Sunne kanelbolle-muffins

MUFFINS MED SMAK AV KANELBOLLE & BANAN

Hva er vel bedre enn å starte en ny måned med en herlig oppskrift på muffins? Disse muffinsene her har jeg gledet meg så til å dele med dere. De ble til ved en ren tilfeldighet, og jubelen stod i taket når jeg fikk smake på dem. Fy søren så gode. At de i tillegg er fulle av proteiner, og uten sukker trekker jo ikke akkurat ned. Jeg elsker kosemat, og kan faktisk ikke klare å holde meg kun til helgene. Så da må jeg trikse og mikse litt da, og trylle frem slike godsaker som dette. 

Oppskrift muffins: 

  • 30g havregryn
  • 30g havremel
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts kanel
  • 1 ss sukrin 
  • 20g proteinpulver med smak av kanelbolle
  • 1 ss kesam 
  • 1 godt moden banan
  • Spe på med vann til jevn fin røre

Topping:

  • Kesam 
  • Coockies & cream proteinpulver 
  • 70% sjokolade
  • Valnøtter

Slik gjør du: 

Bland alle ingrediensene sammen i en bolle, og rør til en jevn røre. Spe på med vann til røren blir jevn og fin. Skjær bananen i skiver, og bland inn i røren. Fordel i muffinsformer, og stek midt i ovnen på 180 grader  i ca 15 minutter. Dette vil variere fra ovn til ovn, så følg litt med. Toppingen lagde jeg ved å blande kesam, coockies & cream proteinpulver, og litt helt finhakket 70% sjokolade, og valnøtter. Som pynt toppet jeg med en valnøtt på hver muffins. 

Disse smakte helt magisk, og det beste var at konsistensen ble så luftig og saftig. Jeg hadde ikke egg i denne oppskriften, men det funket helt fint uten. Nå er det jo litt synd at det er brukt to proteinpulver med litt spesielle smaker i oppskriften. Grunnen til dette var at jeg har hatt begge stående, uten å få brukt dem. Så dette var en måte å prøve å få brukt opp litt i skapene her hjemme. Jeg bruker ikke proteinpulver på annen måte enn i baking og i grøten. Du kan helt fint bruke det proteinpulveret du har hjemme, da blir det jo bare vaniljemuffins, eller sjokolademuffins for eksempel. Husk at kanelbolle-smak er jo egentlig en søt smak, sammen med kanel og kardemomme, så du kan jo absolutt prøve deg frem med disse krydderne også. Se muligheter, og ikke begrensinger. Prøv deg frem, og lek deg litt på kjøkkenet. Plutselig ender du opp med en nydelig oppskrift. 

Coockies & cream er Quest Nutrition, og jeg kjøpte det på Iherb. Kanelbolle er fra et merke som heter SISU. Det finnes mange produsenter som har kanelbolle-smak på proteinpulveret, men ikke alle egner seg like godt å bake med. Ingen av disse er sponset, men det må være lov å tipse om gode produkter, uten at det skal være et reklameinnlegg tenker jeg. 

Ha en nydelig torsdag mine venner <3 

 

Smiiil, Maren 

6 kommentarer
    1. Har et forslag til tema- hva synes du om at personlige trenere landet over ANBEFALER et kosthold av kylling, ris og brokkoli- hver dag? De legger ut bilder på sine dacebooksider om dette, at dette er riktig kost for å bli sterk…

    2. Hei Maren! Disse så jo sykt gode ut, men som du påpeker er det jo litt synd at det er to typer proteinpulver i oppskriften. Jeg antar at det er mulig å lage de uten proteinpulver men med litt kanel feks. Men! Spørsmålet mitt er egentlig: Hvor nyttig er egentlig proteinpulver? Jeg trener tre-fire ganger i uken og de få gangene jeg har tatt en shake fra samboeren føler jeg at jeg bare propper kroppen med noe kunstig. Kan man ikke få samme resultat ved et normalt, sunt kosthold? Hvis man inntar for mye protein vil jo kroppen bare kvitte seg med det via urin osv (skjedde faktisk med sambo da han tok en vilkårlig tisseprøve hos legen, han fikk beskjed om at det var for mye protein oppi der). Kunne du kanskje ha drøfta dette litt? Har det noe for seg eller er det bare bortkasta penger?

    3. Maria: Ja du har helt rett, og derfor skrev jeg også det i innlegget:) Jeg bruker selv ikke proteinpulver som tilskudd, da jeg føler det blir helt unødvendig når jeg har såpass mye protein i kostholdet gjennom meieriprodukter, melk, ost, kjøtt, kylling, egg osv. Og som du sier, får kroppen for mye protein skilles det ut i urinen, og er bokstavelig talt å kaste bort penger. Så JA dropp gjerne proteinpulver og bruk (som nevnt i innlegget) kardemomme og kanel som smaksetter i stede. Rasp gjerne gulrøtter og ha det i røren for saftig konsistens og nydelig smak 🙂 🙂

    4. Anonym: Dette var nytt for meg, og jeg tenker at det var da voldsomt ensidig og kjedelig. En anbefaling om å få i seg proteiner (kylling), karbohydrater ( ris) og godt med grønnsaker og en sunn fettkilde er jeg veldig for. Men at det på død og liv MÅ være kylling, ris og brokkoli er jeg helt uenig i. Det finnes jo så mange gode kilder til protein, som ikke trenger å være kylling. For eksempel laks, hvit fiks, ulike typer kjøtt, bønner, linser, egg ++++ ris er heller ikke et must, ta potet, søtpotet, pasta, grovt brød, havregryn ++++. Her er det bare å bruke kreativiteten og nyte sunn og bra mat. Jeg hadde aldri i verden overlevd et kosthold med så begrenset utvalg av matvarer, og jeg ville aldri anbefalt noen av mine PTkunder eller lesere å spise så ensidig 🙂

    5. Spennende oppskrift! Denne på prøves ut 🙂 Har fulgt deg en stund nå, og da lurte jeg litt på om du fremdeles jobber som sykepleier? 🙂
      Må bare si at jeg setter veldig stor pris på at du inspirerer og gir et “normalt” bilde av hverdagen, både gode dager og de ikke fullt så gode dagene.

    6. AnneMarie: Nei nå gjør jeg ikke det <3 Nå er det kun blogg, PT, treningseventer, treningsreiser, skribent for ShapeUp og litt andre diverse prosjekter, relatert til trening, helse og livsstil <3

      Så koselig sagt, tusen takk 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg