Denne treningen må du teste

God morgen. Har dere sovet godt? Jeg sov ganske dårlig i går, men i natt var det heldigvis mye bedre. I går gjorde jeg en super gøy treningsøkt, og den deler jeg selvfølgelig med dere. Jeg har trent med kortstokk før, men en så god og artig greie kan gjerne nevnes en gang til. Dette er den mest geniale treningsøkten å gjøre hjemme, på hotell, på ferie, og selvfølgelig på treningssenteret. Jeg liker godt å kjøre denne typen økter når jeg har lyst på en kort, intensiv, effektiv og ikke minst morsom treningsøkt. 

Kortstokk-trening går ut på at man har en kortstokk, hvor hjerter, spar, kløver og ruter representerer hver sin øvelse. Tallet på kortet representerer antall repetisjoner. 

Slik gjør du:

La kortstokken ligge med baksiden opp. Så trekker man ett kort og merket og tallet på det kortet representerer hva du skal gjøre. Slik jobber du deg gjennom hele kortstokken. Min økt i dag så slik ut: 

  • Hjerter = Utfall bakover 
  • Spar = Knebøy
  • Kløver = Pushups (på knær eller strake)
  • Ruter = Skulderpress med hantler 

La oss ta et eksempel, trekker du for eksempel hjerter 4, så skal du gjøre 4 utfall bakover. Trekker du spar 10 så er det 10 knebøy. Bildekortene er 11,12,13 og Ess er 14. Du kan også bare velge at alle bildekort er 10 repetisjoner – det gjorde vi i dag, både for enkelhetsskyld og fordi vi var litt slitne. Men helt korrekt så er knekt 11, dronning 12, konge 13 og Ess 14. Hvilke øvelser du vil bruke bestemmer du helt selv, og det kan varieres i det uendelige. Jeg likte godt den vi kjørte i dag, kanskje mest fordi den var uten burpees, som er en øvelse jeg så og si alltid har med på mine kortstokkøkter. 

Etter trening var det rett på lunsj på Lett Oslo, med store gode salater, fylt til randen av kalkun, søtpotet, spinat, bønner, tomat og masse andre godsaker. En liten fest i munnen. Jeg fikk også smake på Kombucha med smak av bær. Frisk og god. 

Nå skal jeg løpe ned til hotellfrokosten, også videre på T-banen opp til Songsvann og Norges Idrettshøgskole. Denne dagen blir så GØY, og jeg gleder meg til å dele den med dere. Følg gjerne med på Snap, Instagram og Instastories underveis – dere finner meg på marenerdvik

 

Smiiiil, Maren 

 

1 kommentar
    1. Så morsomt! Har en annen morsom trening med kort, men krever jo da at man er en del folk🙈
      Deles i fire lag hvor hver av gruppene får hvert sitt symbol (hjerter, kløver, ruter eller spar). Bunken med kort legges i midten av alle lagene (opp-ned). Så blir man enige om en øvelse som skal gjøres (f eks 5 spensthopp) før en og en fra de ulike lagene løper bort til bunken med kort. Ved bunken får man lov til å trekke et kort. Hvis kortet man trekker er det kortet ditt lag trenger (hjerter, kløver, ruter eller spar), tar man med kortet, løper tilbake til laget sitt og bytte med neste person. Trekker man et kort man ikke trenger, løper man tomhendt tilbake og bytter med nestemann.
      Dette holder man da på med helt til man har samlet kortene man trenger (fra ess til konge). Alle lagene må ha samlet kortene man trenger før leken er ferdig – det kan derfor vare en stund!
      Morsomt og man blir sliten💪🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg