger er et måltid. Vi kjenner kanskje at vi craver sjokolade eller annet søtt, men før du stuper i godteskåla, så kjenn ordentlig etter, kan det være sult du føler. Tenk etter hvor lenge er de sisten sist måltid, og hva bestod det måltidet av. Prøv gjenre å lag deg et sunt måltid først, og se om ikke det vil hjelpe.

 

12. Spis mat du liker, og kos deg med det. Denne synes jeg er litt ekstra viktig. Vi skal jo ha det bra. Du vet det er bra for deg å spise fisk, og du har hørt at mange sier torsk er supersunt, men det er det verste du vet. Selvfølgelig skal du ikke spise torsk da. Du skal finne din egen fisk du, en du liker, tilberedt på en måte du liker den.

Så bruk litt tid og gjør en innsats på å finne sunne matvarer du faktisk liker, og lek deg litt på kjøkkenet med ulike fremgangsmåter for å tilberede sunn mat. Som nevnt over er mos et smart tips, og suppe. Kok deg en nydelig suppe, og snik inn et par ekstra grønnsaker der.

Lag mat du liker, spis mat du liker og få en sunn sterk kropp som du trives med og som fungerer optimalt. Du skal ha det bra – det er det aller viktigste.

Dette ble mye informasjon, men jeg håper det kan være til inspirasjon for akkurat deg. Det viktigste i hele denne kostholdsjungelen er at du finner ut hva du liker, og hva som funker for deg. Sett av tid, og les deg litt opp på kosthold. Prøv deg frem og finn dine livretter. Lag mat og kos deg på kjøkkenet, gjør det til din tid og nyt det. Kjenn at kroppen din takker deg og gir tilbake i form av en bedre fordøyelse, mer energi og mer overskudd. Tro på deg selv, gjør en liten innsats og vær tålmodig – så skal du se at det blir resultater!

Nå er det perfekt å kose seg på kjøkkenet, vi er jo bare hjemme uansett. Så utnytt denne tiden, og lek deg litt med ditt eget kosthold. Du skal se at det ender opp med å bli noe skikkelig positiv, på flere måter❤️

 

Smiiil, Maren 

 

11 kommentarer
    1. Mange fine tips her, og ikke minst fine bilder! 🙂 Likevel stusser jeg litt på denne setningen: “Økt matlyst kommer med økt forbrenning, noe man bygger opp ved jevnlige, godt sammenatte måltider over tid.” – kan du utdype hvordan du begrunner denne påstanden rent fysiologisk? Forbrenningen avgjøres vel hovedsakelig av høyde, vekt, alder og kjønn, samt muskelmasse og aktivitetsnivå. Jeg gjetter på at du sikter til den termiske effekten av mat i setningen du skrev, men den termiske effekten av f.eks fordøyelse av protein er vel strengt tatt den samme uavhengig av hvor ofte proteinet inntas, så sant mengden protein er den samme. Mer presist forklart: Kroppen bruker like mye energi på å fordøye 100 gr protein uavhengig om du spiser 25 gr 4 ganger om dagen, enn 50 gram 2 ganger om dagen. Kan du utdype hva du mener med påstanden om at man øker forbrenningen av jevnlige, godt sammensatte måltider over tid? Dette er en ganske kontroversiell påstand som krever en faglig, vitenskapelig støttet begrunnelse 🙂

      Håper du tar deg tid til å svare på kommentaren min! Nyt resten av helgen så lenge 🙂

      1. Dårlig formulert av meg, så den setningen er endret nå. Hele hensikten med dette innlegget er at det skal være enkelt og forståelig for alle, og jeg ønsket ikke å gå i detaljer på den måten du gjør i denne kommentaren. Det jeg mente å si er at for dem som sliter med lite matlyst, så er min erfaring at det går seg ofte til etter en periode med jevnlige godt sammensatte måltider, økt aktivitetsnivå og nok søvn. Får kroppen jevnt med energi og får lov å bruke energi, så melder oft matlysten seg også. Så enkelt og greit som det var mitt budskap, beklager for en meget dårlig formulert setning. Den er nå endret. Tusen takk for ditt bidrag 😊😊

        1. Ser nå at du gjorde om på formuleringen, nå var det mye lettere å forstå hva du mener 🙂 Tipp topp tommel opp!

    2. Takk for gode tips! Du er så flink og inspirerende, Maren 😀 I denne korona-perioden, hvor mange holder seg hjemme, så har nok mange godt av en påminnelse om det du skriver under tips nr. 11 😂

    3. Hei, Maren! Samboeren min og jeg har veldig lyst til å skaffe oss hund til sommeren, og vi sitter nå og ser på ymse hundeforskringer. Jeg leser bloggen din hver dag, og har fått med meg at skjønne, lille Leo har vært litt uheldig i ny og ne, og vært nødt til å besøke veterinæren 🙁 <3 . Mitt spørsmål til deg er derfor hvilken forsikring du har, og om du er fornøyd med den. Lurer også på hva egenandelen ligger på, og månedsprisen. Synes det er så vanskelig å finne ut hvilken forsikring som er "best". Håper dere har det fint om dagen! <3

      Klem fra Andrea

      1. Hei Andrea, så stas med hund❤️❤️ Jeg har Agria og er kjempe fornøyd med dem. Ta kontakt med dem, så finner de den forsikringen som er best for dere. De er super hjelpsomme. Jeg har måttet bruke forsikringen MYE, ettersom det har vært veldig mye greier med lille leo. Jeg er evig takknemlig for en god forskning, og synes det er ordentlig viktig.
        God klem til deg

    4. Superfint innlegg, Maren! Syns det er supert at du re-poster gode innlegg -mye går fort i “glemmeboka”..ehe..

    5. Hei Maren og tusen takk for mange gode tips! Jeg lurer litt på hva dine tanker er i forhold til kjøttfrie måltider og mindre kjøtt? Det virker som du er utrolig flink til å spise variert og mye grønnsaker. Jeg tenkte å prøve å spise mindre kjøtt, både for miljøet og for helsa. Har du noen gode vegetartips på lur? Ellers tusen takk igjen for en positiv og inspirerende blogg 🙂

      1. Hei❤️ så bra du spør om dette. Jeg spiser lite kjøtt, men har ikke kuttet det helt. men jeg tror jeg kan bli mye flinke på å dele mer veganske måltider, takk for påminnelsen 🙏🏻 Denne tar jeg til meg, og skal få delt mer vegansk mat. god klem til deg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg