Frontbøy – en glemt favoritt

Inneholder annonselinker  

I dag er jeg så stiv og støl at det er helt på grensen til hva som faktisk er digg. Jeg liker å være støl, og kjenne at jeg har trent, men sånn som ben og rumpe har det nå er som sagt helt på grensen. Årsaken er den lille rakkeren i innlegget her. Frontbøy er en form for knebøy, hvor vekten er plassert foran kroppen. Fordelene ved Frontbøy er flere, blant annet: 

  • Kan føles enklere å holde overkroppen oppreist 
  • Lettere å holde spennet i kjernen underveis i øvelsen
  • En øvelse som er positiv for holdningen 
  • Svært god aktivering av fremside lår ( Quadriceps ) 
  • Gjør det lettere å komme dypt ned i bøyen
  • Stor involvering av kjerne- og stabilitets muskulatur

Slik gjennomføres øvelsen: 

1. Løft albuene opp, så stangen hviler på forsiden av skuldrene så nær halsen som mulig. Press albuene opp, gjerne så mye at overarmene er paralell med gulvet. Pass på at vekten er likt fordelt på hver side

2. Hendene er plassert slik at håndflatene er opp, hendene er kun med å støtter stangen, tyngden ligger hele tiden på skuldrene. 

3. Stå med litt bredere enn skulderbredde mellom føttene, og la tærne peke litt ut til siden. 

4. Pust godt inn, hold brystet opp og stram magen. Blikket frem. 

5. La hoften skli litt bakover, og bøy i knærne som om du skulle sette deg på en stol som står bak deg.

6. Kom ned minimum så dypt at hoften er parallelt med knærne, press opp til du står oppreist igjen. Husk å press knærne utover. Hold ryggen rett, og brystet godt frem under hele løftet. Albuene presses opp hele tiden. 

Reebok på salg: 

Jeg skal prøve å bli flinkere til å nevne hvor klærne er fra, og etter et lite søk fant jeg denne digge toppen fra Reebok på salg hos Zalando. Dere finner den HER. Skoene er også super fine, og perfekte til styrketrening, du finner dem på salg de også faktisk, HER. Et annet par som ligner litt, og som jeg nettop satte på min egen ønskeliste HER. 

Hvilken variant av knebøy er din favoritt? Kjører du frontbøy, eller kun vanlig knebøy? 

Jeg gleder meg til å lese svarene deres. Det er alltid gøy å se litt hva dere gjør, mener og synes. Ha en nydelig søndagskveld dere, jeg skal bruke kvelden til masse jobb jeg har utsatt hele helgen. Jeg har kakao i koppen, en sovende liten valp ved siden av meg og The voice i opptak på tv i bakgrunnen. Så ingen grunn til å klage på litt søndagsjobb, når det er under disse forholdene. 

 

Smiiiiil, Maren 

 

2 kommentarer
    1. Jeg er egentlig mest fan av frontbøy for jeg føler det er lettere og bedre å få riktig teknikk. Men pga jeg ikke klarer så mye i vekt og får så vondt i håndleddet, så er det mest knebøy som blir brukt. Tips til håndleddet?! Hehe. En ting jeg lurer på, utfall. Er det mest likt knebøy eller markløft?
      I dag kjørte jeg forresten overhead squat for første gang. Den var gøy. Og hard! Men kult å teste ny øvelse.
      Klem

    2. Elsker alle former for bøy. Over head squat, vanlig bøy og frontbøy – varierer jevnlig mellom dem. På høyreps – økter slår jeg dem ofte sammen og kjører 5 overhead squats + 10 frontbøy + 15 knebøy =altså 30 reps totalt per sett. Drithardt og samtidig veldig gøy!
      Kan forresten sterkt anbefale utfall bakover med frontbøygrep – gjerne fra en kloss eller to for ekstra ROM. Fantastisk for rumpe,lår og kjerne

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg