En ny måte å legge opp treningen din

God søndagsmorgen<3 

I går kjørte jeg en treningsøkt sammen med en venninne som var litt annerledes enn jeg har gjort før. Jeg la økten ut på snapchat, og fikk mange snapper tilbake fra frustrerte folk som ikke helt skjønte hvordan økten skulle gjennomføres. Jeg skjønner frustrasjonen, den økten er umulig å skjønne uten litt forklaring. Så her kommer treningsøkten, med forklaring. Les hele innlegget, så tror jeg du får svar på det meste, hvis ikke er det selvfølgelig bare å fyre løs md spørsmål i kommentarfeltet. 

Dette er en team-økt, det betyr at du gjør den sammen med en treningspartner. Hele poenget med det er at du skal få hvile underveis, for dette er en tung økt. Økten ser opprinnelig ut slik som vist på bildet under her, men jeg valgte å endre litt på den slik at den passet meg bedre. Mine endringer var at OHS ( over head squat) ble byttet ut med vanlig knebøy. Power clean (typisk CrossFit øvelse) ble byttet med vanlig frontbøy, og K2E ( knees to elbow) ble byttet ut med hengende benhev. Ellers var økten lik. 

Økten gjennomføres ved at den ene personen starter og gjør første øvelse som er 1 repetisjon Sumo Deadlift High Pull (SDHP). Det er en markløft med bred benstilling hvor du avslutter med å trekke stangen opp i en høy opptrekk (skulder-øvelse). Deretter gjør person to det samme. Så er det person én sin tur igjen, og hun/han gjør da 1 rep SDHP og 2 rep Thrusters, så er det person to sin tur som gjør det samme. Så fortsetter person én igjen, og gjør 1 rep SDHP, 2 rep Thruster og 3 rep av den neste øvelsen på lista. Person to hermer. Og slik fortsetter det gjennom hele økten. Så for hver runde legges en og en øvelse til, og man begynner alltid fra toppen av på hver runde. Så hver runde starter med 1 rep SDHP, 2 rep Thruster, 3 rep push press osv. 

Det går veldig fint i begynnelsen, men mot slutten er det bare helt grusomt tungt! 

Ikke heng dere opp i øvelsene i denne økten. For det jeg ville fokusere på her er måten å legge opp treningen på. Dette er en ganske vanlig måte trene på i CrossFit, og et supert alternativ  til den vanlige styrketrening. Hele poenget med å dele dette er for  inspirere til en litt mer leken og artig måte å trene styrke på, som både utfordrer styrken og kondisjonen. Velg de øvelsene du vil, og glem de vanskelige crossfit-ordene. Bruk knebøy, vanlig markløft, situps, skulderpress, vanlig push ups osv. Lag din egen økt med repetisjoner fra 1 til 12. Få med deg en god venn og kjør på! 

Hvis du vil kjøre denne økten, så kan jeg selvfølgelig dele hva vi gjorde: 

  • Vi brukte 25 kg på alle øvelsene med stang ( du bruker den samme stangen på alle øvelsene) 
  • 16kg kettle bells 
  • En relativt lav kasse siden det er så mange hopp 
  • Strikk på pullups 
  • Jeg byttet over head squat med vanlig knebøy, power clean med frontbøy, og knees to elbow med hengende benhev

Et par forklaringer: 

  • De øvelsene du ikke vet hva betyr, så bruk google. Da finner du kjapt ut av det
  • K2E = knees to elow
  • G2O = Ground to overhead (google it) Vi brukte en 15kg vektplate 
  • HR. push-ups = Hand release push-ups. Det betyr at du slipper hendene i et par sekunder i bunnposisjonen. (google)

Klissvåt av svette, og veldig happy etter økten

Som sagt så er ikke poenget her å dele en økt dere kan kopiere, selv om dere selvfølgelig må gjøre det også. Poenget er å dele metoden å legge opp en økt på, for den er ganske så artig. Det blir som hermegåsa på en måte. Bruk dine egen øvelser, og lag en økt som passer deg. Bytt ut de øvelsene du ikke liker, ikke kan eller ønsker å gjøre. Jeg byttet jo selv ut flere av dem, fordi jeg enten ikke mestrer dem, eller liker å gjøre dem. Lag din egen økt, og lek deg med treningen. Hvor lang tid en slik økt tar varierer veldig, jeg tror vi brukte rundt 40 minutter. 

God søndag mine venner <3 NYT den! 

 

Smiiiil, Maren 

 

6 kommentarer
    1. Det så veldig gøy ut, og det må gå an å kjøre denne selv om ikke begge er i like god (dårlig 🙂 form.

    2. ser ut som en gøy økt:) men hva er forskjellen på knees to elbow og hengende benhev? er vel samme øvelsen det?

    3. Eline: På knees to elbow så løfter du deg så langt opp at knær treffer albuene dine. Det vl si mye lenger opp, og en mye tyngre variant av vanlig benhev, hvor du kun løfter knærne til 90 grader ca. Men bevegelsen er lik, helt riktig, det er bare bevegelsesbanen som blir lengre, og dermed en tyngre variant 🙂

    4. Kjempe gøy økt!! Kjørte denne med en vennine i går:) kan du lage flere slike lignende økter? Jeg elsker motivasjonen du gir!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg