Oppskrift: Sunt bananbrød

❤️ Sweet & healthy Banana bread ❤️

Dette blogginnlegget har jeg gledet meg til å få ut til dere, og selv om det er sunt og godt, så sparte jeg det til lørdagen. grunnen til det er rett og slett fordi det er i helgen jeg tenker folk har tid til å bruke litt ekstra tid på kjøkkenet, bake og kose seg. Dette er altså et bananbrød, og det smaker helt himmelsk. Som en blanding av krydderkake og banan. Søtt, sunt og godt. 

Her kommer oppskriften: 

❤️ 3 hele egg

❤️ 3 godt modne bananer 

❤️ 60g Sukrin gold

❤️ 80g havremel 

❤️ 80g speltmel 

❤️ 2 ts bakepulver 

❤️ 1 dl mandelmelk 

❤️ 1 ts kanel 

Slik gjør du: 

Mos bananene med en gaffel ( hvis de er godt modne så er det enkelt med en gaffel, bruk en stavmikser om nødvendig). Tilsett retten av ingrediensene og rør godt om, slik at du får en jevn og fin røre. Hell røren Over i en brødform, kledd med bakepapir. Stek på 180-200 grader i 45-60 minutter. Følg med litt her. Hjemme hos meg måtte det står i ca 60 minutter, men en gang jeg lagde hos en venninne holdt det med 45 minutter. Det kommer litt an på ovnen, så følg med fra ca 40 minutters tid. Avkjøl helt før du skjærer brødet i skiver. 

Brødet faller totalt sammen hvis du blir utålmodig ( slik jeg ofte blir ) og skjærer i det før det er avkjølt. Server og NYT! 

Jeg synes dette er helt nydelig slik det er, men du kan også serveres med brunost eller syltetøy for eksempel. Det kan også gjøres mer fancy med å tilsette rosiner eller nøtter, toppes med melis eller sukkerfri sjokolade. Jeg liker det som sagt best så enkelt som mulig, og mine smaksløker synes brødet er mer enn søtt nok fra før. 

Jeg ser på disse bildene at selv om brødet stod i 60 minutter, så kunne det faktisk hatt noen få minutter til på steketiden. Så husk å følge med, slik at du får ditt brød helt perfekt. 

God lørdag mine venner❤️ Gjør noe ekstra hyggelig i dag! 

 

Smiiil, Maren 

 

15 kommentarer
    1. Nam, dette så godt ut! 😀 Du skriver følg med mot slutten at det er ferdig, hvordan vet jeg det? Ditt så jo godt stekt ut utenpå, men ser på bildene at det er litt deigete inni 🙂

    2. Elisabeth: Det er egentlig ikke deigete, det er bare ganske mye banan akkurat der. var stekt, men kunne godt vært enda litt mer. Så i min ovn er nok 65-70 minutter riktig, men som sagt, i andre ovner har 45 min vært nok. Du må bare prøve deg frem rett og slett. etter ta det ut og skjære litt i det, og eventuelt sette det inn igjen litt 🙂

    3. Det så godt ut! Selv om du synes det er best enkelt, må jeg anbefale deg å prøve følgende. Oppskriften er desverre på slump. Bananer godt modne, most, 1 ss peanøttsmør, havregryn, ønsket mel, nøtter av ønsket type, gurkemeie så brøet blir gult. Kanel, nelik, muskat og kardemomme. Krydrene gjør at det smaker litt Jul =) Jeg pleier å ha det som det er, eller med peanøttsmør og eple på toppen. Kjempegodt! For at mitt brød ikke skal falle sammen tar jeg det ut av brødformen når det er ferdig og avskjøler det helt på rist.

    4. Hei, det går an å sjekke om kaken / brødet er ferdig med å stikke en stekepinne i kaken, feks sånn trepinne man bruker til snachs. Henger det klissete deig igjen på pinnen må kaken stekes litt til. Enkelt og greit.
      Det så godt ut, skal testes i morgen 👍

    5. Michelle: bakepulver står i oppskriften 🙂 vaniljesukker ønsker ikke jeg å ha i mitt brød, men det må du selvfølgelig ha hvis du ønsker <3

    6. Åå dette så veldig godt ut Maren! Akkurat det jeg trengte i dag 🙂 Må bare få si at det er så kjekt med bloggen din for tiden og oppskriftene dine er alltid så greie og enkle, en super balanse mellom godt og sunt. Du er så flink! Håper du får en fiin lørdag og god helg 🙂

    7. Tusen takk for oppskrift!! Har lenge lett etter et bananbrød som er litt sunnere, da dette er sååå godt! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg