Hjemmelaget tomatsuppe

Jeg har lett lenge etter den perfekte oppskriften på hjemmelaget tomatsuppe. Nå har jeg endelig funnet den, og jeg fant den hos min favoritt matblogger, Trines matblogg. Hun har så mange gode oppskrifter, og jeg blir så inspirert av henne. Det koseligste er at jeg har kokeboken hennes, og det er så hyggelig å lese oppskriften i en bok, og ha  den fremme på bloggen i stede for å alltid søke på nett. Denne oppskriften var helt nydelig, og jeg skal uten tvil lage den igjen. 

Til 4 porsjoner trenger du: 

  • 2 finhakket sjalottløk
  • 2 finhakket hvitløksfedd
  • 1/2 finhakket rød chilli
  • 2 ss tomatpure
  • 2 bokser hermetiske tomater (800g)
  • 7 1/2 dl grønnsaks eller kyllingbuljong 
  • Olivenolje
  • Salt og pepper 

Slik gjør du: 

Ha olivenolje i en gryte og fres løken på middels varme, til den er blank og myk, men uten at den tar farge. Mot slutten tilsetter du hvitløk og chili, og lar det surre med. Mengden chili og hvitløk regulerer du etter smak. Tilsett tomatpureèn og la det surre med et par minutter.

Tilsett de hermetiske tomatene, knus dem lett med en stekespade eller lignende, og gi suppen et oppkok. Tilsett deretter kraften og kok opp igjen. Har du ikke kraft tilgjengelig kan du fint benytte buljongterninger eller fond utblandet i vann. Det er her viktig å smake seg frem til du får ønsket smak på suppen din. Tomatsmaken skal være dominerende, og kraften skal gi ytterligere smak. Tilsett eventuelt litt sukker dersom du ønsker litt mer sødme på suppen din.

La suppen småkoke til tomatene er møre og fine. Det tar ca 15-20 minutter dersom du benytter hele tomater. Benytter du hakkede tomater kan koketiden gjerne reduseres til ca 10. minutter hvis du har det travelt eller er veldig sulten. Kjør suppen med en stavmikser eller lignende, til du får en jevn suppe. Tilsett eventuelt mer vann eller kraft hvis du synes suppen blir for tykk. Smak til med pepper og salt.

Brødet er glutenfritt, kjøpt på Kjøkkenskapet her i Kristiansand, og rundstykkene er min mormor sin oppskrift. De er helt nydelige, og jeg får herlige barndomsminner av dem. Disse med smør og mormors hjemmelagde jordbærsyltetøy var min livrett<3 De var perfekte som tilbehør til suppen, med litt salt smør på. Mmmm. 

Nå skal jeg kose med meg dagens andre kaffekopp og litt frokost, før det er ut på tur med Leo i iskaldt og nydelig vintervær. Tusen tusen takk for alle herlige turtips dere har kommet med på gårsdagens innlegg. Hjelpes så mange fantastiske steder. Jeg har googlet masse, og funnet så mange nydelige steder. Fortsett å tips hvis du har en naturperle på lur. 

Ha en nydelig lørdag mine venner<3 

 

Smiiil, Maren 

 

5 kommentarer
    1. Nam! Jeg er også stor tilhenger av Trines mat, men har enda ikke prøvd tomatsuppen. Jeg har prøvd flere av suppene og min soleklare favoritt er “Indisk kyllingsuppe” av Trine.
      God lørdag flotte Maren <3

    2. Prøv å surre bacon sammen med løken. Da får suppen et skikkelig løft og det smaker så utrolig godt 😀 jeg har ofte litt eple i også for å balansere den røkte smaken med litt syre. Det har blitt godt mottatt av både familie og klubbvenner ☺️

    3. Et godt tips for å slippe å bruke sukker er å hive oppi litt gulrot eller søtpotet, eller begge deler. Ekstra sødme og næring. Og det skader jo ikke at suppa blir enda bedre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg