Oppskrift: Acai Smoothie Bowl

ACAI SMOOTHIE BOWL 

Denne smoothie bowlen har flere etterspurt oppskriften på etter jeg postet den på Snapchat, og den skal dere selvfølgelig få. Jeg har blitt på hektet på acai etter Barcelona, og nå er det Acai bowl for alle penga. Bokstavelig talt, for fyttigrisen så dyrt det er. En liten pose med pulver koster godt over 200kr. Dette er nok et av de produktene som kan være smart å bestille på nett, for i vanlig helsekost er de rimelig dyre. Uansett pris, så er acai fantastisk, og du bruker kun 1-2 ts i hver porsjon med smoothie, så den posen du kjøper holder en liten evighet. 

Til 1 porsjon: 

  • 1 godt moden banan
  • 2 ts acaipulver 
  • 2 dl frosne bringebær 
  • 2 ss vanilje kesam 
  • 2 ss cottage cheese
  • 1 scoop vanilje protein (kan sløyfes)
  • ca 1 dl vann 
  • 1 dl lettmelk (kan erstattes med vann) 
  • 1 ss sukrin
  • 1 ss kokosmasse

Kjør alt sammen i blenderen, og vips har du en helt magisk smoothie. Topping kan du varierer ut fra det du har i skapene. Jeg bruker ofte havregryn, kokos, chiafrø, friske bær, banan og mandler. For et par dager siden lagde jeg en med gojibær, kakaonibs, kokos, cashewnøtter og havregryn, det var en helt magisk kombinasjon. Andre tin som er nydelig som topping er for eksempel: kiwi, bringebær, jordbær, hampfrø, solsikkekjerner, valnøtter, eller mulberries. 

Når det gjelder ingrediensene i smoothien, så slenger jeg bare oppi det jeg har tilgjengelig. Her kan man tilsette eller droppe ingredienser akkurat som man vil. Basen min er ofte er acai, vanilje yoghurt/kesam, banan og vann, også kan man bytte rundt på ulike frossen frukt, frosne bær, ulike typer proteinpulver med ulik type smak. Man kan og gjerne bruke spinat, og bytte ut bananen med avokado, eller tilsette avokado i tillegg, for en kremete og deilig smak. Fargen blir kanskje litt spesiell med spinat og avokado sammen med acaipulveret som har en veldig sterk lilla farge. Her er det bare å leke seg med ingredienser, og prøve seg frem. Oppskriften som nevnt over er min favoritt for tiden. 

Håper dere liker den, også håper jeg dere finner en egen favoritt med akkurat de ingrediensene du liker aller best. Kanskje har du den allerede, eller kanskje fikk du litt inspirasjon i dette innlegget, enten til å lage en ny type smoothie, eller kanskje en litt ny topping. Uansett så tenker jeg at det kan være godt med en liten smoothie bowl mellom all julematen nå i desember <3 

 

Smiiil, Maren 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg