38 spørsmål og svar

Hei og god lørdag <3 På flyet på vei hjem fra Barcelona i går drev jeg å ryddet opp litt på macen. Der fant jeg sannelig en spørsmålsrunde jeg ikke har delt svarene på, så da brukte jeg tiden på vei fra Barcelona til Oslo til å svare på hele 38 spørsmål om alt fra mattips, og hvordan jeg trener, til guilty pleasures og sykepleierutdannelse. Here we go: 

Hvordan du balanserer kostholdet ditt på en god måte for å få i seg det man skal i tillegg til å holde seg unna for mye søtt?

Sånn helt ærlig så er ikke jeg den beste å spørre om akkurat det, fordi jeg har ikke noe fast plan jeg følger, og jeg er ikke veldig nøye på om jeg får i meg absolutt alt jeg skal. I tillegg så får jeg skikkelig søtsug innimellom. Jeg spiser sunn og variert mat, men jeg tenker aldri at: aha, her er det så så mange gram protein, og så så mange gram karbohydrater. Nå har jeg fått i meg sunne fettsyrer, men mangler fremdeles litt antioksidanter. Sånn hadde jeg aldri orket å tenke i hverdagen – da ville jo hele fokuset mitt vært på mat, og det orker jeg ikke. Jeg spiser sunt, og bra sånn jevnt over, også går jeg på noen solide smeller innimellom. Da ryker det ned både det ene og det andre, i mengder jeg selv ikke helt kan forstå. Jeg tror det bare er menneskelig, og uansett hvor “perfekt sammensatt” kosthold man har, hvor absolutt alle næringsstoffer er tilstede, så vil man kunne på på en sukkersmell, og ingen klarer å spise totalt rent og sunt hele tiden. Jeg tror faktisk ikke det er så sunt å være så forskrekkelig sunn absolutt hele tiden. Så gjør det enkelt, tenk protein i hvert måltid – det er kroppens (musklenes) byggesteiner, og de er gode å ha. Godt med grønt (salat og grønnsaker ) til hver måltid, få inn gode karbohydrater, gjerne grove, i form av grovt brød, havregryn, knekkebrød, ris, potet, pasta. Gjerne fullkornsprodukter. Få i deg frukt og drikk rikelig med rent vann. Klarer du det i hverdagen, så gjør det overhode ingenting med litt ekstra kos i helgene spør du meg 🙂

Angående cardio, intervaller og jogging og ting i den duren, jeg leser at du trener cardio samtidig som du kjører en del styrkeøkter, men er det slikt at det går helt fint ann å ha to dager i uka hvor man kjører cardio eller intervall samtidig som man trener rumpe og denne blir større? For en del som har skikkelig trent, stor rumpe sier de ikke trener cardio, og at dette bare er med på å fjerne fettet fra rumpa, og forbrenne alle kalorier. Så bør man kutte cardio helt ut for å kunne få en trent og fin rumpe? For når man løper så ja.. håper du skjønner hvor jeg vill!

Det stemmer at man forbrenner mye ved løping, og er målet økt muskulatur så er det kanskje ikke løping man bør prioritere høyest. Men det er klart du kan gjøre cardio likevel. Bare se for deg langdistanse/mraton løpere VS Sprintere, så gir det et godt bilde på hvordan man kanskje burde, og ikke burde legge opp kondisjonstreningen sin. Har du sett rumpen og bena til en sprinter? Der er et enormt med muskulatur. Markerte muskuløse ben, og en spretten, rund og sterk rumpe. Så svaret mitt er, ikke dropp cardio, men gjør det på en smart måte. Kjør intervall og sprinter. Kjør mer eksplosive økter. Ønsker du ikke den voldsomt høye intensiteten, så gå i stede, men velg da gjerne godt med motbakke, slik at ben og rumpe virkelig får jobbet.

Hva pleier du å unne deg i helgene?

Favorittene er sushi, pizza, chips/potetgull, popcorn, is og candyking smågodt.

Holder du det usunne kun til lørdag, eller unner du deg selv noe når det frister?

Jeg forsøker å holde meg til et pr dager i uka, men ofte har jeg mer lyst på godsaker på en onsdag enn en lørdag. Da blir det gjerne litt godsaker på en onsdag også, men jeg prøver ofte først med typiske ting som frukt, grønnsaker og dipp, proteinbarer osv som hverdagskos. Også sparer jeg godteriet til helgene. Funker det ikke med frukt osv, så blir det sjokkis midt i uka også. Jeg har en aktiv livsstil og tenker at livet er rett og slett for kort til å ikke spise godteri.

3 guilty pleasures?

  • Tvserier som Kardanshians, bloggerne osv
  • Sjokoladesaus og peanøttsmør rett fra boksen.
  • Jeg går aldri i vanlige klær hjemme. Virkelig aldri! Myke kosekær ftw.

Hvor lange pleier øktene dine å være? Eller er det slikt du trener så lenge du ønsker.

De varer sjeldent mer enn maks 1 time, og som oftest rundt 45 minutter.

Er du glad i proteinbarer, hvor ofte spiser du slike barer? Og isåfall hvilke er dine topp 3 favoritter

Ja gjett om, det spiser jeg nok litt i meste laget av. Mine favoritter er Atkins fudge, questbar Oreo, og barebells cookies & cream

Favoritt treningsantrekk?

Sort tights med høyt liv, Lux modellen fra reebok eller Legend fra Nike. En litt løs singlett, gjerne Puma eller Nike,  og Adidas boost til løping. Til styrketrening er det også tights smed høyt liv som gjelder, toppen trenger ikke være like løs, og favorittene er reebok med innebygd sportsbh og flerfargede stropper, og flate sko uten noe særlig demping, enten Puma eller Reebok.

Tips til sunne «go to» måltider til frokost, lunsj og middag?

Skyr, havregrøt i boks, middagsrester fra dagen før, proteinpannekaker, frukt, oppkuttede grønnsaker, hjemmelagde eller andre grove rundstykker med proteinrikt pålegg (skinke, ost, egg, makrell i tomat ++), Salat med pesto-pasta og kylling, omelett med grovt brød, suppe for å nevnte noen. 

Lurer på hvilken hunderase du landet på:

Vi landet på Pomeranian, og nå bor verdens søteste, snilleste, koseligste og herligste lille valpegutt hos oss. Han er 11 måneder, og så elskbar at jeg har ikke ord for det. Han har en rampete, og ubeskrivelig kosete væremåte, og en veldig tydelig personlighet. Lille Leo har gjort livet mitt enda gladere. Han er god som gull<3

Ellers lurer jeg på hva du gleder deg til framover?

Åå det er så lett å svare på akkurat nå, for det er selvfølgelig jul, romjul og nyttårsaften. Jeg gleder meg uten tvil mest til jul, og romjulen sammen med familien. Nyttårs er jeg litt usikker på hvordan blir, vi har jo lille Leo, som skal oppleve sin første nyttårsaften. Så min nyttårsfeiring er litt avhengig av hvordan han tåler raketter og sånn. 

Hvor ofte og hvor mye trener du?

Jeg trener styrke 2 ganger pr uke, cardio 3-4 ganger pr uke, og av og til sniker jeg inn en crossfit-inspirert økt med litt høypuls og morro.

Hvordan frukt og grønnsaker pleier du å spise?

Jeg ELSKER sharon/persimon, vannmelon, honningmelon, epler, pære, kiwi, druer, klemmetiner, fersken, mango og annas. Jeg liker selvfølgelig appelsin og banan også veldig godt. Tror heller spørsmålet må være: Hvilke frukt liker du ikke? Jeg tror faktisk ikke jeg kan komme på en frukt jeg ikke liker…..

Hvor utdannet du deg til kostholdsveileder?

Det gjorde jeg på NIH (Norges Idrettshøgskole) på sognsvann i Oslo

Lurer på om du har tenkt å jobbe som sykepleier igjen i nærmeste fremtid, og hvis, i hvilke sammenheng?:)

Slo det litt sammen, så se svaret under. 

Elsker bloggen din, har lest den i mange år! 🙂 Jeg lurer på: Er ikke du utdannet sykepleier? Hvordan utdannet du deg til det? Har du planer om å starte i jobb som sykepleier i nærmeste fremtid?

Jo det stemmer. Jeg er utdannet sykepleier fra Universitetet i Agder (UIA). Jeg har jobbet litt som sykepleier, og har ganske nylig fullført et vikariat på Barneposten. Akkurat nå, for en periode, fokuserer jeg 100% på blogg, sosiale medier, treningsreiser, atrikkelskrivin, foredrag osv. Jeg skal så absolutt jobbe som sykepleier igjen, det er jo det som er yrket mitt og det jeg skal “bli gammel som”. Jeg trives veldig godt som sykepleier, og spesielt med barn. Så jeg håper å få jobbe med barn videre i sykepleiekarrieren. Ellers synes jeg dagkirurgi er spennende, og lindrende kunne jeg virkelig tenke meg <3

E-L-S-K-E-R bloggen din! Den gir meg massevis av inspirasjon. Og er så gøy å lese det du legger ut :D! Her er et par spm jeg lurer på:

Favoritt frokost/lunsj/middag?

Frokost: meieriprodukter med granola, frukt og nøtter, eller havregrøt / byggrynsgrøt.

Lunsj: Omelett, eller kyllingsalat med grovt brød

Middag: Taco, sushi, suppe med hjemmelagde rundstykker til, eller hjemmelaget pizza (lompepizza)

Skeier du ut i hverdagen?

Så absolutt!

Hvor ofte trener du?

Ca 5 dager i uken (2 styrke og 3 cardio)

Favorittsnack? ( sunn)

Frukt og proteinbarer

Har du et tips for å ikke ha søtsug på kvelden, og som man kan spise med god samvittighet?

Oppkuttede grønnsaker med dipp laget på mager kesam, frukt og bær med mager vanilje kesam, litt sukrin og kanel. Hakk litt mandler og dryss over. Mmmm.

Favorittsnack (usunn)

Candyking smågodt, sørlandschips, popcorn og is

Bruker du mye kunstig søtning?

Ja litt, men ikke veldig mye. Jeg bruker sukrin på grøten og i sunn bakst, og litt stevia i kaffe/te.

Tenker du noen ganger på om kunstig søtning og proteintilskudd kan ha innvirkning på kroppen senere f.eks utvikle sykdom

Jeg bruker så utrolig små mengder av det at det er jeg i grunn ikke bekymret for nei.

Vasker du treningstøyet etter hver treningsøkt?

Hvis jeg har løpt så ja, da er det klissvått. Hehe. Men etter en rolig styrkeøkt er det ikke alltid nødvendig.

Hva er din favorittmiddag?

Definitivt Taco <3

Hvilken årstid liker du best?

Jeg liker årstider generelt, det vil si, jeg liker at det skifter. Jeg elsker våren, og den herlige følelse av lys, og blomstene som titter frem, alt blir grønt. Sommeren er jo fantastisk deilig med sol og fint vær, samtidig som det er noe herlig frisk over høsten, den krispe deilige luften, store skjerf og lange gode gåturer med kaffe i hånda. De fine fargene og koselige innekvelder. Vinteren er skisesong, jul og bare masse kos med hytteturer og vinteraktiviteter. Så jeg tror jeg må si ja takk alle fire. Alle årstidene har sin sjarm.

Spiser familien din vanligvis sunt som deg? Føler ofte når du legger ut bilder fra familiemiddager o.l at det går i relativt sunn mat 🙂

Ja de er sånn helt normalt sunne, hvis det går ann å si? Ikke ekstreme verken den ene eller den andre veien. De spiser vanlig norsk, sunn mat.

Vet du skrev noe om at du slet med oppblåsthet/mageproblemer for en stund siden? Er dette noe du har slitt med lenge, og har det blitt bedre? Eventuelle tips til andre som sliter (inkl. meg selv)?

Dette vil jeg skrive et eget innlegg om, det blir så mye å ta i en kommentar. Jeg er fremdeles under utredning, og holder på å bli gal av hele prosessen. Det tar tid, og jeg føler egentlig ikke at noe hjelper. Jeg har tatt både gastroskopi, endoskopi og utallige tester. Så nå får vi bare se, jeg skal inn til ny time i midten av januar, så jeg får bare smøre meg med tålmodighet og ta det derfra. Det er nok en form for matallergi for min del, mena akkurat hva jeg ikke tåler finner vi ikke helt ut av. 

Først av alt, takk for at du gir så mye av deg selv, inspirerer, gleder og motiverer! Synes du gjør en veldig bra jobb! Det jeg lurer på er rett og slett: Hvordan har du det om dagen?

For et koselig spørsmål<3 Jeg har det fint, som for alle andre går det opp og ned, men generelt så har jeg det veldig veldig bra. Jeg har gode mennesker rundt meg, det går bra med blogg/jobb og jeg har mange spennende planer for 2018. Jeg storkoser meg hjemme med mine, og med den lille valpegutten min, og føler meg rett og slett veldig heldig <3

Hva skal til for å gi deg motivasjon og glede både når det gjelder trening og andre ting?

Jeg blir motivert av fremgang, og jeg elsker å kjenne på mestring. For å gi meg glede når det gjelder trening så skal det faktisk ikke så mye til – jeg blir både fornøyd og veldig happy bare jeg kommer meg på trening, og får gjort noe fysisk.

Hei Maren! Jeg har et par spørsmål. Har det noe å si hvilken rekkefølge man trener styrke og cardio i, på samme økt?

Jeg ville prioritert det du ønsker å bli best på først. Er målet ditt å bli en rå løper, så ville jeg ike trent styrke før du skal ta deg en løpetur. Vil du bli skikkelig sterk, og bygge muskler, så ville jeg ikke tatt en tøff løpetur før en styrkeøkt. Det du gjør først vil få mest fokus, og innsats, og bør derfor være det du sev prioriterer høyest.

Hvordan er din opplevelse av sykepleier utdannelsen på uia? Jeg vurderer å starte på det, så hadde vert veldig gøy å høre din erfaring

Min opplevelse av det studiet er veldig bra. Jeg hadde 3 fine, men også utrolig harde år. Sykepleiestudiet er beintøft, og det krever at du er 100% dedikert. Jeg synes det var utfordrende å skulle jobbe som PT, blogger, og samtidig fulltidstudent på et såpass krevende studie. Sykepleien er variert, spennende, lærerik og fin på så mange måter, og det er akkurat derfor det gikk ann å kombinere det. Fordi studiet ble så viktig for meg at jeg ønket å fullføre. UIA er et supert sted å studere, skolen er fin, kantina er utrolig bra, og foreleserne på sykepleien er fantastisk dyktige. Det er både teori og praksis, og det er med på å gjøre studiet enda bedre. Du får merke underveis om dette er noe for deg eller ikke, fordi du får kommet deg ut i praksis å testet. Jeg lærte enormt mye om meg selv på disse 3 årene, og sitter igjen med både en faglig kunnskap, men også en dypere kunnskap om livet, mennesker, omsorg, etikk, helse, tilstedeværelse, prioriteringer, og så mye mye mer. Sykepleien er unik, og et studie jeg vil anbefale absolutt alle som har lyst å jobbe med mennesker.

Hvorfor mener du at sunt kosthold og trening er viktig?

Fordi vi har kun denne ene kroppen, og den må vi ta vare på skal den vare et helt liv. Jeg tenker også at det er viktig av ulike grunner, for ulike mennesker, i ulike livssituasjoner. Men hvis du spør hvorfor det er viktig for MEG så er det fordi:

  • Jeg vil ha en sterk kropp som fungerer, og som ikke begrenser meg i alt jeg har lyst å gjøre.
  • Jeg vil ha en sunn sterk kropp som etter hvert i livet tåler en graviditet, fødsel og alderdom.
  • Jeg vil ha godt humør, overskudd og glede, både for min egen del, men også for de rundt meg.
  • Jeg vil ha god helse, og holde meg frisk.
  • Jeg har lyst å ?tåle en støyt?, være robust og tåle hva enn livet måtte utfordre meg med i fremtiden.

Så ja, her har du svaret. Trening og sunn mat er viktig for at jeg skal være den beste versjonen av meg, både for min egen del, og for de rundt meg. Jeg har lyst å leve så godt som mulig, så lenge som mulig.

Hvordan holdninger har du til pels? Kunne du gått med dyre pelsjakker som feks. parajumper og canada goose?

Nei! Jeg hadde en parajumper, men den har jeg ikke lenger. Jeg kjøpte den for mange mange år siden, lenge før jeg visste det jeg vet i dag. I dag kunne jeg aldri i verden kjøpt meg en pels.

Hvordan klarer du å holde deg så positiv hele tiden? syns virkelig det stråler av deg for tiden!

Hehe, jeg er nok godt over gjennomsnittet blid og glad, men tro meg – jeg kan bli så sint at det lyner. Spør mine aller nærmeste, så kan de fortelle deg at jeg er en kruttønne av følelser. Hehe. Jeg er strålende blid og happy for det meste, men blir jeg først sint så smeller det ordentlig. Heldigvis går det skrekkelig fort over, og det skal MYE til før jeg blir sint.

Hva tenker du om veganisme?

Jeg tenker at jeg kan for lite, og har lyst å lære mer. Jeg smakte nylig på vegetarburger og kikertboller for første gang – fy søren så godt!! Jeg ble positivt overrasket, og tenker at med så gode alternativer bør alle kunne klare å kutte litt ned på kjøtt. Både for helsen og miljøet sin del. 

Kunne du tenke deg å bli mamma en dag?

Ja så absolutt <3 Jeg elsker barn, og familie er det aller aller viktigste i livet mitt. Jeg ønsker meg så absolutt min egen lille familie, og håper jeg får muligheten til å få to barn.

Hva er ynglingsboken/forfatteren din?

Jeg har slukt ALT av Jo Nesbø og Jørn Lier Horst. Ellers liker jeg godt Mankell, og Lisa Marklund. Akkurat nå har jeg begynt på en ny forfatter, også i krim sjangeren. Jørgen Jæger heter han, aldri lest noe av han før, men fått han varm anbefalt, så det blir spennende. 

 

Ha en nydelig lørdag dere. Jeg er på vei ut døren for litt julehandel og lunsj i byen <3  

 

Smiiil,Maren 

 

9 kommentarer
    1. Elsker sånne innlegg!! Og ja det stemmer – du stråler om dagen <3 håper du får en fantastisk fin jul!
      Jeg lurer litt angående burgerne - skulle gjerne ha smakt på de men finner ikke noen butikker :((((

    2. Hei!
      Siden du sliter såpass mye med magetrøbbel, så vil jeg bare anbefale at du en gang gjør en skikkelig forsøk og kutter ut alt av frukt (huskeregel: Frukt med en tydelig kjerne er ofte vanskelige å fordøye – epler, pærer, nektariner, osv… Banan er det mange som tåler bedre!), råe grønnsaker, løk, hvitløk og mat med søtstoffer (sunnifiserte barer, sukkerfri saft og lignende). Det er MANGE som reagerer delvis eller helt på disse matvarene, irritabel tarm eller ei. Vet ikke om du har gjort dette før, men prøv 100% i en hel uke, og merker du ikke noen forskjell så introduser matvarene igjen. Det skader ikke å prøve, og om du blir bedre i magen av dette så kan du kanskje slippe flere tester og langvarige utredninger. Jeg har merket meg at kostholdet består mye av disse matvarene. Bare et lite tips 🙂 Hilsen ei som fikk et nytt liv etter at hun begynte på Low Fodmap-dietten:)

    3. For et flott innlegg, likte spesielt det du svarte på hvorfor du spiser sunt og trener – du er klok og reflektert – et forbilde

    4. Hei!
      Har lest bloggen din en stund nå og det er så inspirerende på matfronten, friske farger og alt ser så digg ut!
      Kan du skrive et innlegg om dette med magetrøbbel eller kan jeg sende deg mail?
      Jeg har vært plaget med magen i snart ett år og har også vært til/er til utredning, vært på melkefri kost, osv osv. Ingenting funker og de klarer ikke å finne ut hva det er som irriterer.
      Det jeg egentlig lurer på er om du kan dele litt tips? Fortelle litt om det er noe som irriterer ekstra hos deg, noen matvarer du styrer helt unna, osv.
      Hilsen ei treningsglad jente med meget frustrerende mage 😛

    5. Helene O: Det er nok slik at alle tilfeller av vondt i magen er ulike og idividuelle, og mine plager er kanskje ikke lik dine. Husk at jeg er ingen lege, så vet ikke om det hjelper at du sender meg en mail. men hadde jeg vært deg så ville jeg kontaktet legen din, og kanskje fått en henvisining til en gastro-spesialist. Der kan du få tatt ulike undersøkelser som kan gi deg mange svar for eksempel uføres det både endo og gastroskopi. Hvis ikke du har tatt noen tester vil dette kanskje gi deg noen sva og hjelpe deg på vei <3 Så fastlege - henvisning - gastospesialist - undersøkelser. Det tror jeg er veien å gå 🙂

      God klem og go bedring til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg