En råtass av en intervall-økt

Inneholder aff.link

I dag gjorde jeg noe artig, jeg spurte dere både på Facebook og Snapchat hva dere hadde mest lyst å lese om i dag. Jeg gav to ulike alternativer, og svaret var et soleklart flertall til intervalltrening. Det gjorde meg ordentlig glad, for disse intervallene er uten tvil noe av det mest slitsomme jeg har gjort på en tredemølle. 

Ok, er dere klare? Her kommer økta: 

  • Varm godt opp i ca 10 minutter, med rolig jogg. 
  • 3 minutter løp, 1,5 min pause x 2 – 12 km/t
  • 2 minutter løp, 1 minutt pause x 3 – 12,5 km/t
  • 1 minutt løp, 30 sek pause x 4 – 13 km/t
  • 30 sek løp, 30 sek pause x 5 – 16 km/t
  • 45 sek løp, 15 sek pause x 3 – 15 km/t
  • Rolig nedtrapping i 10 minutter. 

Jeg har valgt å dele min fart på intervallene bare så dere skal ha et visst utgangspunkt å gå ut i fra. Noen av dere vil synes dette er latterlig tregt, andre vil kanskje føle det er perfekt, og noen vil helst sikkert føle det er alt for fort. Vi er alle ulike, og det er det som er så fint med intervaller, at man kan kjøre dem i akkurat det tempo man selv ønsker, og jobbe videre fra sitt eget utgangspunkt.

Topp – Reebok // Sko – Adidas // Tights – Adidas HER 

Når det gjelder pause mellom de ulike typene intervaller, så forsøkte jeg så langt jeg klarte å holde pausen fra det intervallet jeg akkurat var ferdig med. det vil si at etter 3 min intervallene, ventet jeg 1,5 min før jeg startet på 2 minutterne, og etter 2 min intervallene ventet jeg 1 min før jeg begynte på 30/30. Jeg måtte ha litt lenger pause enn kun 30 sekunder før jeg durte løs på 45/15, for da var jeg bare så tullete sliten. 

Jeg håper denne brutale saken kan være et skikkelig boost i din treningsuke, og jeg hadde blitt super glad hvis du ville fortelle meg hvordan det gikk. Enten med en kommentar på dette innlegget, en snap rett etterpå (snapchat: marenerdvik) eller en melding på FB-pagen (du finner den HER). 

LYKKE TIL, og god trening <3 

 

Smiiiiiil, Maren 

 

9 kommentarer
    1. Så gøy/grusom den økten virker! Jeg vil prøve denne i kveld 😀 kan du si noe om pausene mellom den enkelte intervall (ikke intervall-kategori) er det aktive pauser, eller går du av møllen?
      Mvh Martine

    2. Hei Maren. Jeg bare lurte på en ting. Du har sagt at du har slitt en del med magevondt osv. Jeg lurte på hvordan det går med dette? Og hvis det går bedre, hvordan endringer du har gjort?? 😉

    3. Dette er en super intervalløkt og en av mine favorittimer på senteret! Når det gjelder pauser ville jeg kanskje foreslått at man i de lengre pausene (1min+) holder bena igang. Selv pleier jeg å gå av mølla og bevege meg rundt – på den måten unngår i alle fall jeg (faren for) å stivne 😉

    4. Kjørte denne økta i dag, og fysøren for en svettefest! Kjørte samme hastighet som deg, og det var nok for å si det sånn. Det eneste jeg gjorde var å bytte ut rekkefølgen på 30/30 og 45/15. Liker bedre å bli ferdig med de lengste intervallene først 🙂
      Det eneste jeg lurer på er om du hadde % helling på mølla?

    5. Hei! Jeg forsøkte forrige uke, og skal forsøke igjen i dag.
      Jeg gjennomførte så vidt, og måtte skru ned hastigheten. Men da har jeg noe å jobbe mot – en perfekt oppladning til tre lange fjellturer neste uke. Takk! <3

    6. Hei!
      Jeg vender stadig tilbake til denne intervall-økta hvis jeg skal løpe på mølla! Har laget meg en lapp der jeg har skrevet opp lengde og pause på intervaller, pluss fart, som jeg tar med meg og henger på mølla. “Maren’s intervaller” står det så fint på lappen 😉 Liker at det både er lengre og kortere intervaller i denne økta. Da blir det på en måte mer “spennende” og lettere å gjennomføre. Lurer i hvert fall meg selv til å tro det haha. Ikke alltid det fungerer like godt da..
      Supert at du deler intervall-økter på bloggen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg