Slik tenker jeg når jeg skal planlegge styrketreningen

Jeg får mye spørsmål om styrketrening, og hvordan jeg legger det opp. Svaret er at jeg varierer det litt, og har testet mye forskjellig. Jeg har splittet opp i underkropp og overkropp. Slik at jeg trener ben og rumpe en dag, også overkroppen en annen dag. Jeg har også delt enda mer opp, og kjørt kun én eller to muskelgrupper pr styrkeøkt, også har jeg hatt perioder hvor jeg trener hele kroppen hver styrkeøkt.

Sistnevnte er nok det jeg er mest fornøyd med. Jeg liker å velge meg ut ulike øvelser som til sammen utgjør en styrkeøkt hvor hele kroppen har blitt belastet.

Ukene mine varierer og det er ikke alltid jeg får ikke så mange styrkeøkter, da er det fint å vite at når jeg først får trent styrke, så blir hele kroppen utfordret. Det trenger ikke være så mange øvelser heller, velg deg ut noen gode baseøvelser som gjerne trener flere muskler i en og samme øvelse. Eksempler på slike øvelser er markløft, knebøy, og thrusterst (en kombinasjon av frontbøy og skulderpress) for å nevne noen.

Tenk kroppens største muskler ( lår, rumpe, rygg, bryst, kjerne og skuldre) og velg en, eller to øvelser pr muskelgruppe. Hvis du da trener to ganger pr uke, så kan du ha knebøy som hovedøvelse ( fokusere litt ekstra på den, og prøve på litt tyngre vekter) den ene dagen + litt diverse øvelser for resten av kroppen. Så tar du markløft som hovedøvelse den andre dagen + litt diverse øvelser for resten av kroppen. 

Er dere med på tankegangen? 

Det er hvertfall slik jeg liker å gjør det, og jeg føler at det funker for meg. I dag skal jeg kjøre en styrkeøkt, og har valgt markløft som min tunge hovedøvelse, også sper jeg opp med pullups (eller nedtrekk ) , pushups, skulderpress, og utfall. Litt kjernetrening i tillegg, og vips har jeg trent hele kroppen. 

Er det flere som skal på trening i dag? Hva står på din plan i dag? 

 

Smiiiil, Maren 

 

 

6 kommentarer
    1. Perfekt innlegg nå som jeg sitter å drømmer og planlegger treningen framover. Kult! Og veldig smart og oppnåelig tankegang.
      Jeg skal til Sverige en tur i dag med mamma og pappa. Litt svenskehandling men også litt svensk kystby hygge. Og jeg prøver å holde 100%aktivitetsnivå på polar klokken min, så da blir det sikkert en gåtur når jeg kommer hjem. Og kanskje jeg skal prøve meg på noen minutter jogging underveis. Rehablife går framover. Sakte men!!
      Klem

    2. I dag står knebøy, chins, hip thrust, dips, rygghev og skulderpress på planen 😍 Favorittøkten min passer perfekt på en fredag!

    3. Rulleskitur. Nybegynner, så tror den høye pulsen er en kombinasjon av den fysiske belastningen og ren nervøsitet. God helg.

    4. Hei,
      Morsomt at du skulle ha dette som tema akkurat i dag, for jeg leste nettopp en “artikkel” på en webside der de anbefalte å få inn dra og skyv øvelser både horisontalt og vertikalt på overkroppen. Med en eller flere baseøvelser for ben/rumpe da så begynner jo treningsøkten virkelig å ta form 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg