Slik får du treningsmotivasjonen tilbake

Jeg har snakket mye til dere om min berg og dalbane på motivasjonen på trening, og mange av dere har spurt hvordan det går, og hva jeg har gjort for å finne motivasjonen igjen. Sannheten er at jeg ikke helt har funnet den enda, men jeg tror jeg endelig tør si at den er på god vei tilbake.

Jeg har lyst å snakke litt om dette med motivasjon, jeg tror nemlig ikke det er sånn at den bare kommer og går, sånn helt uten videre. Jeg tror den forsvinner av ulike, og helt individuelle grunner. For eksempel for lite variasjon i treningen, manglende progresjon, manglende sosial støtte, skader, eller sykdom, for å nevne noen. På samme måte som motivasjonen ikke plutselig en dag bare, poff, blir borte helt uten videre, så tror jeg heller ikke den bare på magisk vis en dag dukker opp igjen. Jeg tror motivasjon må jobbes med, og jeg tror ting må legges tilrette for at den skal komme tilbake. 

Jeg har tatt noen grep for å jobbe motivasjonen min tilbake, og de skal jeg selvfølgelig fortelle dere om. Det er spesielt én ting jeg har gjort, som er viktigere enn noen av de andre punktene. Jeg bestemte meg! Ikke bare sånn, nja nei , jo det hadde vært fint om motivasjonen stakk innom en tur. Neinei, her må det sterkere midler til verks. Med hele meg, tok jeg et valg om at nå må noe skje, nå må det skje en endring. Jeg må tilbake i gamet, og finne tilbake til den deilige gleden jeg hadde før, den gode følelsen av å mestre, og den ubeskrivelig deilige følelsen det er å ha en kropp som funker! 

Når valget først var tatt, så gjorde jeg følgende: 

  • Jeg kontaktet en PT. Ikke noe bloggsamarbeid eller sponsing. En dyktig PT, som jeg betaler masse penger hver eneste uke. Dette er en person jeg ser opp til, som er enormt kunnskapsrik og som jeg lærer mye av. En person som vet mine styrke og svakheter, som tilrettelegger for akkurat meg. Denne ene timen er kun min, og jeg elsker det. Ikke noe kamera, blogg, mobil og dokumentering. Ingenting som skal deles med verden. Det er min lille time, som jeg kan være 100% egoistisk – og det er verd hver eneste krone. 
  • Riktig utstyr. Jeg kjøpte meg en tights med høyt godt liv, som satt ordentlig godt på, ingen fare for at den skled ned, eller ble gjennomsiktig. I tillegg kjøpte jeg meg et par sko som er tilpasset styrketrening. Rett utstyr gjorde det hele litt ( men bare litt ) enklere. 
  • Jeg senket kravene. Det blir nesten feil å si at jeg senket dem, for det jeg gjorde var faktisk å slette dem helt. Bort med alle forventinger og krav til prestasjon. Jeg skulle bare begynne å løfte vekter igjen, og hvor mye jeg løftet, eller hvor mange ganger det skjedde – det betydde ingenting. 
  • Belønning og ros. Jeg passet på å være skikkelig skikkelig fornøyd med meg selv de gangene jeg klarte å få inn en styrkeøkt, og skrøt ordentlig av meg selv – helt uavhengig av hvordan økten var. Jeg møtte opp, jeg gjorde noe, og det i seg selv er verd å feire. 
  • En trygg arena. Jeg passet på å trene på et senter jeg trives på, er kjent på og føler meg trygg på. Den hverdagen jeg har akkurat nå gjør også at jeg kan trene på tidspunkt hvor senteret er mindre besøkt, og dermed roligere. Det er godt. 
  • Faste rutiner. Hvis jeg kun skulle trent styrke når jeg hadde lyst så hadde det ikke skjedd. Så derfor lagde jeg meg en rutine på at mandag og onsdag var styrkedager. Nå har det sklidd litt ut på grunn av ulike ting, men jeg holder fast på at to av ukens syv dager skal det skje noe styrkerelatert. 
  • Ha treningsprogrammet klart. Pass på å ha en fast plan å følge. Bare fordi det er enklere å få det gjort, når du vet akkurat hva du skal gjøre. Med både øvelser, vekter, repetisjoner og sett skrevet opp i forkant. 
  • Tilgi deg selv, og prøv igjen. Det har gått opp og ned, og jeg har tatt 5 skritt frem, og 10 tilbake i perioder. Jeg har droppet økter, gått hjem midt i økter, og ikke fullført henhold til planen – det er HELT I ORDEN. Glem det, og ikke la det få noe som helst fokus. Tilgi deg selv, og gå videre. Prøv igjen neste uke. 

Dette er bare litt om hva jeg føler har fungert for meg. Jeg er midt i prosessen enda, og jobber hver uke for å finne helt tilbake til meg selv om min herlige styrketreningsglede. Jeg er godt på vei, og synes jeg har vært flink så langt. Det viktigste for meg var som sagt å virkelig bestemme meg for å ta tak, også begynte jobben i etterkant av det. 

I dag hadde jeg en styrkeøkt hvor jeg klarte å løfte mer enn jeg har gjort på lenge, og etter økten kjente jeg en kriblende, deilig følelse. Jeg måtte sette meg ned i garderoben og bare nyte det. Det var følelsen av en aldri så liten styrketrenings-endorfin. De har jeg ikke kjent på en liten evighet, og jeg ønsker dem hjertelig velkommen tilbake. 

Jeg håper noen av mine punkter kan være til motivasjon for akkurat deg. Vit at alle mister motivasjonen innimellom, og det gjør overhode ingenting. Du klarer å få få den tilbake, det bare krever at du jobber bittelitt for det. Husk at det er helt fint å ta seg noen perioder fri, og bare ikke trene. Det gjør jo ingenting! Ingen skade skjedd selv om du tar deg en time.out, det trenger vi alle sammen, og sannsynligvis kommer du bare sterkere tilbake.

Så ikke stress sånn med den treningen, for det første så finnes det viktigere ting i livet enn trening, og for det andre så ordner det seg alltid til slutt. Vær villig til å Do the work, og hold tankene dine positive – da er du langt på vei i riktig retning. 

 

Smiiiil, Maren 

 

16 kommentarer
    1. Et tips fra meg er å passe på at hodet er “på plass” når du har bestemt deg for å trene. Legg igjen alle tanker rundt jobb, venner eller familie før du starter treningen slik at du kan holde fokus.
      Ellers liker jeg godt utsagnet om at “den beste treningen er den du faktisk gjør”. Det vil si at 10 minutter på mølla er bedre enn ingenting. 🙂

    2. Hei, Maren
      Takk for et fint innlegg. Det er litt godt å se at ALLE kan møte på litt motgang og miste treningsmotivasjonen. Ikke at det er bra at det er mange som mister motivasjonen, men at alle ser at det kan skje selv de som ser ut som om de har alt på stell hele tiden – om du forstår hva jeg mener?
      Etter 2016 – som var et år der løpingen stod i fokus – kjente jeg selv på en utrolig mangel på motivasjon for å trene styrke, men jeg ville veldig gjerne tilbake. Som deg kontaktet jeg en PT der bestillingen var at jeg vil bli glad i styrketrening igjen. Gjennom høsten har vi riktignok trent styrke, men ikke den tradisjonelle med sett/reps på x-antall øvelser. Vi har fokusert på å ha det gøy, noe som har resultert i en rekke “AMRAP” varianter. Og det har virket! Nå kjenner jeg at gleden er tilbake, og nye styrkemål er satt. Tradisjonell styrketrening skal nå settes i fokus og jeg gleder meg til å bli i) trygg på baseøvelsene, og ii) sterkere.

    3. Så sant og trengte denne sjæl!
      En ting jeg lurer på og som jeg selv sliter med å akseptere.. hehe! Jeg har blitt veldig fan av intervalløkter kun fordi jeg får ut svette & føler virkelig at jeg trener. Ved en vanlig styrkeøkt hvor jeg kjenner at joda, musklene de brenner og med maks repetisjoner på maks kg svetter jeg ikke!!! I tillegg gir det ikke utslag på pulsklokka mi (som jeg er veldig avhengig av) og dermed føler jeg ofså at jeg ikke har gjort en skikkelig innsats på trening (selvom jeg har det)😝 Om det ga mening?:) uff….

    4. Så herlig. Og viktig å sette ord på en slik uviktig, men viktig ting for oss som liker å trene. Og det høres så bra ut med en plan og et opplegg. Heia deg altså. Jeg koser meg skikkelig med treningen om dagen og det er digg å kjenne på. Tror det har noe med at fotball sesongen er ferdig, så jeg ikke trenger å ta hensyn til det. Så nå kjører jeg på med akkurat det jeg vil. Både intervaller av ulike slag og styrke øvelser. Så det er bare å nyte det.
      Håper du er på riktig vei, og det tror jeg du er. Maren altså!!! Klem

    5. Utrolig bra innlegg! Syntes det er veldig bra at du er ærlig og setter fokus på både balanse, og det at alle kan ha perioder hvor man ikke alltid er like motivert 🙂 Supre tips!

    6. Interessant 🙂 Har forresten testa Pip & Nut peanuttsmøret! Men jeg holdt på å kveles, haha, det satt seg jo nesten fast i halsen! 😀 Opplever ikke du at det er litt tørt? Men ellers var smaken fantastisk i havregrøt takk for bra tips 😉

    7. Så fint å se at du er som alle oss andre, dette året har jeg hatt 3 mnd totalt stopp i trening, må er jeg tilbake og min taktikk er veldig lik på din, det meste sitter i hodet, man må bestemme seg og finne noe relatert til trening som er lystnåbetont
      Takk for fint og ærlig i innlegg

    8. Takk! dette trengte jeg,mistet helt motivasjonen for trening mens jeg skrev på masteroppgaven min i våres som kanskje var når jeg trengte trening mest og har enda ikke kommet tilbake til at jeg vil dra på trening, men jobber med vilja. så det var godt med noen tips!

    9. Tuva: Nei gjør ikke det, men kun pga prisen og ikke fordi jeg ikke trivdes 🙂 skal absolutt skrive en update på min erfaring av CrossFit. Takk for påminnelsen <3

    10. Susanne: Nå lo jeg høyt, huff stakkars deg. Jeg har ikke opplevd det nei, men jeg rørte godt rundt og hadde det i romtemperatur. Huff så ubehagelig. Bland det i grøten så skjer det hvertfall ikke<3 Sant det var digg? Jeg er helt hekta på det selv :):) Gøy at du likte den kombinasjonen 😀

    11. Anonym: Kondisjonstrening ja, og litt sånn sirkel greier. Men styrketreningen har stoppet helt. Mange forsøk på å komme ordentlig i gang igjen uten hell. Så bra du likte det <3

    12. Så godt å lese at selv du kan slite med treningsmotivasjonen. Jeg har slitt litt etter sommeren å komme tilbake til den “vanlige” 5 dager i uka treningen med variasjon av intervalløkter og styrketrening (5 er absolutt ikke noe must selvfølgelig).. I tillegg har jeg gått litt i kjelleren de siste ukene pga trøtthet og mye hodepine + influensa. Kjenner det har vært litt for lett å bare ta bussen hjem forbi treningssenteret. Og det rare er at når treningen blir nedprioritert er det enklere å kaste inn på mer usunn mat + snacks. Jobber meg sakte men sikkert tilbake nå. Er slik som du skriver bare å kaste seg ut i det.. Ikke vits i å vente på at motivasjonen magisk dukker opp, hehe.

    13. Takk for et veldig fint innlegg. Jeg trengte det akkurat nå. Jeg sliter selv med lav motivasjon etter mange måneder med hardkjør på andre arenaer i livet. Jeg har disputert for doktorgrad og vært på jobbjakt, og det har virkelig tatt på. Nå sliter jeg med å få rutinene på plass igjen. Det er veldig frustrerende fordi jeg aldri har manglet treningsmotivasjon tidligere. Det har bare godt av seg selv og jeg har trivdes så godt med det.
      Men til helgen er det NiH Convention og kanskje det kan få treningsgleden og motivasjonen på plass igjen:) Kanskje jeg tør å hilse på deg også, om jeg ser deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg