Slik lager jeg proteingrøt

Sjoko-banan grøt 

Jeg la ut bilde av min frokost i går, og fikk flere spørsmål om hvordan jeg lagde den, og om jeg kunne laget et innlegg på det. Det kan jeg selvfølgelig. Nå for tiden er jeg hekta på sjoko-banan grøt og spiser det så og si hver morgen. 

Du trenger: 

  • Havregryn. Jeg bruker små lettkokte 
  • 1/2 moden banan 
  • Sjokoladeproteinulver / eller raw kakao 
  • Sukrin / stevia / annen søtning
  • Kanel 
  • Et lite dryss havsalt 

Kok opp ønsket mengde havregryn, mot slutten av koketiden tilsetter du bananen. Mos den inn eller kutt den i skiver og rør den inn. Tilsett så Sukrin (jeg bruker ca 1 ss) og kanel (jeg bruker ca 1-2 ts). Ta kjelen til side og rør inn proteinpulver. Jeg velger å bruke det for å få opp proteininnholdet og for smak. Ønsker du ikke å bruke proteinpulver er det helt i orden. Da bytter du ut med rå kakao for eksempel. Bare husk at det er mye mer konsentrert på smak, og man trenger mye mindre mengde. Til slutt rører du inn et lite dryss havsalt. Den søte smaken av sjokolade og banana, sammen med det salte er helt magisk. 

Denne grøten gir meg en finfin start på dagen. Jeg får godt med næring, og den smaker helt nydelig. Det føles som en liten dessert – proppet med næring og god energi for en aktiv kropp. Jeg varierer litt på hva jeg har i grøten min, men favoritten er sjokolade/banan og vanilje. Vaniljegrøten er den samme som denne, men jeg bytter sjokoladeprotein med vanilje. Sukrin bytter jeg med stevia med vaniljesmak. Det er også nydelig å røre inn litt kokosmelk. Mmmm<3 Grøt altså, det er et must i min hverdag. 

I dag skal jeg forsøke å lande litt mer eller mindre flytende ting. det føles godt å gå inn i påsken med to-do liste man har kontroll på. Et par telefonmøter, og en svipptur til Oslo for 2 møter, så er jeg klar for påskeferie.

Jeg har enda ikke klart å bestemme meg for om det blir på fjellet eller byen, men jeg tror jeg skal forsøke å få til begge deler. Det er tradisjon i vår familie å dra til Hovden og hytta i påsken, samtidig skjer det mye hyggelig hjemme som jeg kunne tenke meg å være med på. 

Blir det fjellpåske, bypåske eller kanskje utelandspåske på deg i år? 

 

Smiiil, Maren 

9 kommentarer
    1. Ååh, havregryn er den beste frokosten 😀 Man kan liksom variere i det uendelige! Meen, et lite tips – kanel er ganske så sterkt for nyrene, og er ganske sikker på at daglig mengde ikke er på mer enn ca 1,4 gram – noe som tilsvarer en halv teskje.

    2. Hei Maren og takk for at du sprer så mye glede! Kan jeg spørre hvilket proteinpulver du bruker i grøten? Har hatt dårlig erfaring med at det ikke blander seg ut og gir en kornete konsistens og/eller blir veldig kunstig søtt.. så gjerne noen tips til det 😀 Og forresten bruker du samme proteinpulver i mat som i shake etter trening, eller ulike? På forhånd takk for svar <3

    3. Hanne N: Saa koselig sagt, tusen takk <3 Jeg bruker Nutramino sjokolade i groten og kaffe. Og i shaken etter trening bruker jeg quest nutrition fra Iherb , cookies & cream.

    4. det så supergodt ut 😀 kan jeg spørre hvor mye havregryn og proteinpulver du brukte i denne oppskriften?

    5. kristina: Jeg slumper alltid, aner ikke hvor mange gram havregryn. Jeg tenker at alle må bare prøve seg litt frem å se hvor mye som må til for at hver og en blir mett 🙂 Proteinpulver er 1 scoop, det er vel sånn 30gram ca tror jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg