Slappe av – hvordan gjør man det da?

Det er ingen hemmelighet at det har gått litt i ett den siste tiden. Mye jobb på alle kanter, mye henvendelser relatert til trening og kosthold, mye utenfor for jobb som har krevd tid og oppmerksomhet, en fantastisk treninsgreise med 42 deltagere, og oppi det hele en kropp som ikke har spilt helt på lag. Løsningen på det hele for min del har blitt å prøve å lære meg å finne ro, og finne små øyeblikkk til å senke skuldrene mellom slagene. 

I dag har jeg en hektisk dag på planen, og alt på skje før klokken slå 14, for da vender jeg nesa mot sykehuset for kveldsvakt der. I dag er mitt smutthull til å roe ned nå på morgenen. Så da startes dagen med en stor kopp karamell-latte, vaniljegrøt og et par kapitler i boka mi. Jeg tror aldri jeg har lest bok noe annet sted enn på reise, så dette er nytt – og veldig deilig. 

Samtidig som det føles godt, så stresser det meg litt også. Det skjer jo overhode ikke noe produktivt mens jeg bare sitter der, tenk på den tiden som kunne vært brukt til å få unna ting, svart mail, ryddet, oppdatert bloggen, tatt bilder av ting som ligger å venter, eller pakket ut av baggen fra tur. Jeg burde skrevet ferdig saken for ShapeUp, svart på hevnedelsene om PT timer, sett over treningsprogrammet til kunder, lage en oppdatert matplan til hun som spurte om det, svart henvelser på sosiale medier, organisert kaoset på roterommet, og egentig burde jeg vel strengt tatt lest noe faglig hvis jeg først setter av tid til å bare sitte å lese….. Tenk all den tiden som jeg nå bare “sløser bort” ved å sitte her å lese en bok som ikke gir meg noe annet enn underholdning, og “ro”. Men er det ro dette da, når jeg bare sitter å grubler over alt jeg nå ikke får gjort?

Som dere skjønner har jeg en liten vei å gå før jeg er heeelt der at jeg bare synker ned i sofaen med en bok og en stor kopp med noe godt i. Men jeg prøver i det minste. 

Har du noen gode tips til hvordan du roer ned når det stormer litt? 

 

Smiiiil Maren 

 

11 kommentarer
    1. Uff, det høres ikke ålreit ut å tenke sånn 🙁 Prøv å tenk at du fortjener å koble av helt og ikke hele tiden være “flink pike”. Jeg pleier å gå meg en lang deilig tur i skog og mark når det er mye stress og kaos i hodet mitt og i livet. Da løsner alle tankene og jeg føler jeg får bearbeidet mye! Jeg må gå opp en bratt sti til skogen som tar meg ca 15 min til toppen, da hører jeg på musikk med masse trøkk i. På toppen slår jeg av musikken og bare nyter lydene fra skogen og stillheten der. Håper du får slappet litt av i hode og kropp søte Maren<3

    2. blir litt bekymra for deg, jeg! Det høres ut som at du har litt vel mye i kalenderen, du må ikke la det bli for mye! <3

    3. Tenk som du gjør med trening, Maren.
      Det nytter ikke med maksløft og 100% innsats hver dag.
      Progresjonskurven kan fort dale og det kan oppstå en reel fare for overtrening.
      Pust ut og hvil. Det er i restitusjonstiden man vokser mest 😉

    4. Forestill deg at du har en komode med mange skuffer, hver bekymring og stressende tanke må du prøve å legge i skuffene og lukke den igjen. Pleier å funke på meg om jeg skal sove og jeg ligger å tenker på alt jeg burde gjort den dagen.:) Ha alt som du MÅ gjøre skrevet ned så du ikke stresser med å glemme det bort i den tiden du skal roe ned! <3 Ha en fin dag, Maren!

    5. Idet som hjelper meg når ting føles kaotisk og stressende ut er å skrive ned ALT som stresser meg der og da på ei liste – deretter der jeg over den og velger ut de tingene som 1)haster mest eller er svært viktige for meg (regninger som forfaller, deadline på jobb, date med kjæresten) og som 2)er enkle å krysse ut/fort gjort (F. Eks å ta ut søppelet, eller andre småting). Gir meg selv en time til å ta meg av F. Eks 3 punkter og bestemmer meg deretter for at resten kan vente til i morgen og at jeg da skal gjøre 3 punkter til. På denne måten er søt notert og synlig slik at d ikke glemmes og jeg får ro i sjela fordi jeg har en oversikt og ser enden på det hele 🙂
      Dette, samt å huske å sette seg ned og PUSTE litt, få litt avstand og perspektiv på det hele. Lykke til! 🙂 å finne ro krever forresten trening og øvelse på like linje med å F eks skulle lære seg knebøy. Terning, og gjentatte repetisjoner over tid er løsning

    6. Hei,
      Mitt tips er meditasjon, listeskriving og godta at 80 prosent er godt nok 😉
      Karamellatte hørtes supergodt ut, hvor kjøper du kapslene? 🙂
      Stoor klem LInda <3

    7. Hei Maren:) du skriver at du ikke helt klarer å slappe av i sofaen uten å tenke på alle tingene som bør gjøres. Det er en viktig egenskap å senke skuldrene og slappe av uten skyldfølelse. Du er ei jente som har en stappfull kalender. Mitt råd er som følger. tenk på den tiden du sitter i soafen å koser deg med bok på samme måte du må lade telefonen. Uten egentid og avkopling vil du i lengden risikere å ikke orke alt du ønsker å gjøre. Akkurat som at man ikke får brukt mobilen når batteriet er utlada. Så ta med deg kaffekoppen, boken og sleng deg i sofaen med god samvittighet og kos deg<3

    8. Min beste måte å slappe av er bok, en kopp kaffe
      eller te og litt sjokolade. Beste er når er når jeg kan sitte
      ute 😊☀️😊 Men også deilig å sitte i godstolen, med
      teppe på høst og vinter.
      Hvis du trenger inspirasjon til bøker har jeg en liten
      side på insta som heter @bokstine 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg