Ferieguide: Cannes

Fellesferien nærmer seg med stormskritt, og jeg hadde derfor lyst å få ut denne Cannes-guiden så fort som mulig. Jeg har forsøkt etter beste evne å gi dere mine beste Cannes-tips. 

Bosted:

Vi bodde på Victoria Hotell, og elsket det! Ikke for stort, fin standard, fine rene rom og utrolig hyggelig personale. Hotellet ligger i et par gater bak strandpromenaden og der “alt” skjer. Faktisk ligger det mellom shoppinggaten med alle de litt mer vanlige butikkene, og “stripa” med strandpromenaden og alle de eksklusive butikkene. Man kan virkelig ikke få bedre lokasjon. Prisene var greie, og vi var veldig fornøyde. Har du et litt større budsjett er følgende hoteller verd å sjekke ut: Le Grand Hotel, Hotel Continental Carlton, Hotel Martinez eller Radisson Blu 1835 Hotel & Thalasso. 

Spisesteder:

Vi fant det koseligste stedet en av de siste kveldene, og det anbefales på det varmeste. Gavroche het det. Jeg hadde ikke med kamera den kvelden, men knipset et bilde av stedet på dagtid på en spasertur. På dette bildet er restauranten ikke åpen, så det ser ikke ut som noe spesielt, men tro meg , når det åpner her, blir det forvandlet til en sjarmerende, intim og koselig restaurant med helt nydelig mat. Vil hadde også sushi en kveld, koselig nok sted, men take-away er nok best. Sushien var fantastisk god. Stedet het Yoda Sushi, og lå i en liten sidegate fra Rue d´Antibe. 5 minutter å gå fra Victoria Hotell, som vi bodde på. 

Jeg ville unngått hovedgata lags strandpromenaden, og heller trukket opp i de koselige smågatene litt bak. Der ligger det koselige, sjarmerende restauranter på rekke og rad. Det kan selvfølgelig være gøy å sitte langs “stripa”,men vær forberedt på at her er prisene høye og det er ikke her, ette rein mening, den beste maten er. 

Jeg fant en spennende vegansk restaurant som jeg hadde SÅ lyst å teste. Jeg var innom 3 ganger, men den var ikke åpen noen av gangene – så skuffende. Men sjekk altså ut Pure, hvis du besøker Cannes. Cactus er en annen anbefaling på frokost/lunsjmat. 

Ellers må man jo innom Ladurée for de beste makronene som finnes. Sitt på den søte kafeen og kos deg, eller ta med deg kaffe og makroner to go. Virkelig verd et besøk, og den beste makronen, i følge mine smaker, er salty karamell og pistasj. Mmmmm. Kaffen er forresten også helt nydelig. 

Vi spiste lunsj på stranden et par dager, og det er noe eget å sitte på stranden, høre bølgeskvulp og nyte en salat under en parasoll. Det koster litt, men det er virkelig nydelig. 

Priser:

Cannes er dyrt, la oss bare være ærlige. Jeg har vært i Frankrike mange ganger, men ble faktisk litt overrasket over noen av prisene. Det er stive priser, så tenk litt smart. Har du hotellrom med kjøleskap, så kjøp inn litt ost og skinke, ha knekkebrød eller grove baguetter på rommet og ta frokosten der. Eller lag med deg mat og spis det som lunsj. Slik at ett eller to av dagens måltid er rimelige. Vi hadde frokost på hotellrommet hver morgen, og sparte en del på det. Frokost på hotellene er ofte ganske så dyrt (og ikke inkludert i hotellprisen), og utvalget er overhode ikke så bra som vi er vant med hjemme eller på typiske charter-turer. Så fyll opp minibaren med frukt, yoghurt, og ha for eksempel knekkebrød, havregryn og baguetter i skapet. 

Drikke på stranda koster også fryktelig mye. Vi løste det ved at vi kjøpte oss hver vår brus for eksempel, og hadde med oss eget vann. Det er tullete å bruke penger på vann, og når man har kjøpt noe på stranden, så følte vi det var innafor å nyte litt medbragt også. Vi gjorde det bare litt diskre og “skjult”. 

Transport:

Vi fløy Kristiansand – Amsterdam – Nice, og tok taxi fra flyplassen og inn til Cannes. Det går fly direkte Oslo – Nice, og prisene er faktisk ikke så gale. Det meste ligger i gåavstand i Cannes, men bor du litt utenfor er Uber helt genialt. Når det gjelder taxi så funker det supert, men husk å avtalt fastpris til og fra flyplassen. Obs: det koster mer i helgene enn ukedagene. 

Shopping:

Cannes er virkelig stedet for dem som ønsker å shoppe ekslusive varer. Solbriller, vesker og designer klær florerer, og alle de største motehusene har egne, superlekre, butikker. Her får du absolutt alt du kan ønske deg – men det koster!

Vi brukte mest tid i Rue d´Antibes , det er en shoppinggate med typiske butikker som Zara og lignende. Masse fint, og til litt mer overkommelige priser. Det er i denne gaten Ladurée også ligger, så her kan det passe fint med litt påfyll og shopping-pause. Det er små sjarmerende parfymebutikker i sidegatene, og ostebutikk, egen butikk med fransk vin, og franske såper. Sjarmerende og spennende. 

Beach please:

Vi sjekket inn på Long Beach, og ble der hver dag bortsett fra én dag. Da testet vi ut public beach, men fant raskt ut at det er faktisk verd å bruke 200kr for å få en stor, deilig solseng, rett i strandkanten. På public Beach må man passe litt ekstra på tingene sine, da flere av byens løse fugler henger rundt der – spesielt tidlig på dagen. Så et tips er å gå på en Beach Club, og bestille senger helt på første rad. Det koster ikke noe mer å ligge helt fremme, man må bare være litt tidlig ute. 

Trening:

Jeg sjekket aldri etter treningssenter, men jeg er sikker på at det finnes. For min del bød Cannes på de fineste mulighetene for gå og joggeturer, og jeg følte aldri behov for noe innendørs gym. Jeg brukte strandpromenaden, og veien opp mot en nydelig gammel borg. Her var det masse fine trapper som man kunne løpe i, og gjøre ulike typer øvelser. Det er bratt opp, men utsikten på toppen gjør det vel verd det. 

I motsatt ende av strandpromenaden er det en åpen plass, med flere benker. Her er det supert å kjøre en styrke-sirkel, med benken og strikker som hjelpemiddel. Jeg gjorde det flere dager, og de treningsøktene var helt supre. Nydelig utsikt til de største og lekreste båtene, mens man svetter og koser seg. hehe. Strikktrening ved bassenget er også topp. Jeg har delt strikk-trening fra Cannes HER, og trening i trapper i Cannes HER.

Har du bil (eller man kan ta en taxi) er det magiske fjelltur-muligheter litt opp i fjellene. Et tips er å kjøre opp, og gå/løpe langs fjellene med den vakreste utsikten utover havet. Dette rakk jeg ikke teste selv, men fikk et hot tips om det etter jeg kom hjem. Så verd å sjekke ut. Spør på hotellet ditt for eksempel, og få vite akkurat hvor du skal kjøre. 

Det trenger ikke være trening, en gåtur for å bli litt kjent er helt perfekt. Gå langs havnen, og opp til borgen. Se den herlige utsikten, og nyt alle de vakre båtene (eller skal jeg si skipene) som ligger langs havnen. 

Håper dette var til inspirasjon for dere skal allerede skal til Cannes, eller området rundt. Kanskje noen også fikk litt lyst å reise dit? Spør hvis det er noe dere lurer på, så skal jeg svare så godt jeg kan <3 

 

Smiiil, Maren 

 

 

4 kommentarer
    1. Hei Maren.
      Så fin guide. Hvor er den fine tightsen din fra? Klassisk svart tights er det beste☺️

    2. Nå fikk jeg kjempe lyst til å reise til Cannes. Holder det med 3-4 dager om man vil en sånn ferie ala som du hadde?
      Jeg har jo ødelagt hofta/lårmuskelen min big time og kan ikke gjøre ting jeg elsker før om 12-13 uker.. litt krise her nå for å si det mildt!!
      Klem fra Anja

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg