Når treningsgleden forsvinner

Jeg vet ikke hva som skjedde, og jeg klarer ikke helt å sette fingeren på når det skjedde heller. Sakte men sikkert har jeg kost meg mer og mer på trening, og den magiske treningsentusiasmen jeg hadde for 2-3 år siden begynner faktisk å komme ordentlig tilbake. Jeg trener mye om dagen, og jeg koser meg skikkelig med det. Det er et drøyt år siden jeg første gang delte med dere at treningsgleden min var så og si borte, og siden den tid har jeg ikke helt klart å få den helt tilbake. Dette har jeg skrevet en god del om, og mange av dere har kjent dere veldig igjen i det. Det har selvfølgelig gått litt i bølger for min del, med gode og mindre gode perioder. Kanskje er dette bare en lang god periode, men jeg føler på en måte at det er dypere enn det nå. Jeg føler at treningslysten, og viktigst av alt, treningsgleden faktisk er ordentlig tilbake. 

Jeg skrev over at jeg ikke helt vet hva som skjedde eller hvordan jeg gjorde det, og det stemmer. Men jeg vet hva jeg IKKE gjorde, og det har jeg lyst å snakke litt om. Treningslysten min og gleden ved det forsvant, og det tok litt tid før jeg innså at jeg faktisk ikke synes det var gøy lenger, og at treningsgleden plutselig var noe jeg måtte jobbe for. For mange ville det nok vært naturlig å presse på med trening, og tvinge seg til å dra på trening. Jeg gjorde absolutt ikke det! Jeg har nok heller gjort motsatt, og det tror jeg var smart. Det er sannsynligvis det som har gjort at dette nå begynner å løsne, og gleden kommer snikende tilbake.

Hvis jeg skal prøve å si noe om hva jeg har gjort, så må det bli følgende: 

  • Jeg har trent andre, og fokusert på andres treningsglede
  • Jeg har gjort ting jeg liker, og som jeg faktisk synes er gøy – uavhengig om det er den mest effektive treningsformen eller ikke.
  • Jeg har ikke presset meg på trening når jeg virkelig ikke har hatt lyst 
  • Jobbet med å minne meg selv på hvorfor jeg trener, og hva jeg liker ved det
  • Trent mer sammen med andre, og mindre alene 
  • Snudd fokus fra utseende målrettet trening, til trening for helse og funksjon
  • Prøvd litt nye ting, som for eksempel CrossFit 

Alt dette har hjulpet meg masse, så jeg tenkte det var fint å dele det slik at noen andre kanskje kan få bruk for noen av de samme tipsene. 

 Fotograf: Frode Vestgarden 

I dag har jeg fått oppleve 20 herlige jenter sin treningsglede på min egen gruppetime. Det finnes faktisk ikke noe mer motiverende og inspirerende enn å se så mange flotte jenter trene sammen, smile, svette, mestre, heie på hverandre og la seg pushe på en felles treningsøkt. Fy søren så gøy! Jeg trener jo ikke selv når jeg holder timer, men jeg følte likevel at jeg var helt høy på endorfiner etter timen. 

I skrivende stund har jeg akkurat kost meg med taco, og på tv står en serie på. Leo ligger å sover ved siden av meg, og ute pøser regnet ned. Så utrolig koselig! Det er selvfølgelig ikke gøy med regn, men når man likevel er inne å koser seg, er det faktisk litt hyggelig med regn på ruta. 

Håper dere har hatt en nydelig Kristi himmelfartsdag <3

 

Smiiil, Maren 

 

3 kommentarer
    1. Så gøy å høre, Maren! Jeg er på samme stadie om dagen. Jeg synes treningen er kjempe gøy om dagen, men jeg mistenker at den har med været å gjøre. Lenge lyst, lett med transport trening og bare det å være ute og kjenne at trening og sol gir meg mye.
      Du er en stor inspirasjon og takk for at du deler. At motivasjon ikke bare kommer av seg selv, og til og med superMaren kan kjenne på treningens tunge sider.
      Kos deg masse i kveld. Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg