Hvor er Norges vakreste natur?

Inneholder reklame for egen treningsreise 

Fredag og endelig helg. Eller endelig blir vel litt feil for min del å si, jeg følte jeg hadde helg når jeg var i Sunnmøre. Denne helgen har jeg skal jeg bruke til å legge siste finish på treningsreisen vår i slutten av april. Den er fullbooket, og 40 damer er klare for å bli med oss på tur . Fy søren så gøy! Det er fremdeles noen ledige plasser på den neste turen, til Kroatia 25 august til 1 september. Les mer om den turen HER. 

Når vi først snakker om tur, så gir det meg den perfekte overgang til det jeg ville snakke med dere om i dag. Jeg trenger nemlig litt hjelp. Jeg tror alle forstod at jeg hadde en ekstremt positiv opplevelse av Sunnmørsalpene, med majestetiske fjell, magisk natur og en helt nydelig vandretur på truger.

Jeg vil bare ha mer, og det er her dere kommer inn i bildet. Jeg vet jeg har enormt mange lesere som er fjellglade, turglade og som faktisk bor i nærheten av mektige fjell og spektakulær natur. Det merket jeg på alle meldingene jeg fikk når jeg plutselig befant meg midt i naturparadiset selv. 

Jeg tenker automatisk at Lofoten må være det fineste, men så fikk jeg flere kommentarer på at man må huske at det finnes flere vakre steder enn kun Lofoten. Så da håper jeg at dere har lyst å hjelpe meg litt, og dele deres beste turopplevelser. 

Så dagens spørsmål er: HVOR BURDE JEG DRA PÅ TUR NESTE GANG, OG HVORFOR? 

 

Smiiil, Maren 

33 kommentarer
    1. Hva med en tur til nordfjord for å gå på fjelltoppen Skåla og sove på hotell alexandra? Hotellet er fantastisk og naturen er enda bedre! Og så snbefales det en tur med Loen skylift i samme slengen😊
      Takk for en inspirerende og positiv blogg! Håper forresten på flere treningsteiser? Turen i april er jo fullbooket og i aug/sept har jeg ikke anledning. Håper veldig at det kommer flere muligheter, og gjerne med utreise fra Bergen😃

    2. Rosendal, og Rosendalsalpene er min stooore anbefaling!! Også med overnatting på det lille koselige hotellet «Rosendal turisthotell». Helt nydelig natur både på vinteren og sommeren + at du har isbreen, Folgefonna, ikke så langt unna den lille bygden.

    3. Vesterålen! Ligger rett ovenfor Lofoten, er sykt fint der og mange fjell.
      Er der fra selv, og hver gang jeg er hjemme MÅ jeg på fjellene fordi det er det fineste jeg vet.

    4. Ikke langt fra Sunmøre finner du Romsdalen! Her er det mange flotte turopplevelser 😊 her i Molde ligger vi sentralt midt mellom de fleste flotte stedene. Kort vei både mot Midsund eller Fræna kommune. Og ikke minst de majestetiske fjellene innover i Romsdalen. Anbefales!

    5. Svalbard! Jeg er her nå og det er helt fantastisk. Kanskje enda mer eksotisk enn Lofoten om jeg må si det selv. Her kan du dra på scootertur, hundesledetur, gruvetur og generelt få oppleve masse flott natur 😍

    6. Stadtlandet: Hoddevika og Ervika. Utrolig fine sandstrender omgitt av majestetiske fjell og fantastisk vill og vakker natur. Ligner en del på Irland/Scotland. Populære surfesteder. Etter min mening finere enn Lofoten til og med:-)

    7. Lodalen i Stryn – det er helt nydelig der! Mange muligheter for fjellturer, deriblant Skåla. I tillegg kan du klatre via ferrata og ta Loen Skylift ned igjen. Anbefaler deg å bo på Sande Camping, og det er også finest å dra der på sensommer/tidlig høst (da er Lovatnet fylt med smeltevann fra breene og helt grønt).

    8. Jeg vil for alltid elske Røros. Vakrere natur og stemning skal du lete lenge etter, og masse fine folk:) Ellers Femundsmarka er nydelig, både om vinter, vår, sommer og høst, om du ønsker litt tøffere terreng å utsette deg selv for 😉

    9. Jotunheimen <3 Fantastiske toppturer både over og under 2000-meter. En av mine beste turopplevelser er Surtningssue (2368moh), går for å være Jotunheimens vakreste utsiktstopp. Ta båten inn til Memurubu, sammen med alle som skal gå Besseggen.

    10. Tromsø, med både Lyngsalpene, Kvaløya og Senja rett i nærheten! Rå, vakker og vill natur med bratte og spektakulære fjell rett opp av havet. Eldorado for turer i alle vanskelighetsgrader.

    11. Så gøy. Jeg var i Rondane for noen uker siden og der var det veldig vakkert. Det ville jeg absolutt ha anbefalt. Jeg har også lyst på Lofoten men orker ikke å dra når det er høysesong dvs når alle drar dit. Det er blitt veldig turistifisert der.
      Jeg drømmer om Utladalen. Så bare veldig fint ut. Stryn virker også veldig vakkert. Håper du finner noen bra steder. Og så håper jeg du deler. Jeg er også såå gira på tur, men vet ikke hvor eller med hvem. Norge altså. Klem

    12. Skal du til Lofoten, så anbefaler jeg en tur innom Vesterålen også 😊 Mange fine fjellturer, flere som kan tas på en og samme tur også!

    13. Du må nok bare holde deg på Sunnmøre, for å oppleve Norge på sitt beste!😃 Hvor var du? Ørsta ligger midt i hjertet av sunnmørsalpene, og overgår det meste av de mest «kjente» turistmål.
      Slogen og skårasalen er fjell du må bestige for å ha opplevd sunnmørsalper😊

    14. Sylan! Gå Norge på tvers – fra svenskegrensen i fjellet til Stjørdal og Trondheimsfjorden. Overnatting underveis i turistforeningshytter.

    15. Innerdalen og Innerdalstårnet! Helt fantastisk fint! Bo gjerne på Renndølsetra 🙂 Var der i sommer og det var helt magisk 🙂

    16. Vesterålen! Heilt fantastisk, utrulig fin natur:) Det er også mulig å kjør til Lofoten når du først e i “nærheten”! 🙂

    17. Ta turen til Kvinnherad. Her er det mange flotte fjell- Uskedalen har Ulvanåso, og Rosendal har Melderskin, Malmangernuten osv. Google it, så får du sjå. Verdt et besøk👌🏼😊

    18. Hardangervidda fantastisk flotte vidder, Eksingedalen til Gulbrå fantastisk natur, variert terreng
      På meg blir det disse to + Lærdalsøyri til Oslo i år 🙂
      Norge har mange fantastiske fine turer/naturopplevelser å by på.
      Bergsdalen byr også på mye fint 🙂
      Ønsker deg en fantastisk fin helg!

    19. Ein mix med bytur og fjel tur?? Bergen er ein utrulig fin plas, inesperet av fjeld og sjød. Kan virkelig anbefale “stoltzekleiven”. Det er kort tur, men ein bein hard trappe tur.
      Håper du får ein super helg.

    20. Ut i fra hva jeg så på instagramen din har du ikke på langt nær opplevd Sunnmørsalpene, og den virkelig fine naturen vi har ennå. Anbefaler en tur til Ørsta/Sæbø med mange fine turer som dalegubben, saksa, skårasalaen, slogen, jakta, og grøtdalstindene. Molladalen er fantastisk eventyrlig ogett must på sunnmøre. Her er fantastiske overnattingsmuligheter og videre fjellturer til Mohns topp, bladet (klatring, anbefales!), ramoen og andre fantastiske topper. Standal har mange nydelige topper som langenestinden og sylvkallen!

    21. Senja har magiske fjell. Tromsø har flotte opplevelser fra fjell til hav – Fjellheis, tromsdalstinden, kvaløya, sommarøya. Lyngsalpan er magiske både sommer og vinter. Elvebåttur i vakre Reisadalen om sommeren, med mollisfossen som høydepunkt, eller scootertur på vinteren. Helgelandskysten er også en fin opplevelse, spesielt de sju søstre og hullet i torghatten.

    22. Heidi: Nei det forstår jeg at jeg ikke har 🙂 Hadde jo bare én vandretur og én helikoptertur, tror nok det er MYE mer å se. Jeg skal uten tvil tilbake dit <3 for et magisk og ubeskrivelig vakkert sted!!! Bor du der? så misunnelig 😀 hehe. Tusen tusen takk for alle gode tips her!

    23. Anbefaler å gå Romsdalseggen som ligger rett ved Åndalsnes. Helt nydelig tur med fantastisk utsikt.
      Et annet tips er også Rondane<3 gå inn til Rondvassbu (bo gjerne der) og så finnes det masse flotte toppturer å ta derifra som dagsturer. Helt fantastisk vinter som sommer:-)

    24. Romsdalseggen: Hakket mer spennende og spektakulær enn besseggen (som forøvrig også er et must). Ser mange kjente topper/vegger fra eggen, og man blir bare lamslått over naturen.
      Loen: et google søk og du ser hvor fantastisk vakker farge vannet har (og ja, det er like vakkert i virkeligheten).
      Ervik og Hoddevika: Er noen skjulte utsiktsskatter om du beveger deg på toppene rundt disse vikene. Er selvsagt mulighet for surf der også om du ønsker det. Utleie ved Hoddevika.
      Molladalen: Nesten litt skumle topper, men lange fine turer med alt fra lett vandring over bekker, til fjellsletter, til høye drag og klatring.
      Rondane: Mye mer “bar” natur, men vakre rødlige farger om høsten.

    25. Glemte å legge til at jeg selv har ønske om å gå ved innerdalen og aurlandsdalen. Kan ikke anbefale de enda, men venner har anbefalt de varmt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg