Reklame for kosmetiske inngrep

Jeg har lyst å dele noe med dere, og jeg vil gjerne høre deres tanker. For en liten uke siden ble jeg kontaktet av journalist Julie Sørensen Molvik, som ønsket å stille meg noen spørsmål om reklamering for kosmetiske inngrep. Spørsmålene ble stilt til 33 influensene på sørlandet – kun 9 valgte å svare. Jeg føler at dette er viktig å uttale seg om, mene noe om og snakke høyt om.

   Her er de 9 influenserne som valgte å uttale seg 

Dere kan lese hele saken HER. Mine svar i sine helhet deler jeg med dere under: 

1. Burde det være lov for influencere å reklamere for kosmetiske inngrep? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg personlig mener at det ikke burde være lov å reklamere for kosmetiske inngrep.  Men lov eller ikke lov så tenker jeg at hver og en influencer må ta ansvar selv, og spørre seg selv hvorfor de ønsker å promotere og fremme dette. Jeg personlig hadde aldri reklamert for det, jeg vil heller fokusere på fordeler med trening og sunt kosthold. 

Som influencer er jeg veldig bevisst på at jeg er med på å påvirke, spesielt unge lesere, det er noe jeg reflekterer mye over. Det er nesten skremmende hvor stor påvirkningskraft man har. I tillegg er det ofte slik at de som leser mest blogg er unge mennesker / ungdommer i utvikling. Jeg mener at å få slik reklame slengt mot seg av en person man kanskje ser opp til, i en periode av livet hvor mange kan være veldig usikker på egen kropp, er svært uheldig. Så nei, det burde ikke være lov. 

2. Er det ok å dele rabattkoder på plattformen sin til for eksempel restylane eller botox?

Jeg synes ikke det er ok å dele ut rabattkoder på Botox og Restylane. Det er som å si  “du ser ikke perfekt ut, men det er enkelt å fikse på”. For det første så finnes det ikke én perfekt form som alle skal passe inn i, og for det andre så kan en slik rabattkode føre til at noen tar et lite gjennomtenkt valg, og kaster seg på noe de kanskje ikke har vurdert godt nok. En rabattkode gjør det enda mer tilgjengelig, og som nevnt over, blir det da mer tilgjengelig for en gruppe mennesker som i utgangspunktet kan være svært usikre på egen kropp og utseende. Botox, Restylane og plastisk kirurgi skal ikke promoteres som en enkel qick fix, som du i tillegg får til rabattert pris.

3. På hvilken måte har influencere et ansvar når det kommer til hva de publiserer om kropp og utseende? 

Jeg tenker at hver og en influencer må ta ansvar for seg selv, reflektere nøye over egne valg og tenke seg godt om. Her må vi tenke handling og konsekvens – hele tiden. Man må ha leseren i bakhodet hele veien. 

Når det er sagt så mener jeg også at de som leser blogg og følger på Instagram har et ansvar de også. Fjern personer som får deg til å føle deg mindre god. Gir noen deg en dårlig følelse eller får deg til å se annerledes eller negativt på seg selv, så slett bloggen og trykk unfollow fort som svint. Dette er et vanskelig tema, og jeg tror at begge parter har et ansvar her. Nå har jeg jo skrevet litt om at mange av dem som leser blogg er relativt unge, og lett lar seg påvirke. Derfor mener jeg at influenceren må ta hovedansvar og tenke seg godt om, spesielt på de postene som omhandler kropp og utseende. 

 

Hva tenker dere om dette? Jeg ser frem til å høre deres tanker ❤️

 

Smiiiil, Maren 

 

 

 

7 kommentarer
    1. Jeg er helt enig med deg Maren, og synes du svarer godt og klokt! Du er et sunt og flott forbilde!🤗💜 Kan dessverre ikke si det samme om alle de andre. Men det er enda verre at så mange velger ikke å uttale seg i det hele tatt, om en så viktig sak!

    2. Jeg er enig med deg, g jeg har tenkt som deg og slettet de bloggerne / insta som ikke gir meg positive opplevelser eller innlegg til ettertanke –

    3. Heia deg, Maren☺️
      Så viktig tema og så flott at du tar avstand. Selv memer jeg folk skal få lov til å endre på utseende om de ønsker det. Men å reklamere for det og gi ut rabattkoder er en annen ting, og helt uhørt.
      Ha en fin dag☺️

    4. Utrolig gode svar Maren! Du er et sunt og godt forbilde i denne store bloggverden. Jeg beundrer virkelig måten du er så ærlig og ekte på. <3 Du er helt super!

    5. Hei 🙂
      Jeg har nå lest bloggen din i noen år, og synes du gjør en utrolig god jobb. Jeg kommentere ikke så ofte, men fikk lyst å kommentere her nå og dele noen tanker.
      Jeg er helt enig med deg, men som du skriver selv også, så er det viktig å huske på at leserne mange influencere mener skal ta “ansvar” for hvem de lar seg påvirke av er veldig unge (kanskje helt ned i 8-10-12 årsalderen). Dette er en aldersgruppe jeg mener ikke er gamle nok til å nødvendigvis klare å vite hvem de påvirkes negativt av og ikke, og at det ikke er så enkelt som jeg får inntrykk av at mange influencere skal ha det til, nemlig å bare slutte å følge disse influencerne. Som du skriver: influencere må ha hovedansvaret for hva de legger ut, og de må være dette ansvaret bevisst, noe mange dessverre ikke er. Personlig synes jeg at om influnceryrket skal regnes som yrke på lik linje med andre yrker, burde det også her være noen regler og lover som man må forholde seg til, slik det er i de fleste andre yrker. Jeg håper derfor det etterhvert vil komme et forbud mot reklame for kosmetiske inngrep. Jeg synes egentlig ikke at dette er noe som skal være opp til hver enkelt influencer så lenge det påvirker livet til mennesker som kanskje ikke er gamle nok til å klare å reflektere nok over disse temaene, og hva som er negativt for dem og ikke. Så ja, som du hører eg jeg veldig enig med deg i bunn og grunn, men blir nok litt provosert over å høre “at alle må ta ansvar for seg selv” hele tiden (synes alle sier dette, og jeg synes det er ansvarsfraskrivelse på sitt verste), og synes derfor det er bra du legger til at influnecere må ha hovedansvaret. Jeg tror nemlig ikke det er så lett som alle skal ha det til “å ta ansvar for hva man lar seg påvirke av”, og det burde vel influencere, som stadig sier hvor mye de påvirkes av kommentarer osv. vite ganske greit selv. Alle blir påvirket til en viss grad, enten man vil det eller ikke, også folk i alle aldre. Så dette er altså mine tanker rundt dette, og jeg synes det er utrolig bra at du uttaler deg i denne saken, det er så utrolig viktig, og jeg heier på deg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg