4 tips til deg som er matlei

Pancakes is always a good idea 

Jeg hadde aldri i verden trodd det kunne skje, men nå er det rett og slett slik at jeg, som er så glad i mat, og finner så mye glede i mat, har klart å bli litt matlei. Jeg har tidligere fnyst litt av folk som sier de er matlei. Jeg mener, hvordan er det mulig når det finnes så mye god mat å velge mellom. Nå er det altså slik at jeg er litt smålei av både min faste frokost og i grunn ganske middagslei også. Så i dag ble havregrøt og meieriprodukter byttet ut med pannekaker, også har jeg en ide om å lage noe spennende til middag. 

4 tips til deg som er matlei 

  • Bryt mønsteret – dropp dine faste vanlige matvarer. Ikke kjøp dem inn en gang. Bryt opp det faste trauste mønsteret med to brødskiver til både frokost og lunsj. Om ikke du dropper brødskiva, så bytt ut pålegget til noe nytt og spennende. 
  • Våg å prøve noe nytt, og utfordre smaksløkene – test ut noen helt nye smaker, og gjerne nye kombinasjoner. 
  • Utvid horisonten – har du  noengang testet vietnamesisk mat for eksempel? Det skal vist være fantastisk. Vi har et sted her i Kristiansand som selger nydelige vietnamesiske matretter, og jeg gleder meg til å teste det ut. Prøv å tenk mer internationalt, og gjerne mer eksotisk. 
  • Søk etter inspirasjon på internett og i sosiale medier – det finnes så mange inspirerende og spennende matkontoer. Selv er jeg helt hekta på en smoothie-instagram for tiden. Den heter smoothiebowls, og har virkelig de fineste bildene. 

Hva er dine beste tips når du merker at du er litt lei av den vanlige maten din? Del gjerne i kommentarfeltet. Det trenger ikke være av typen tips som jeg har delt, det kan være forslag til noen litt nye og spennende matretter for eksempel. 

 

Smiiiiil Maren 

 

9 kommentarer
    1. Er periode menneske jeg, så enten går det i grøter, eller yoghurt, smoothier eller lomper med fyll 😛 Å bryte mønsteret er nok det smarteste 😀 Gjør noe helt nytt, omså spis en annen plass. Ikke i sofaen / kjøkkenet men på altan eller i en park om det er mulighet 🙂

    2. Jeg kan bli skikkelig frokost lei. Men jeg er nå inni en kjøleskapsgrøt periode og jeg digger det. Supert å variere med ulike smaker i og det er lettvint på morgenen. Middag kan jeg bli lei, men det er bare fordi jeg synes det er litt stress med all oppvask og rydding etterpå!!!!! Men er man lei, lasagne er alltids en god idé med godt brød og digg salat og kanskje litt balsamico på salaten. Klem

    3. Søtpotetchips, laks i form med grønnsaker, vafler, kyllingsandwich, suppe eller sushi er ting som ofte pleier å friste meg. Ha en fin uke <3

    4. Når jeg blir litt matlei surfer jeg rundt på nettet og skaffer inspirasjon til nye retter og idéer. Som feks bloggen din, hvor jeg alltid finner mye sunt og digg! 😀

    5. Jeg blir matlei ganske ofte, skjønner for eks ikke de som klarer meieriprodukter eller grøt hver morgen 🙈 Bruker å surfe rundt for å finne noe nytt og spennende når jeg trenger inspirasjon ☺️

    6. Jeg kjører en periode med ferdigmat og da setter jeg iallefall pris på mat fra bunnen av etter en periode. Men dette var inspirerende flotte bilder

    7. Jeg inviterer venner på middag når jeg blir lei av de faste middagsrutinene mine – da tvinger jeg meg til å være litt mer kreativ.

    8. Idag prøvde jeg noe som jeg ikke har laget før,men som har fristet meg i kanskje 2 år!! Haha… Det var super godt 😀
      Laks med avokado og mangosalat + soya.
      Laksefilet
      Fullkornsris eller vanlig
      Salat:
      Mango i biter
      Avokado i biter
      Vårløk
      Litt chili
      Og litt limesaft over salaten til slutt.
      Så stekte jeg laksen i panna, sammen med pepper og Nicolas vahe sitt fiskekrydder. Så hadde jeg en egen skål med soyasaus som jeg dyppet laksen i. Dette var super digg! Ny favoritt:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg