Slik kommer du deg etter ( litt for ) sene kvelder

God morgen hjerter. Siste nattevakt er unnagjort, og jeg skal ha noen deilige fridager. Jeg våknet nettop, og det som møtte meg var 20 garder og strålende sol. Fy søren så fantastisk deilig. La det bare holde seg slik noen dager. Denne jenta trenger et par deilige late sommerdager på et svaberg med en god bok. Nå skal jeg bruke et par timer på å prøve å våkne, snu døgnet og bli klar for en sosial kveld med gode venner. Det er egentlig litt risky å planlegge masse sosialt samme dagen som du går av en lengre periode med nattevakter – jeg blir en litt merkelig utgave av meg selv når jeg har snudd døgnet på den måten. Hehe. Jeg tror likevel det blir en super koselig kveld, og den perfekte start på en liten miniferie. 

Jeg er mildt sagt en litt sliten og trøtt utgave av meg selv i dag. Så jeg tenkte jeg kunne dele mine beste tips for å snu tilbake etter nattevakt ( eller perioder med mange sene kvelder ): 

  • Ikke sov for lenge. Sett på klokken og kom deg opp etter 5-6 timer søvn. Jeg la meg i dag kl 08.30 og stod opp 13.30. På den måten er jeg faktisk trøtt igjen når natta kommer. 
  • Spis en god frokost når du våkner, og ta deg en kopp kaffe. 
  • Kom deg opp og ut. Frisk luft er kuren for det meste, og spesielt trøtthet. Ut på tur er ofte min løsning dagen derpå.
  • Legg noen planer – det trenger ikke være så store planer, men sørg for at du gjør noe, for ellers er det så fort at du bare blir liggende å halvsove og se på tv hele dagen. Dette gjør også at du ikke er ordentlig trøtt når natten kommer. 
  • Dusj, vask håret, smink deg litt, og gjør en liten ekstra innsats for å se fresh ut. Det er jo ikke til å stikke under en stol av man kan se litt sliten ut etter flere ordentlig sene kvelder eller nattevakter. 
  • Sørg for at du drikker godt med vann , og holder kroppen i balanse med både næring og væske. 

Dette var mine 6 beste tips som jeg kom på i farta. De funker fint for meg, så hvem vet, kanskje funker de for deg også. Ha en nydelig dag dere, håper solen stråler der du befinner deg, og at du nyter denne onsdagen fullt ut. 

 

Smiiiiil Maren 

 

20 kommentarer
    1. Et lite tips er å lese korrektur før du trykker publiser. Litt tungvint å lese når det er så mye skrivefeil.

    2. Heiii 🙂 jeg skal på opplæring på min første nattevakt i hjemmesykepleien i natt så dette passet utmerket! Har lest bloggen din i mange år, og kanskje aldri kommentert (ups). Men utrolig givende blogg du har Maren <3 jeg lurer på; hvordan gjør du det med mat når du går nattskift? Jeg er skikkelig usikker på hvordan det blir, for er redd jeg vil crave drittmat som jeg vanligvis gjør ved for lite søvn sånn som dagen derpå.. du kan evt lage et innlegg på det 🙂 tips ift nattskift.. på forhånd takk for svar <3

    3. Gått mine første nattevakter på sykehuset de siste nettene nå selv, så disse tipsene kunne ikke kommet på bedre tidspunkt 🙂 Du ser utrolig fresh ut likevel! Har du tips til hvordan legge opp måltider og mat på nattevaktsdager også?
      Forresten utrolig inspirert av både deg og bloggen din! Fortsett som du gjør <3

    4. Men du ser jo alltids så fresh ut. Men enig, dette var gode tips.Jeg synes ikkje alltid det er lett å komme seg etter nattevakter, men det hjelper å ha hyggelige planer etterpå. Håper du får en koselig kveld og nyter å være ferdig med nattevakter. Og send over til sommervær til Oslo da. Jeg har hatt fri i dag og etter sykling til trening, styrke og god hjemmelaget middag og skuring av hele leiligheten. Til og med tak og vegger på badet er ihvertfall leiligheten snart klar for ferie. Og jeg skal slappe av nå med norske jordbær og et glass vin! Snart ferie. Klem

    5. Hiver meg på samme spm, hvor er den nydelige kjolen fra? Den kledde du virkelig! Du er herlig! 🙂 Håper du får en fin kveld tross lite søvn og nye jobb. Klem

    6. Ps: ville bare legge inn en kommentar ang mat på nattevakt. Jeg jobber også selv netter. Og faktisk så er tennene veldig utsatt om man jobber natt fordi da har tennene mindre hvile. Unngå søtsaker og puss tennene ordentlig godt når man kommer hjem. I følge tannlegene min er knekkebrød og vann det beste! Om man føler man “fortjener” noe digg siden man jobber natt så er det bedre å ta det når man er ferdig med nattevaktene!Jeg sniker ofte med meg noe godt fra bakeren når jeg er ferdig med to eller tre netter. Bare et tips. Sorry! Hehe. Klem

    7. Hanne: Jeg har skrevet litt om dette før, men gjør det gjerne igjen. Jeg synes det er vanskelig selv, og har tidligere forsøkt å spise en stor middag like før jeg går på vakt, også holde meg unna mat store deler av nattevakten for så så spise en god “frokost” sånn i 5/6 draget. Jeg tenker at det er mest naturlig for metabolismen. men samtidig så er det ikke alltid det går, og ofte spiser jeg midt på natten også, spesielt hvis det er stille så har man liksom tid til å kose seg litt. hehe. så det blir egentlig ingen struktur på maten på natta, det blir litt sånn, spis når du har tid og lyst for min del. <3 <3

    8. Et annet tips til å komme i rute igjen etter nattevakt er å ikke legge seg for sent. Ofte er man kjempetrøtt rundt 21 – 22 men holder seg oppe allikevel. Men blir klokka for mye så kommer man liksom inn i nattevaktsmodus igjen og da kan det bli vanskelig å få sove. Så legg deg tidlig nok når du faktisk kjenner deg trøtt og ikke dra det ut til 23-24. Hilsen Stine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg