Jeg begynner på nytt

God morgen fra nattevakta. Her sitter jeg, trøtt som en strømpe og litt forvirret over at jeg drikker “morgen-kaffe” og spiser frokost når klokken nærmer seg 16. Jeg har lurt litt på hvordan jeg skal starte, skrive og fullføre dette innlegget. Jeg har kommet frem til at det beste er bare å la tanken fly og fingrene løpe over tastaturet. Jeg har bare ikke lyst til at noen skal misforstå, men den faren er dessverre alltid tilstede i denne litt forskrudde sosiale medier verden.

Jeg kjenner et behov for å trykke på re-start knappen, og begynne på nytt. Jeg føler jeg bare surrer rundt, og det er litt deilig men samtidig frustrerende. Det har gått over et år siden jeg første gang delte på bloggen at jeg slet med motivasjonen for styrketrening. Jeg har faktisk ikke trent strukturert og målrettet styrke siden det. Ofte har det gått opp mot to-tre uker uten noe som helst styrkerelatert trening. Jeg har forsøkt alt for å komme i gang igjen, drøssevis av halvhjertede forsøk. Jeg har fått programmer, kjøpt programmer fra coacher, prøvd nye ting, hatt flere ulike treningspartnere og styret på. Nå er det nok, jeg har nå satt strek, og begynner helt på nytt. 

Jeg bruker nå sommeren på å kose-trene, nyte turene mine i skogen, lese tilbake i gamle treningslogger, finne tilbake til hva jeg faktisk liker så godt med trening med vekter . Jeg begynner så smått å legge en plan, en plan for høsten. Jeg kjenner det kribler litt bare ved tanken. Jeg er en evig optimist, og har stor tro på at jeg skal finne helt tilbake til meg selv på treningsfronten. Eller vent, stryk det, jeg vil ikke finne tilbake til noe som helst, jeg vil begynne på nytt. Stryke alle kjipe stressende forsøk på å bli sterk igjen, jeg begynner rett og slett bare på nytt. Mitt eget lille prosjekt. 

Jeg vil selvfølgelig dele alt med dere på veien. Tanker om trening, teknikk, metoder, øvelser, sett, og repetisjoner. Jeg vil dele programmene med dere, og skrive litt om hvorfor jeg legger det opp som jeg gjør. Dele kombinasjonen av styrke og kondisjon, og selvfølgelig en god dose kostholdsprat, som alltid her på bloggen. 

Jeg vil nyte sommeren fullt ut og gå en sprek og frisk høst i møte. Jeg trives veldig godt når jeg kjenner at jeg er en sterk friskus, og det er lenge siden jeg har følt meg som det. Det blir en deilig sommer, og jeg skal kose meg i prosessen med å planlegge. Jeg gleder meg til mitt lille re-start prosjekt. 

 

Smiiiiil Maren 

13 kommentarer
    1. Gøy med et nytt opplegg og noe å se fram til! Men du lager jo gode programmer til shapeup, hvordan klarer du det når motivasjonen er sånn som den er? Jeg digger inspirasjonen sin uansett. Men du, hvordan er de mulig å se så bra ut som deg ut en at du trenee styrke? Du stråler og ikke ta dette vondt ment. Om jeg hadde droppet styrke hadde jeg sett mye verre ut. Ver år du har en aktiv livstil og jogger mye. Men trener du med egenvekt?
      Høstprosjektet blir bra! Klem

    2. Anja: Det går supert å motivere andre skjønner du. Det er null problem. Pusher kunder , lesere og shapeup jenter som bare det – men å bruke det på seg selv er ikke like enkelt.

      Så snill du er. Jeg jogger mye ja og går mye tur, går i motbakke. Spiser ganske greit tror jeg og får i meg masse proteiner. Men styrketrening er det ikke noe av nå nei. Men husk – jeg har trent hardt så og si hele livet ( aktiv turner som liten) det skal mye til før alt forfaller og det skal ikke så mye vedlikeholdstrening til. Men jeg er virkelig veldig veldig mye slappere i fisken nå enn før. Tro meg!! Hehe.

    3. Jeg kjenner meg så godt igjen Maren! En skikkelig kjip følelse. I 2015 hadde jeg det sånn. Jeg hadde ingen motivasjon, og hver gang jeg prøvde å lage meg program, sette meg mål, holdt det i en uke før jeg “falt av”. 3 av 4 treningsøkter var kjipe med lite energi der jeg ikke klarte å gjennomføre det jeg hadde planlagt. Følte meg så mislykket fordi jeg aldri klarte å holde noen av målene mine, eller gjennomføre det jeg hadde planlagt. Så tok jeg et valg, sånn som deg, med å starte på scratch. Jeg glemte alt av programmering eller hva jeg skulle trene. Målet var bare å gjøre noe hver uke. Jeg kunne komme på trening og ikke ane om det ble litt styrke, om jeg skulle løpe Intervaller eller kjøre langkjøring på mølla. Det tok bort så mye press, og sakte men sikkert snek motivasjonen seg tilbake. I år ble det helt av seg selv flere og flere styrkeøkter, og en dag på trening gikk det bare plutselig opp for meg at jeg hadde flere treningsøkter med energi og glede igjen, og at jeg kjente meg klar for å sette meg mål igjen!
      Det snakkes så mye om at man må sette seg mål og ha et opplegg med trening, men noen ganger må man slippe denne kontrollen og, ja, være fornøyd med at man iallefall får rørt på seg. Man trenger ikke maxe i knebøy hele tiden, eller løpe mila på 45 minutter.
      Det trenger ikke ta like lang tid for deg som for meg. Jeg heier på deg og vet at treningsgleden og motivasjonen din vil komme tilbake!!
      Mange klemmer til deg ❤️

    4. Så spennende:) Dette blir kjekt å følge med på! Men jeg må si at du inspirerer mye i hverdagen selv om det ikke har inneholdt så mye tung styrketrening. Bloggen din er så positiv og ekte, og det er det som gjør at jeg trykker meg innom her hver dag. Kanskje flere ganger om dagen 🙂 Takk for at du deler og inspirerer så mye som du gjør!
      Du har en fantastisk fin utstråling!

    5. Så utrolig godt å høre du si hvordan du har det ifht trening. Jeg var veldig flink og sterk og veldig motivert. Så brakk jeg håndleddet og etter 6 uker med gips og litt alternativ trening ( skjedde så klart i januar) etterpå var det mye som ikke var som før. Jeg har vært litt som deg etterpå. Trener, men mangler gnist og jeg har også prøvd det meste 😀 lykke til videre med ny innsats. Jeg tror jeg skal henge meg på.

    6. Dette blir gøy! Kos deg masse i sommer og lykke til med planleggingen og treningen 🙂 Gleder meg til å følge med!
      Vil også bare si at jeg liker så godt positiviteten din på bloggen, samtidig som du virker ærlig! Er alltid koselig å lese innleggene, spesielt med så mye farger, munterhet og fine bilder!

    7. Så fint innlegg:)
      Men er det sånn at du må trene styrke? Kanskje du har mistet motivasjonen fordi du ikke syntes det er noe gøy for tiden. Kan komme tilbake igjen 🙂 vær fornøyd med det du får til 🙂

    8. hei jeg lurte på en ting!
      hvordan klarer du å kombinere alt?
      hvor mye tid bruker du på å forberede og gjennomføre pt-kunder? hvor ofte jobber du som sykepleier i uken? og hvor mange timer sitter du med blogg arbeid?
      blir veldig imponert over deg, Maren! er nok ikke alle som forstår hvor krevende dette kan være

    9. Så godt å høyre at vi er fleire! I løpet av eksamenstida forsvann motivasjonen for styrke fullstendig, og no er eg heldig dersom eg får til ei økt i veka. Berre tanken på treningssenteret gjer meg så rastlaus og umotivert. Joggar mykje, men saknar styrketreninga og motivasjonen eg hadde tidlegare i år. Godt at vi er fleire som skal hente den fram igjen til hausten og kan motivere kvarandre 😀

    10. Føler akkurat på det samme… Var så utrolig flink og strukturert med styrketreningen før, men den siste tiden er det bare kondisjonstrening og enkle øvelser som frister. Det er uansett fantastisk å klikke seg inn her, samtidig som å lese og bli motivert av de ulike øvelsene du deler i Shape Up. Jeg liker at du er ærlig hele veien, og om du har en dårlig eller bra dag, gir du meg likevel godfølelsen, og en påminnelse om at det er helt lov å være menneskelig 🙂 Du er utrolig flink, Maren!
      Stor klem til deg fine!

    11. Jeg heier på deg, Maren! Du er alltid så inspirerende, og gleder meg til å følge deg på reisen! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg