Disse intervallene må du teste

I dag har jeg en morsom intervalløkt å dele med dere, denne står på min treningsplan for i morgen, og jeg tenkte å dele den med dere slik at dere kan bli med å teste den ut hvis dere har lyst? 

Denne økten er en herlig miks av både 30 sekunders-intervaller, som alle dere som har lest bloggen lenge vet at jeg digger, og de mer seige 45 sekunder-dragene, de kjappe 15 sekunder-dragene og 1 minuttere. Økten i sin helhet ser slik ut: 

Oppvarming: 5-10 minutter på mølle, eller relativt flatt underlag ute, økt tempo gradvis. 

Intervallene:

  • 1 minutt x 5 / 30 sek pause
  • 45 sekunder x 5 / 30 sek pause
  • 30 sekunder x 5 / 30 sek pause
  • 15 sekunder x 5 / 15 sek pause

I pausene hopper du av møllen og hviler helt, eller gå rolig om du løper ute.

Nedtrapping: 5.10 minutter , der du gradvis senker tempoet, og tilslutt går helt rolig 

Denne økten er inspirert av Torunn, en sprek og skjønn jente som jeg digger. Hun driver sitt eget firma, Improving lifes, og jeg heier på jenter som tør å kjøre på og gjøre sin egen greie. Takk for inspirasjon til en gøy økt Torunn, jeg gleder meg til å teste i morgen! 

Jeg har som sagt ikke testet økten enda, så jeg kan ikke si noe om hastigheten enda. Men tenk at du skal løpe så fort at du klarer å holde i det gitte tidsintervallet, men ikke spesielt mye lenger. Det betyr at hvis intervallet varer i 45 sekunder, så skal du klare å løpe i 45 sekunder på et tempo som er så kjapt at 1 minutt ikke hadde gått. Man må alltid prøve seg litt frem med intervaller, så bruk et par ganger på å finne din speed, skriv det ned, og test igjen om en stund for å se om du kan øke tempo. You against you – det er den virkelige konkurransen! 

Blir dere med meg å tester denne økten jenter? 

 

Smiiil, Maren 

 

24 kommentarer
    1. Ikke bry deg om sånne kommentarer, Maren. Alle forstår hva du mener uansett, og du er kjempeflink! Stå på! 🙂

    2. Tusen takk for tips!! Du er så flott, du og Pia er de flinkeste, sunneste, mest motiverende treningsbloggerne som finnes.
      Jeg elsker å løpe, men jeg har slitt med kronisk beinhinnebetennelse, så hver gang jeg leser dine løpeinnlegg blir jeg både motivert og litt trist.
      Jeg lurer på om du kan lage litt intervalltrening som er alternativt til løping?
      Vet at jeg kan sykle disse intervallene feks, men er ikke så motiverende…
      Klem

    3. Så gøy- skal testes
      Og til kommentaren over, jeg kan ikke begripe at du ikke lager flere skrivefeil, du skriver jo sinnsykt mye (daglige innlegg). Jeg og venninnene mine synes du skriver veldig bra. PS! Forresten det synes mamma også 🙂 ha en fin dag

    4. Disse skal jeg definitivt teste ut!! Er selv en stor fan av 45 sekunder/1 minutts drag – der man virkelig kjenner syra i beinene 🙂

    5. Ja, enig med Live, helt topp med alternativer til løping! Jeg har hofteproblemer og bør ikke løpe. Sykkel derimot! Eller om du har andre forslag? 😀

    6. Signerer Live over her! Jeg sliter med det samme og løping fungerer dårlig. Har derfor gått over til rask gange på tredemølle med ganske høy stigning og kjører intervaller på den. Min erfaring er at jeg klarer å få pulsen høyt nok opp i intervallene om jeg har høy nok fart (men fremdeles gåing) og høy nok stigning. Men skulle gjerne hatt noen tips til programmer! :))

    7. Hvordan følger du med tiden på slike type intervaller? Greit å ikke tenke på regning når man løper… Intervallapp, men fins det typer man kna stille inn med så mange ulike setts?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg