Tanker om trening, mat, sommer og fokus

Det trenes, løpes og knaskes brokkoli til den store gullmedalje. Sommeren er her, og folk stresser som gale. Jeg har alltid undret meg over dette, hvorfor ikke bare gjøre bitte litt, jevnt og trutt, gjennom hele hele året, så slipper man dette styret. Og over til et enda viktigere spørsmål: hvorfor i all verden styres det sånn? Hva er målet? og for hvem? 

Jeg mener at det er super positivt å trene, spise sunt og være aktiv – men jeg synes det er viktig å tenke litt etter hvorfor du gjør det. Er det for å få andre til å like deg , flere likes, og mer oppmerksomhet? Er det for å få bekreftelse fra andre? 

Jeg skal ikke stå her å messe i vei om at du må bli din egen beste venn, det kan man lese over alt  til en hver tid. Jeg mener det selvfølgelig, men det blir feil for meg å ordlegge meg på den måten. Det jeg vil si er at om du ikke har bestevenn som mål, så bestem deg hvertfall for at du skal like deg selv, og spille på lag med egen kropp og hode. 

En annen ting er å sette ting litt i perspektiv, hva betyr det, sånn egentlig, å være i super form hele året? Er det egentlig det viktigste i livet ditt? Nå skal ikke jeg bestemme hva som er viktig og ikke viktig i folks liv, men jeg tenker at det kan være smart å tenke litt på prioriteringene. Spesielt nå på sommeren hvor man gjerne reiser litt, er på hytteturer og koser seg mer enn vanlig. Hva betyr mest, sosial hygge og kvalitetstid, eller beinharde treningsøkter? Du kan trene hele året, men de få ukene med sommerkos og hygge – de er det jammen ikke mange av. 

Jeg er midt i en hektisk jobbperiode, med full jobbhelg etterfulgt av flere nattevakter på sykehuset. Jeg rekker ikke trene som jeg vil, og jeg får ikke spist så sunt og jevnt som jeg kanskje ønsker. Da er det viktig for meg å ta et steg tilbake og se på hva som virkelig betyr noe. Gjør det noe, sånn i den store sammenheng, at jeg ikke trener og spiser litt uregelmessig i 4-5 dager på grunn av jobb? Selvfølgelig ikke! Det endrer overhode ingenting. 

Jeg vet egentlig ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Jeg tror kanskje bare jeg ville kaste ut noen tanker, dele litt av det jeg går rundt å tenker på. Det er det som er så deilig med å ha en blogg, jeg kan dele tankene mine og kanskje klare å nå ut noen som går rundt å tenker litt på det samme. Poenget mitt er vel at sommeren er nå, og livet ditt skjer nå. Det er nå du kan kose deg sammen med venner og familie, nyte late dager med sol, sommer og bading. Grillmat og is, sene sommerkvelder og ufornuftige leggetider. Høsten kommer fortere enn du aner, plutselig er det over, og da er det et helt år til neste gang. NYT disse få ukene, også kan du bruke hele høsten og vinteren på rutiner og hverdagsliv. 

 

Smiiiiil Maren 

16 kommentarer
    1. Tusen takk for fantastisk innlegg, nok en gang❤ Du vil ikke tro hvor mye jeg trengte å høre dette akkurat i dag❤

    2. Ine: Åå nå ble jeg glad, så godt at jeg kunne komme med noe som du følte du fikk noe ut av. <3 det betyr så masse. Takk for kommentaren din <3

    3. Helt enig med deg! Fint å få en påminnelse på det i blant, for det kan være lett å glemme av og til 🙂 Nyt sommeren videre mellom all jobbingen!

    4. Godt reflekterert. Men tror du ikke at du som legger ut alle
      øktene dine på snap kan da tolkes dit hen at du gjør det for oppmerksomhet , bekreftelse og skryt? Ikke ment som kritikk. Bare viktig å gå inn i seg selv for hvordan man fremstår selv:)

    5. Jeg er veldig enig i mye av det du sier, men problemet mitt er at hvis jeg først begynner å Skeie ut, så tar det så forbanna mye energi og viljestyrke å få det til igjen til høsten.. 🙁 så derfor prøve jeg å kose meg men fortsatt velge litt sunnere type is i hverdagen, og prøve ånde på ting i en helhet, selv om det er vanskelig! Det er dessverre en vondt djevel på skuldra som gir meg dårlig samvittighet dagen etter.. 🙁 ❤️

    6. Kloke ord Maren, men når jeg leser denne teksten så føler jeg at du snakker litt til deg selv.
      Denne gangen synes jeg du skal lytte til deg selv og følge dine egene råd.
      Ikke vær bekymret for hva andre tenker om deg.
      Tró på deg selv! Stól på deg selv!
      Du er fantastisk, akkurat som du er:)
      Senk skuldrene og nyt livet 😉

    7. Anonym: Tar det ikke som kritikk kjære deg, og jeg er alltid åpen for tilbakemeldinger 🙂

      Akkurat her må jeg likevel få lov å si at når jeg snapper fra trening ( det er jo kun fra skogen for tiden) så er det kun for å inspirere folk til å komme seg opp og ut, og ikke for å vise hvor flink jeg. Akkurat på treningsfronten så føler jeg ikke at jeg trenger noe bekreftelse fra andre, jeg er veldig fornøyd med at jeg klarer å komme meg ut på tur, vel vitende om at jeg ikke helt får til styrketrening om dagen, men det gjør ingenting. Jeg koser meg veldig på turer i frisk luft, og ønsker å vise folk at det trenger ikke være så komplisert og hard-core. Opp og ut på tur <3 Hadde jeg lagt ut masse selfies fra gymmet, i lite klær med fokus på kropp så hadde jeg forstått 100% hva du mente, men akkurat den måten jeg fremmer treningen min om dagen er rett og slett kun for å prøve å inspirere 🙂

    8. Maren- dette er jeg SÅ enig i!!! Når jeg møter folk som stresser over at de ikke tenker nok, ikke spiser sunt nok osv… Så prøver jeg å reflektere litt over om trening er det viktigste i livene deres. Det er ikke det viktigste i mitt liv. Jeg er fulltidsstudent med to deltidsjobber, kjæreste, datter, søster, venn. Trening er kjempebra for helsa og viktig for meg. Men det er ikke noe poeng i at jeg sammenligner meg med superfit jenter på insta som kanskje har som jobb å trene, spise sunt og ta bilder av at de gjør det. Jeg kunne også ha fulgt en streng diett og trent 8 dager i uka, men lavere fettprosent er ikke SÅ viktig for meg. Den kosestunden med kjæresten, en kaffekopp og litt sjokolade betyr faktisk mer.
      Ha en fin start på uka flinke du 🌻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg