Nettforum og slemme nettroll

Jeg leste i et forum en gang at jeg var både venneløs og innesluttet, jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte. Jeg burde nok bare ledd, men helt ærlig fikk jeg mest lyst til å gråte. Ikke fordi det er noe galt med å være verken innesluttet eller ikke ha så mange venner, men fordi jeg hatet følelsen av å bli snakket om, av fremmede som fant på sine egne sannheter – helt utenfor min kontroll. Nå skal det sies at det faktisk ligger noe sannhet i det, jeg har ikke enormt mange venner, men de jeg har er fantastisk gode <3 

Det andre jeg leste om meg selv, at jeg er innesluttet, er nok ganske feil. Jeg tror nok jeg er en usedvanlig utadvendt og åpen person, men hvis man skal lete etter noe sannhet der så må det nok være det at jeg kan kjenne litt på en slags usikkerhet i store forsamlinger. Jeg tror nok de fleste har det litt på den måten. 

Heldigvis er det ikke så mye jeg ser til disse berømte nettrollene, men de få gangene de titter innom kjenner jeg at jeg blir helt dårlig. Jeg kan ikke få meg selv til å forstå hva i all verden som får et menneske til å fysisk klikke seg inn på en blogg eller et nettsted, og skrive noe direkte slemt til eller om et annet menneske. Jeg blir ordentlig lei meg av å lese kommentarfelt rundt omkring. Mennesker er fæle, men jeg tror, helt ærlig, at hadde den personen på andre siden av skjermen visst hvor ufattelig vondt det gjør, og hvor dypt det stikker så hadde de nok tenkt seg om to ganger før de valgte å publisere kommentaren sin. Kanskje glemmer de at de sitter en fysisk person på andre siden, ikke vet jeg, men det jeg vet er at det gjør vondt. Dette sier jeg, på bakgrunn av det bittelille jeg har fått gjennom mine 6 år som blogger, tenk da så vondt det gjør for dem som opplever det ofte. 

Nå tror jeg ikke nettrollene bor her, og derfor kanskje ikke leser dette, men hvis dere gjør det så lov meg en ting: Tenk deg om to ganger før du poster noe slemt om en annen person. Tenk godt og hardt på hva du får ut av å snakke nedlatende eller direkte stygt til et annet menneske. La vær å klikk deg inn på den nettsiden, saken eller bloggen som provoserer deg, unngå å sette deg selv i den posisjonen hvor du får lyst å være ufin. Du aner ikke hvilken skade du faktisk kan gjøre, vi er bare mennesker og vi tåler faktisk ikke alt…..

Jeg har helt bevisst brukt bilder i dette innlegget som jeg smiler på, for hva skjer om vi slutter å smile? Da vinner jo trollene da. Så opp med hodet, og frem med smilet. Så får vi bare håpe at disse luringene av noen nettroll går i seg selv, og kjenner at det ikke finnes én eneste grunn til å oppføre seg på den måten, og at de ikke ønsker å ha folks ulykkelighet på sin samvittighet. 

Det var dagens lille tale fra meg. Jeg kjenner jeg har hatt lyst å si noe om det lenge, og nå var det godt å få det ut. Jeg kan ikke avslutte dette innlegget før jeg har sendt ut verdens største klem til alle mine fine lesere, som sprer så mye godhet og varme hver eneste dag. Jeg er søren så heldig, tusen tusen takk <3 

 

Smiiiil, Maren 

22 kommentarer
    1. Du har utrolig fin farge på håret! Er den naturlig, farger du selv eller hos frisøren? Evt hvilken fargekode?
      Leser bloggen din daglig, og elsker å lese om treningstips og oppskrifter 🙂

    2. Viktig tema!
      Ikke takk oss, ei jente som deg som sprer så mye glede og ærlighet fortjener kun det beste tilbake:)
      Stå på uansett hva folk måtte finne på å skrive, det bor bare så mye usikkerhet i det å skrive hatkommentarer til andre.

    3. Du er helt utrolig og fortjener så mange gode ting. Du fortjener en klem. Du er så dyktig i det du gjør. Du fortjener ingen nett troll. Men jeg har selv opplevd de på meg selv og det er ikke noe gøy. Vondt at noen kan mene så mye om deg uten å kjenne deg. Men faktisk bare å heve hodet!
      Jeg heier på deg. Klem

    4. Hei Maren, jeg har hatt deg som PT og det er bare en ting å di: du er makeløs – du er bare så bra og strålende positiv
      Nettroll: gå og skam dere

    5. Folk i sånne forum er nok de som ikke har noen venner, når de tilbringer tiden sin til å baksnakke andre med fremmede, for sånn gjør man ikke i det virkelige liv. Jeg vil av prinsipp selv ikke gå inn på sånne forum, da det er utmattende å lese hva andre kan finne på å si om andre. Jeg tror likevel ikke at folk flest er sånn. Men i vårt samfunn er vi også langt mer likegyldige enn det vi tror.
      Jeg syns kan heller begynne å komme med konstruktiv kritikk, ikke gå på personangrep om at du er venneløs (noe du ikke er) og innesluttet (noe du ikke er). Jeg har snakket med Sondre, og han har ikke noe annet enn fint å si! Du gjør godt inntrykk på folk!

    6. Marte: Tusen takk <3 Du det skal jeg spørre frisøren min om, skal til henne i morgen 🙂 Det er ikke naturlig nei, den er frisket opp med farge. Skal få henne til skrive ned hva hun blander, vet at hun mikser litt forskjellig for å få denne fargen 🙂

    7. Hei! Hadde egentlig tenkt til å skrive en kommentar her om dagen, men tiden gikk også plutselig glemte jeg det. MEN den passer egentlig mye bedre til dette innlegget uansett så da kjører jeg på!
      Jeg må bare si at jeg følger deg på snapchat, og den siste tiden har jeg gledet meg til å se mystorien din. Jeg sparer den til jeg skal legge meg slik at jeg kan se hele storyen din på en gang haha. Du har fortalt at du synes det er litt ubehagelig å snakke til kamera, men FY søren så flott du er! Jeg blir inspirert av deg, du virker så god, ekte og så sykt positiv uten at det blir falsk. Det er rett og slett herlig å se på! Og ikke minst er uffattelig nydelig også da. Nå hørers det ut som jeg er skikkelig betatt av deg (hahaha), men er ikke sånn ment, er mer bare det at fler skulle vært som deg 🙂 Takk for at du får meg til å smile før jeg legger meg!
      Håper du får en strålende dag <3
      Klem!

    8. Jeg gikk på skolen med deg, husker deg alt annet enn innesluttet. Du var livlig og med på alt. Man trenger ikke mange venner, så lenge man har gode venner.
      Husker vi var både venner og uvenner på skolen hehe.
      Jeg kan ikke skjønne folk som klarer å snakke stygt om andre. Spesielt ikke folk de ikke kjenner eller folk som ikke har gjort dem noe. 🙁
      Ønsker deg en fin helg 🙂

    9. Maren, du er et av de varmeste, hærligste menneskene jeg noen sinne har møtt.
      Du fikk meg alltid til å smile og bli gla.
      Selv om vi ikke holder kontakten lenger, så smiler jeg fortsatt litt for meg selv når jeg treffer på deg 🙂
      Husk heller kommentarer som denne, for det er slik venner og bekjente tenker om deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg