Det er ikke så perfekt som det kan se ut

✖️ Good morning ✖️

I dag skulle jeg ønske jeg hadde en helt vanlig jobb, med fine kolleger og fast rutiner. Det er sjeldent jeg kjenner på at jeg savner det, men akkurat i dag skule jeg gitt mye for å hatt litt fastere rammer rundt jobben min. Jeg vet at det kun er opp til meg, og at jeg kan sette så faste rammer jeg bare vil, men det er, som vi alle vet, veldig enkelt å snike seg unna, når den eneste du må svare til er deg selv.

Så, i dag kjenner jeg litt på både trøtthet, manglende motivasjon og lite overskudd. Hvorfor i all verden skriver jeg det her, når du som leser sannsynligvis klikket deg inn her for å få en god liten time-out med påfyll av både positivitet, energi, og motivasjon. Vel, jeg tenker at det faktisk kan være litt motiverende å se at hverdagen går opp og ned for oss alle. Også de som lever i denne litt halvsprø sosiale medier boblen, hvor alt kan virke så perfekt. 

I dag tar jeg en rolig morgen med dobbel kaffe og en enkel frokost. Så skal jeg sette meg på Biblioteket og legge en plan. Jeg forlater ikke det biblioteket før jeg har laget en god plant for meg selv, og hvordan jeg ønsker at arbeidsdagen min skal se ut fremover. Jeg må uten tvil lage noen rammer for meg selv, og definere noen krav, ellers flyter det helt ut. Det er faktisk litt farlig å ha muligheten til å jobbe i pysjamasen fra sofakroken, man blir både lat, lite kreativ og uinspirert av det. Nå snakker jeg kun for meg selv, det er garantert mange som får det til å funke helt fint, og ingenting er jo bedre enn det. Jeg føler at jeg må opp og ut for å få litt input, inspirasjon og påfyll fra livet rundt meg. 

Kanskje jeg har noen grundere eller noen som jobber for seg selv blant leserne mine? Del gjerne dine erfaringer. Jobber du hjemmefra, har du et kontor du går til? Lager du hjemmekontor? Del gjerne litt om hvordan du gjør det, og dine tanker rundt å skape sin egen arbeidsdag, uten av det blir latsabb-liv og null fokus. Spent på om det kommer noen svar her❤️

Ha en herlig tirsdag mine venner. Vi snakkes igjen litt senere!

 

Smiiiil, Maren 

 

15 kommentarer
    1. Det er lov å ha “dårlige” dager! Og skjønner godt at det er lett å skli ut litt når man ikke har kollegaer osv… PS: Hvor er ukesplanleggeren fra? 😊

    2. Studentlivet kan vel ligne litt på den følelsen du har. Jeg starter ofte dagen med en treningsøkt for å få kroppen og hjernen i gang.. hvis ikke går det ofte fryktelig treigt hvis man ikke har en jobb eller undervisning man må til! Vet ikke om dette kan fungere, men jeg pleier å sette timer på mobilen på 30-60 minutter der jeg ikke får lov til å prokrastinere og må jobbe. Når timeren går av, så tar jeg 5-10 minutter med helt pause. Tar en ny kaffekopp, koser med hunden osv.
      Ps. Det er litt slitsomt at du legger ut 6-8 bilder av akkurat samme motiv. Det holder med 2 bilder i et blogginnlegg dersom det ikke er flere ting som skal vises frem 🙂 Det ender med at nettleseren på mobilen bruker utrolig lang tid på å laste inn innholdet. Vet at flere har kommentert det før og det er bare ment som konstruktiv kritikk.
      Lykke til med motivasjonen! Det er en utrolig deilig følelse når man føler på selvdisiplin og gode arbeidsrutiner. Da kan fritid bli fritid 🙂

    3. Jeg har startet å jobbe for meg selv for ikke så lenge siden og kan definitivt kjenne meg igjen i det der. For min del har jeg klienter som venter konkrete resultater fra meg, så jeg har litt mindre rom til å snike meg under jobb. Men mitt beste tips er å få deg hjemmekontor med pult, magasiner for inspirasjon, en god stol og ellers det du må trenge. Sett opp en timeplan etter hvordan du liker å ha det fra dag til dag. Hvis du liker å ta 2 timer lunsjpause med serier osv, så bør du inkorporere dette i planen din. Litt vanskeligere å føle at du sniker deg under når du faktisk får lov til å gjøre det 😁
      Når det er sagt så er det nok helt normalt å føle seg slik innimellom. Gjør heller noe hyggelig på morgningen og utsett arbeidsdagen hvis det er mulig 😊

    4. Har noen av de samme utfordringene som student, men merker at jo mer jeg har å gjøre, jo mer effektiv blir jeg, og får kanskje enda mer tid til fritid når jeg har fullpakket timeplan.
      Jeg har funnet ut at jeg jobber bedre på bibliotek, kafé eller lesesal enn når jeg sitter hjemme. Men jeg elsker to-do lister og krysse av når jeg er ferdig med ting, så det fungerer best når jeg velger å jobbe hjemme!

    5. Jeg må alltid lage liste, hvis jeg skal jobbe alene. Med liste så kommer liksom gjøremålene ut i verden for alle å se. Har jeg listen i hodet er det bare meg som vet om dem så ingen kan se hva som er gjort og ikke 😅 da er det så lett å snike seg unna!
      Syntes du er flink, jeg!

    6. Hei fine! <3 Noen ganger er motivasjonen på bunn, men heldigvis kommer seg den utrolig nok fort opp igjen! 😀 Prøver å sende deg litt motivasjon siden du selv er så god på det! -No matter how you feel, get up, dress up, show up and never give up! -What comes easy, won't last, what lasts wont't come easy! -If it makes you happy, no one else's opinion should matter! -Start each day with a positive thougth! -You must tell yourself, "no matter how hard it it is, or how hard it gets, I'm going to make it"! -We are what we believe we are! -Inhale the future, exhale the past! -Wake up, smile and tell yourself today is my day! -Sore? Tired? Out of breat? Sweaty? Good. Its working! -Everything was impossible until someone did it! -Be a voice, not an echo! -If you stumble, make it a part of the dance! -You may see me struggle, but you'ii never see me quit! Stooor klem til fantastiske deg! Digger deg! <3<3<3

    7. Dette høres helt naturlig ut, dersom en ikke har rammer rundt arbeidsoppgaver og arbeidstid er vi mennesker sånn skrudd sammen at vi helst vi velge den enkleste løsningen. Lykke til med å finne struktur.

    8. Hei!
      Er ikke du sykepleier i bånn? Hvorfor ikke ta en vakt i uka fks for litt variasjon? Føle at man kan ?dra til? jobb og omgås med andre ansatte samtidig gjøre noe fint for mennesker som trenger det.

    9. Det er flott at du viser både de gode dagene og de dårlige dagene! 😊 også flott å få vite hvordan du tenker å løse en dårlig dag😄

    10. Et kontor/lesesal/kaffe/bibliotek å gå til hver morgen er det eneste som funker for meg 😉 Og så kan man heller være hjemme og jobbe feks på fredager, ta det litt roligere og ikke jobbe fullt så effektivt en dag i uken 😉

    11. Jeg har ikke en sånn jobb siden jeg jobber på sykehus. Men hjemme når jeg føler at jeg enten trenger litt inspirasjon eller er der at jeg trenger å få litt orden på ting, så skriver jeg lister. Og gjerne i en søt fancy notatbok.
      Klem og ps; jeg synes det er så bra at du publiserte dette innlegget for alle håper jeg har litt dårlige dager. Og til og med superMaren.

    12. Hei💛 jeg jobber ikke alene ellernoe men har et lite tips som kanskje fungerer! Hva med å bruke lesesal på universiteter i nærheten når du jobber med ting på PC osv? Da kommer du deg opp og ut av huset, får smilt til de faste som sitter på samme lesesal, du kan ta pauser og gå å kjøpe kaffe også kan du bestemme på forhånd hvor lenge du skal sitte der å jobbe hver dag når du planlegger uka di? Kanskje det kan hjelpe?☺️

    13. Kanskje du skal definere noen rammer, som du selv nevner? Starte arbeidsdagen på et fast tidspunkt hver dag, “møte” kledd for jobb, og ved arbeidsdagens slutt legge en tidsplan for neste arbeidsdag?
      Kanskje se for deg en fiktiv sjef; hva måtte du faktisk ha levert/vist til hver dag for å ha gjort sjefen fornøyd?
      Hvilke råd ville du gitt til en annen i tilsvarende situasjon?
      Når du ser på din hverdag nå; hvor må du skjerpe? Hva ville gitt deg gode rutiner og god progresjon?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg