Gruppetrening – er det god nok trening?

Den siste uken har jeg testet litt mer gruppetrening enn jeg vanligvis gjør, og det fikk meg til å reflektere litt over dette med styrketrening VS egentrening med vekter ute i treningsstudio. Det er en slags myte om at gruppetimer ikke er “god nok trening”, eller hardt nok. Vel, det er jeg ikke enig i! Det kommer helt ann på hvilke timer man deltar på, og hvor mye innsats man legger i det. 

Jeg tenker at den beste treningen er den som blir gjort, og hvis gruppetimer gir energi, glede og overskudd så er det ingenting som er bedre enn det. Alle er ulike, og ingen har rett til å si at egentrening i studio er “bedre” enn trening i gruppe. Bedre for hva, eller for hvem?

Folk har ulikt utgangspunkt, og ulikt mål. Er målet ditt å løfte 100kg i knebøy, ja da må du nok ut å løfte tyngre vekter enn du får i gruppetreningssalen. men er målet ditt en bedre helse, treningsglede, mer overskudd, en sterkere, fastere og mer funksjonell kropp – ja da er gruppetrening helt supert! Du kan så absolutt bli ordentlig sterk med gruppetrening, så lenge du sørger for å delta på tyngre og tyngre timer, eller utfordre deg selv med tyngre vekter eller høyere tempo på timene du vanligvis deltar på. 

Poenget med dette innlegget er egentlig bare å si hurra for gruppetrening, hurra for det å trene sammen med andre og et stort hurra for å gjøre den treningen man har lyst til og som man trives best med. Jeg har nok tilbragt mest tid i styrkerommet, men kjenner at akkurat nå så storkoser jeg meg i gruppetreningssalen også. 

Nå er jeg spent på å høre fra dere lesere. Trener du mest ute i senteret eller på gruppetimer? Hva liker du best, og hvorfor? 

Jeg gleder meg til å lese svarene deres❤️

 

Smiiil, Maren 

 

9 kommentarer
    1. Dette innlegget passet perfekt nå. Jeg har i 10 år nå trent på et senter med bare egentrening, de har ikke gruppetimer der. Men pga jeg nå har skjønt at det er for tungvint å komme seg dit, jeg har i 2 år gått/syklet dit og brukt 1 time på bare transport. I en hverdag funker dette egentlig dårlig. Selv om det er digg aktivitet. Men nå som jeg er skadet og trenger litt ny inspo har jeg nå meldt meg ut og skal inn på sats. Skal teste litt gruppetimer når benet blir bedre og jeg gleder meg. Men tror det blir en fin kombinasjon med egentrening og gruppe. Så får vi se!!
      Klem

    2. Pleier og gå mest på gruppetimer, da det føles tryggere for meg med flere rundt meg. Sliter veldig med og gå og trene alene, føler meg dum, og at alle ser på meg og tenker at: åh, nå gjør hun den øvelsen feil. men vet jo at i virkeligheten er det ikke sånn. så nå har jeg pleid og fått med meg ei venninne så trener vi sammen, litt tryggere 😉

    3. Jeg har erfart at om jeg har meldt meg på en gruppetrening, så deltar jeg, men om jeg «bare» skal ha egentrening, så er det fort gjort å droppe. Så jeg slår et slag for gruppetrening 😊😊

    4. Gruppe!! Jo flere vi er sammen, jo gladere vi blir 😀 Trening for meg skal være artig, lystbetont og motiverende, noe jeg føler alltid treffer på gruppetimer. Har lett for å stagnere på egentrening og føles mer ”fordi jeg må”, enn fordi jeg liker det, at det gir meg overskudd og treningsglede. Derfor: heia gruppetimer 😀
      Klem til deg, Maren <3

    5. Før trente jeg mest egentrening, men opplevde at jeg stagnerte veldig, vanskelig å presse seg til 100 kg knebøy alene liksom. Lett og sose bort litt av tiden også mellom ulike apparater/øvelser. Nå er det absolutt mest gruppetrening og føler faktisk jeg får mer utbytte nå enn før. SATS er flink til å sette opp timer slik at det naturlig blir en dobbelt-økt. Er flink til å variere mellom spinning, løpetimer og ulike styrketimer som f.eks. Kettlebell. Så er det gøy å prøve nye treningsformer som boksing med en venninne også 🙂 Hadde dog noen PT-timer tidligere som jeg opplever gir meg en fordel på styrketimene mtp. riktig teknikk og trygghet i å kunne øke både tyngde og tempo. Så er det liiiitt lettere å komme seg på en gruppetime hvor man blir fortalt hva man skal gjøre, kontra å komme seg i gang selv på egentrening.

    6. Gruppetrening er helt uunværlig for meg. Jeg opplever at jeg ikke pusher meg selv like mye på egenhånd og trenger den følelsen av at 1) noen står foran og vet hva vi skal gjøre, og 2) det er folk rund som gjør det samme og du prøver jo ditt ytterste for å ikke gi deg før sidemannen

    7. Jeg går bare på gruppetimer, synes det er mye morsommere enn egentrening og lettere å komme seg over dørstokkmila 😬

    8. Veldig bra blogginlegg dette, og setter pris på at du skriver at gruppetrening kan være vel så bra. Jeg går kun på gruppetimer og trener ca 4 ganger i uken. Jeg elsker det og føler at jeg får trent skikkelig. Kan tenkes at man gir det lille ekstra når du har en energisk og flink instruktør. Du kan ikke bare gi deg midt i en time 😛 Tenker at man skal ha det gøy på trening samtidig som det er hardt. Da blir det til at man gjør det kontinuerlig og gleder seg til timen 🙂

    9. Når motivasjonen ikke er på topp er det perfekt å dra seg til en gruppetime der en ikke behøver å tenke på hva en skal trene osv. Mens når motivasjonen er bedre synes jeg det er kjekkere å trene ute i styrkerommet selv – men det beste er helt klart variasjon slik at en ikke blir trøtt og lei av det en gjør! 🙂 For øyeblikket er det omtrent bare gruppetimer som klarer å få meg opp av sofaen og bort til treningssenteret.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg