Oppskrift: Squash lasagne

I går var jeg på jentekveld hos en venninne, og fikk servert helt fantastisk god mat. Jeg måtte selvfølgelig knipse et par bilder slik at jeg kunne dele oppskriften  med dere. Dette er altså en lasagne, laget med squash i stede for pastaplater. Kreativt eller hva? Jeg har laget denne retten flere ganger selv, men min blir ikke like delikat som denne. Et annet tips når det gjelder lasagne er å bruke speltlomper i stede for pastaplater, det er utrolig godt. Det finnes så mye spennende man kan gjøre hvis man bare tørr å være litt kreativ i matlagingen. 

Ingrediensene i denne er: 

  • Squash 
  • Karbonadedeig
  • Tomatpure
  • Hakkede tomater
  • Cottage cheese
  • Mozzarella
  • Diverse krydder 

Bruk en ostehøvel og skjær opp squash i lange strimler ( for å unngå for mye vann i den ferdige lasagnen, er det en fordel å enten steke squashen først, eller salt den og la den ligge i 15 minutter. Deretter tørker du av vannet som legger seg på overflaten. ) Stek karbonadedeig, tilsett tomatpure og hakkede tomater, krydre med ønsket krydder. Finn en ildfast form og legg lagvis med karbonadedeig, cottage cheese og squash. Topp det hele med ost og mozzarella. Krydre gjerne litt på toppen. Inn i ovnen på 200 grader i ca 20 minutter til osten er smeltet og litt gylden. Voalá! Det er enkelt å lage, og smaker utrolig godt. Vi hadde en frisk salat, og et fargerikt fruktfat til. 

I dag er formen min litt redusert, og jeg tar derfor en rolig dag. Kan virkelig ikke risikere noe sykdom nå, med både treningsreise og masse jobbing på planen. En rolig tur i skogen, og en liten tur innom sentrum med en venninne før en rolig kveld hjemme med smågodt og film venter. Slike lørdager er så deilig, spesielt siden jeg var på farten i går. 

Har du noen koselige planer for lørdagen? 

 

Smiiiil Maren 

3 kommentarer
    1. Enda en vri er å bruke aubergine (på samme måte som squashen, men den bør stekes bittelitt først), enten alene eller sammen med squash. De to grønnsakene passer så godt sammen! Og så er det utrolig godt med Kavli sin smøreost oppi formen og ikke bare cottage cheese. Anbefaler deg å teste det ut neste gang 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg