Slik spiser jeg i hverdagen

Jeg har delt min historie med mye magevondt og problemer relatert til å føle seg uvel, ekstremt oppblåst, lite energi, magekramper og generelt bare mye plager relatert til magen. Jeg har hatt på gastroskopi og endoskopi, testet for utallige intoleranser og gjort så mye for å prøve å finne ut av dette. Konklusjonen er vel at jeg, som så uendelig mange andre, har en irritabel tarm, som sier tydelig i fra når jeg spiser dårlig, stresser mye, sover lite eller generelt ikke behandler kroppen min bra. Jeg har sakte men sikkert prøvd meg frem, og jeg tror sannelig jeg nå begynner å nærme meg et kosthold som magen min synes er ok. 

MIn hverdagsmat består av stort sett rene, sunne og vanlige ting, jeg prøver å spise regelmessig, få i meg nok væske og putte inn mellommåltider hvis det går lenge mellom måltidene. I dag tenkte jeg å vise dere min handlekurv og dele litt av min hverdagsmat. 

Frokost: Havregrøt med banan, kanel og litt stevia. 

Mellommåltid: En håndfull nøtter, skyr og en frukt

Lunsj: Lomper med skinke, salat og avokado (spiser ute innimellom, da velger jeg ofte kyllingsalat, suppe med grovt brød eller grov wrap for eksempel)

Mellommåltid: Frukt/bær, nøtter og meieriprodukter (skyr, cottage cheese, Kesam, eller gresk yoghurt) 

Middag: Kylling/fisk/kjøtt med grønnsaker og søtpotet/ris/pasta/potet. Så har jeg avokado, olivenolje eller nøtter som fettkilde. 

Kveldsmat: Lomper med ost og skinke (lages ofte til lompepizza i oven) 

Etter trening har jeg en frukt, eller riskaker, og proteinshake. Dette for å unngå å gå på en kjempe smell når jeg kommer på butikken, eller hjem fordi jeg er så sulten. Det er ikke et must med den proteinshaken for alle – overhode ikke, men for min del funker det supert som en slags “brannslukker”. Min venninne og kollega Mette Ulseth har oppfordret meg til å bruke mer kraft i matlagingen min, så det prøve jeg å gjøre. Hun er så dyktig på dette med turmhelse, så jeg suger til meg det jeg kan og lærer masse <3 

Når det gjelder drikke prøver jeg å bli flinkere på å drikke rent vann, men jeg skal innrømme at det blir en god del Pepsi Max, kaffe og sukkerfri saft også. Jeg prøver å kutte ned, men den Pepsi maxen er bare så god. Noen som kjenner seg igjen eller? 

Dette var litt om mitt hverdagskosthold, i helgen blir det litt annerledes. Da har jeg alltid en kosedag med smågodt, Sørlandschips, bakevarer eller is. Man skal jo kose seg litt også, og jeg synes det er herlig å skille litt på hverdag og helg. 

 

Smiiiil, Maren 

 

 

17 kommentarer
    1. Dette er jo et såkalt fitness kosthold? Er det noe du ikke nevner her? Du spiser vel mer enn dette i løpet av en dag enn det som står her vil jeg tro?

    2. Hvordan reagerer magen din på brus? Min er ikkje alltid så fornøyd, men kan også være vanskelig å forutse hvor mye/lite luftplager som følger.

    3. Anonym: Det står jo ikke noe om mengde da, det ryker ganske så mange lomper enten om det lages som wrap eller til pizza. Meieriprodukter også, går mer enn én boks om dagen. Og havregrøten er en solid porsjon. Så det er mer en nok mat <3 Har helt bevisst valgt å ikke skrive mengder, nevnte bare litt av matvarene som tips til sunne mat-alternativer 🙂

    4. Inspirerende innlegg<3 kunne du laget et lignende innlegg der du skriver om korleis kostholdet ditt ser ut i helga?
      Klem

    5. Skulle gjerne vært en del av din husholdning, her var det mye godt og sunt – og veldig «lurt» kosthold for ømfintlig mage. Lykke til, blir spennende å følge med på om det virker. Høres jo fornuftig ut

    6. Så kjedelig, håper du finner en rytme som magen din blir fornøyd med ❤️ Har i et par mnd vært utredet for høyt blodtrykk. Jeg har begynt på medisiner og endrer kostholdet gradvis, men flaska med pepsi max kan ingen ta fra meg.

    7. Hei Maren!
      Jeg sliter med å finne mat som passer magen min selv, så skal helt klart prøve ut mat som ligner dette.
      Tusen takk for bra innlegg. Stå på videre, du er en skikkelig god inspirasjonskilde! 🙂

    8. Pepsi Max og sukkerfrie produkter er jo noe av fodmap-verstingene. Det hjelper lite om alt annet er “rett” om du skyller ned med dette. Blir selv kjempe oppblåst av sukkerfrie drikker og spesielt Pepsi Max. Avokado og brokkoli er også på “nei-listen”. Er en veldig komplisert diett MEN den funker!

    9. Synes du viser frem noe ser ut som et sunt og balansert kosthold, og TAKK for at du ikke skriver mengder 🙂 Når det gjelder irritabel tarm er det mange som har “løsningen”, men som oftest er det individuelle forskjeller. Man må finne det som funker for seg selv. FODMAP-redusert kosthold funker for mange, men noen tåler mer av en matvare enn andre. Når det gjelder kraft og andre “mirakelmatvarer” har jeg null tro på det, annet enn at det kan inngå som en del av et sunt kosthold. Finnes ingen supermatvarer, er summen av kostholdet som teller – tror jeg 🙂

    10. Sliter med det samme jeg også når det gjelder magen. Klarer heller ikke kutte Pepsi Max, det går liksom ikke!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg