7 tips for sunnere take-away mat

S A L A D   O N   T H E   M  E N  U 

Tidligere i uken hadde jeg avtalt med en venninne at vi skulle spise lunsj sammen. Vi bestemte oss for å gå for take-away mat, raskt og enkelt. I mine øyne er det ikke noe likhetstegn mellom take-away og junkfood, det kan like gjerne være sunn og god mat selv om det er bestilt og tatt med fra en cafe. 

Vi gikk for salat, og fikk med oss to friske deilige salater, med dressing ved siden, og grovt brød. Et godt tips er å ta dressingen / saus / pesto / olje ved siden av retten, på den måten kan du selv bestemme hvor mye du ønsker å bruke. Velg også alltid det groveste brødet, og sørg for at det er en god proteinkilde i salaten din. Jeg bestiller ofte med ekstra egg, eller ekstra kylling på min salat. Husk at proteiner finnes også i bønner, kikerter og linser – det må ikke være animalsk protein.  Er enkelt grep for å øke proteininnholdet, og dermed holde meg mett lenger. Er avokado et alternativ, så er dette en sunn fettkilde som også kan gjøre at salaten metter mer. 

La oss oppsummere: 

  • Velg gjerne salat som take-away
  • Be om dressing ved siden
  • Velg det groveste brødet
  • Be gjerne om ekstra protein ved å tilsette egg, bønne/linser, eller ekstra kylling/fisk/kjøtt. 
  • Husk at det er proteiner i andre ting enn kun animalske produkter. Feks: Bønner, kikerter og linser. 
  • Velg gjerne en sunn fettkilde, som gjør at du holder deg mett lenger. Feks: avokado, fet fisk, nøtter uten salt. Obs – tenk mengde, da disse produktene inneholder en del kalorier. Absolutt sunt – men med måte. 
  • Drikk vann

Da gjenstår det bare å ønske dere en nydelig fredag, og en riktig god helg. Jeg skal i gang med pakking, og siste forberedelser til treningsreisen. I morgen drar vi avgårde til Kroatia, med over 30 spreke jenter. Jeg gleder meg så ubeskrivelig mye!

Hva er dine planer for helgen? 

 

Smiiil, Maren 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg