Tre mageøvelser jeg digger

I dag tenkte jeg å dele noen magefavoritter med dere. Jeg trener selv alt for lite mage, og har det på liten og ting jeg skal forsøke å bli litt bedre på. Jeg er veldig nøye på å virkelig aktivere mage og kjerne under baseøvelser i styrketreningen min, og føler jeg får mye “gratis” der. Likevel er det utrolig viktig å jobbe med kjernemuskulaturen utenom også, og her kommer tre øvelser jeg liker godt: 

1. V-ups

Muskler som trenes: Kjernemuskulatur

Slik gjør du: Ligg p ryggen med en utstrakt, men aktiv kropp. Kjenn at du bruker magen til å presse korsryggen ned i underlaget. Herfra løfter du opp både ben og overkropp og lar fingrene ta på føttene. Stram magen godt, og kjenn at det er magen som løfter deg opp. Senk deg kontrollert ned igjen til startpossisjon og gjenta.

Tips: Pust gjerne ut på vei opp, og inn på vei ned.

2. Hand-tap

Muskler som trenes: Kjernemuskulatur

Stå i planke posisjon på strake armer. Stram både setemuskulatur og setemuskulatur. Skuldre over albue, over hånd. Hoftepartiet holdes helt i ro, mens man tapper med den ene hånden over på den andre, og motsatt

3. Hengende benhev

Muskler som trenes: Kjernemuskulatur og hofteleddsbøyere

Slik gjør du: Heng rett opp og ned i en stang, stram mage, sete og lår. Start bevegelsen ved å bruke magen til å løfte opp bena, resten av kroppen holdes stabil. Senk bena kontrollert ned igjen til utgangsposisjonen og gjenta.

Pass på: Unngå t kroppen svaier, stram hele kroppen.

Som noen av dere fikk med dere på snapchat i går, så er det et par litt tøffe ting som står på. Jeg føler ikke for å gå helt i detalj på det akkurat nå, men det jeg vil si er tusen millioner takk for all omsorg og godhet. Jeg tror jeg mottok over 200 snapper i går, med hjerter og fine ord. Jeg blir helt rørt, hva har man gjort for å fortjene så mye godhet, og det fra (nesten) helt fremmede mennesker. Dere er unike, og helt spesielt gode <3 Jeg skriver nesten fremmede, fordi jeg føler jeg faktisk kjenner mange av dere litt, dere er en trofast og fin gjeng som har fulgt meg lenge. Takk for at dere er så fine, det varmer langt inn i hjertet. 

Ha en nydelig fredag, og NYT førjulsdagene. 

 

Smiiil, Maren 

 

5 kommentarer
    1. Ojda , har ikke fått med meg noe. Bruker ikke snap, gikk lei og syntes egentlig det ble mer mas enn hva det var givende. Begynner muligens å bli gammel 😝😜 Håper uansett du har det bra, eller så bra det lar seg gjøre under omstendighetene. Ikke rart folk bryr seg, skulle bare mangle at du får noe igjen for alt du gir av inspirasjon, glede og positivtet via bloggen din.
      Og-fine mageøvelser =) trener neste ikke mage lengre, prioriterer tunge baseløft og olympiske løft. Men når jeg en sjelden gang “jåletrener” eller har ekstra tid er magefavoritten en kombinasjon av rollout+pikes på pilatesball og Battlerope i planke-posisjon (altså at du står i planken og bruker den ene hånda til å piske tauet hardt i bakken – bytter hånd etter enten 15 slag eller x sec)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg