Et tårevått og personlig innlegg

I dag er jeg stolt, rørt, takknemlig og glad, men samtidig knyter det seg litt i magen. Det gir noen flashbacks tilbake til noe mørkt, vondt og uutholdelig. Jeg skal dele noe med dere i dag som jeg har visst en stund, og gledet meg til å dele. Jeg har telt ned dagene til denne datoen, til det skulle bli oktober og jeg kunne dele denne store, fine nyheten. 

Jeg har takket ja til å være rosa sløyfe ambassadør, og skal jobbe tett sammen med Kreftforeningen og brystkreftforeningen i tiden fremover. 

Nå må jeg stålsette meg, for dette er fremdeles tøft å snakke om: 

Dere som har lest bloggen lenge vet hva kreftsaken betyr for meg og familien min. Tårene strømmer når jeg skriver dette, og det gjør det hver eneste gang jeg snakker om mammaen min og hennes kamp mot kreften. Det er det verste, tyngste, mest skremmende og brutale året jeg har opplevd i mitt 28 år lange liv. Kreft, det store skumle ordet, et ord mange forbinder med død, det som skjer andre, og plutselig var det mammaen min. MIN mamma, min klippe, min trygghet, mitt alt….. 

Min verden raste sammen den dagen diagnosen ble satt, leukemi, blodkreft. Panikken kom. Hva gjør vi nå? Jeg har en ekstraordinær mamma, sterkere, og tøffere enn noe annet menneske jeg kjenner. Det var ingen diskusjon, det var aldri noe tvil hva som skulle skje nå – nå skulle vi kjempe. Mamma kjempet mot kreften fra første dag, stod i det gjennom beintøffe behandlinger med grusomme bivirkninger. Håret forsvant, vitaliteten forsvant, den fysiske styrken forsvant, og på et tidspunkt var hun svært preget av sykdommen. Hun tilbragte mye tid i Oslo, og var lange perioder på isolat. Jeg har fortrengt mye av den tiden, flere måneder av det året er helt svart for meg. Samtidig så er det noen dager som står så sterkt i minne, som om det var i går. Mamma og pappa og kjærligehten dem i mellom, pappas enorme kapasitet til å stå støtt hos mamma, og samtidig holde min storebror og meg oppe. Samholdet i familien, all godheten, alle som stilte opp, fra alle utenkelige kanter. Så var oss fire da, mamma, pappa, min storebror og meg. Flokken <3 Det var aldri et spørsmål om å gi opp, vi skulle klare dette sammen. 

Vi kan være så sterke sammen vi bare vil, men realiteten er at uten medisiner, forskning, og ekstremt dyktige leger og sykepleiere så hadde ikke min mamma vært her i dag. Mamma fikk transplantert beinmarg, og det hadde ikke vært mulig hvis ikke vi hadde kommet såpass langt med kreftforskningen at man visste at det var mulig. Min mamma er 100% frisk den dag i dag. Alle mine lesere vet hvor tett bånd vi har, og hvor knyttet jeg er til henne. Hun er mitt største forbilde, min viktigste støttespiller, og det aller næreste jeg har. Dette er grunnen til at jeg alltid har støttet kreftsaken, og alltid kommer til å gjøre det. I over 10 år har jeg gitt penger til kreftforeningen, og det føles så godt å kunne bidra, om så bare litt. Vi opplevde blodkreften tett på familien, men kreft er kreft, og at oktober har fokus på brystkreft synes jeg er fantastisk fint. 

Når jeg ble spurt om jeg kunne tenke meg å jobbe sammen med kreftforeningen og brystkreftforeningen for å fronte Rosa sløyfe-aksjonen her i Kristiansand, svarte jeg ja før den som ringte fikk fullført setningen sin. Det er jo klart jeg vil hjelpe, hva kan være viktigere enn det. Jeg ble som sagt både glad, rørt, stolt og takknemlig over å få lov å stå frem som Rosa sløyfe ambassadør. 

Oktober er rosa måned, med ekstra fokus på brystkreft. 26 oktober er det Roa sløyfe løpet i Kristiansand, og vet dere hva – mamma og meg skal gjennomføre løpet sammen <3 

Bor du på sørlandet, og har lyst å være med å støtte en viktig sak? Bli med oss når rosa sløyfe-løpet gjennomføres for aller første gang i Kristiansand. Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning. 

Bli med 26 oktober kl 19.00, og vis din støtte. Gå, jogg eller løp, det har ingenting å si, det viktigste er at du møter opp. All informasjon om løpet fInner du HER. 

 

Smiiiil, Maren 

24 kommentarer
    1. Tårene strømmet fra første setning i dette innlegget, og ekstra mye da jeg fikk lest hva det handlet om 😭 Det er så fint når du deler disse personlige innleggene! Jeg gleder meg veldig til å løpe for kreftsaken her i Kristiansand – forhåpentligvis sammen med min mamma 🎀

    2. Så flott og rørende innlegg. Jeg sitter med våte øyne selv. Så fantastisk at du fronter denne saken. Jeg har jobbet et par år på Radiumhospitalet og vet hvor viktig det er med forskning og samtidig kjent på dette selv. En bedre ambassadør enn deg er vanskelig å finne. Stå på og er det en sak jeg støtter, så er det denne. Ofte gjennom hele året men spesielt i oktober da jeg kjenner flere som har hatt brystkreft. Heia dere på løpet. Så fantastisk. Skulle vært med på det selv i Oslo, men kan ikke den dagen.
      Klem

    3. For et sterkt og fint innlegg! Unner ingen å oppleve kreftsykdom på nært hold, og synes det er utrolig flott av deg å være ambassadør for noe som ikke bare bringer gode minner.. Du er god! Har vært kreftsyk selv og er nå frivillig i Kreftforeningen og leder i Ung kreft Agder, som er en gruppe for unge kreftrammede OG pårørende 🙂 Meldte meg på rosa sløyfe løpet i går, så det ser jeg veldig frem til <3

    4. Kjempe fint innlegg! 💕💕 Allerede påmeldt og klar for å løpe (støtte) en fantastisk sak i år også! 🎀

    5. Så fint skrevet og så fint at du fronter noe så bra! Opplevde selv at pappa fikk kreft i fjor, og vet hvor fælt det er.. Går heldigvis bra med han nå takket være bra behandling. Skal også prøve å få blitt med på løpet for å støtte en god sak! Stå på Maren, du er et flott forbilde!

    6. Fint og rørende innlegg! Kjempe bra at du støtter kreftsaken- uansett hvilken kreft sykdom en har kjent på. Jeg har selv en blodkreft sykdom. I fjor løp jeg Rosasløyfe sammen med løpegruppen min, utrolig gøy! I dag har den samme fine gjengen løpt i Trondheim- uten meg denne gangen. Lykke til med å løpe sammen med mamsen din ❤️

    7. Fy søren Maren, det står stor respekt av at du deler en så tøff og personlig sak. Du kommer til å være en veldig god ambassadør, masse lykke til! Du er virkelig en stor inspirasjon <3

    8. Så fantastisk flott Maren! 🙌 Fikk tårer i øynene av å lese innlegget ditt , for jeg vet selv hvordan det er å stå i den kampen med en mor som er ditt forbilde. Jeg mistet min mor av brystkreft for 9år siden, akkurat på skudd-års dagen. Jeg sitter igjen med gode minner, men også ett stort rom i hjerte som er tomt. Hadde det ikke vært for kreftforeningen sine gruppe-samtaler med andre i samme situasjon hadde jeg ikke vært så sterk som jeg er idag når det kommer til sykdom og familie! Takk for at du er åpen Maren – og ta godt vare på din mor🌸 🎀

    9. Så flott at du skal være Rosa Sløyfe-ambassadør! Jeg deltok i løpet i Trondheim i dag, og det var så fint å se hvor mange som støttet opp om en så god sak.

    10. Takk for at du deler denne triste og ærlige historien. Godt at det går fint med moren din. Gratulerer og lykke til som talsperson, rosa måned og sløyfe er en utrolig viktig sak, som alle saker mtp kreft er

    11. Anonym: Hjelpe til å spre budskapet, sette fokus, synlighet , fronte kampanjer , hjelpe til med det som trengs 🙂 nå er hovedfokuset mitt rosa sløyfe løpet i kristiansand. Det er for Kreftforeningen og deres løp her Agder jeg skal være ambassadør 🙂

    12. Så flott at du deler og at du skal være ambassadør for kreftforeningen! Dette var tøft å lese, for jeg kjenner meg sånn igjen. Min mor slet også med kreft i hele fjor. Hun er “bra” igjen nå, men det har satt seg en støkk i oss alle. Livet er så skjørt, så det er viktig og ta vare på alle stunder 💜 Klemmer til deg og dine 💜

    13. Jeg har også mistet en av foreldrene mine til kreften, så jeg vet hvordan det føles at en av de aller nærmeste blir borte. Skjønner savnet etter moren din, og flott at du stiller som ambassadør <3

    14. Du er en flott ambassadør! Min mor er syk med brystkreft nå. Alt tilsier at det skal gå bra, men jeg se hvor mye både sykdommen i seg selv og den psykiske belastningen tærer på henne. Selvom alt tilsier at det skal gå bra er det likevel kreft, en potensielt dødelig sykdom.
      Jeg gleder meg til å løpe sammen med dere til torsdag 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg