Variert og sunn matpakke

Når jeg har jobbhelg på sykehuset slik som denne helgen, så er det utrolig viktig at jeg sørger for å ha med meg en god matpakke. Det er ingen hemmelighet at jeg blir litt sliten av disse helgene, med sene og tidlige vakter om hverandre, og i tillegg er det en valp hjemme som står opp rundt klokken 06 uansett hvor sent vi har lagt oss. Det tar på, men det er også utrolig gøy, og jeg ville ikke valgt det annerledes. Poenget mitt er at næringsrik, og god mat er viktig når man har jobbhelger eller hektiske dager, og jeg tenkte jeg skulle vise dere en av mine matpakker denne helgen. 

Jeg kokte opp 4 egg, og hadde dem med meg i en boks. De er supre å ha enten som snacks når magen skriker etter mat, eller som pålegg på brød eller knekkebrød. Jeg tok også med meg en skyr, fordi de er supre på næringsinnhold, smaker godt og går fort å spise. Jeg hadde litt ekstra tid før kveldsvakt, så da smalt jeg sammen en super enkel og rask oppskrift på proteinbrød. De var så utrolig gode, og med egg som pålegg ble det en liten matfest. 

Oppskrift: 

  • 50 grovt mel eller havregryn (jeg brukte speltmel)
  • 1 Egg
  • 120g Cottage cheese (eller ta 50/50 cottage cheese og kesam) 
  • Et lite dryss salt
  • 1/2 ts bakepulver

Rør sammen i en bolle til du får en klissete konsistens, legg tre klatter på bakepapir på et stekebrett. Inn i ovnen på 200 garder i ca 20 minutter. Pass på at deigen er ordentlig klissete og ikke for våt. Da sklir deigen veldig ut i ovnen og skivene blir veldig tynne. Jo fastere deig, og mer fyldige og gode skiver. Følg også litt med underveis i stekingen, alle ovner er ulike, og kanskje er dine ferdige på 18 minutter, eller 22. 

Ellers inneholdt matpakken brus og en proteinbar, litt kos må man ha. Nå skal det også sies at det å jobbe på sykehus når det både er helg og påske medfører en god del kose i form av påskegodt også. Så vi har det ganske så greit. Mine nøkkelord for en god matpakke er enkel mat, som kan spises sammen eller hver for seg, alt etter hva man har tid. Sunt, smakfullt og fristende. 

Dette var altså min matpakke dere, håper den kan være til inspirasjon neste gang du skal ha med deg mat på jobb eller skole. Proteinbrødene holder seg forresten supert i kjøleskap. Jeg har lagd opp en ny ladning nå, og skal ha med meg på jobb i kveld. 

 

Smiiiil Maren 

 

12 kommentarer
    1. Så perfekt innlegg. God mat er viktig for en jobbhelg. Tror du det går an å lage de uten cottage cheese men med kesam? Har bare det i kjøleskapet nå!? Ha en din kveldsvakt og nyt dagen før det. Jeg skal også på kveldsvakt idag!!

    2. Hei så gøy å bli motivert til å lage litt anderledes matpakke. Jeg skal også jobbe – litt anderledes jobb da – jeg holder på å pusse opp leilighet og trenger litt “oppmuntrende” niste – så dette passet bra. God vakt.

    3. julie: Det kan gå mange dager uten at jeg spiser egg, også spiser jeg kanskje et par egg en dag, også noen dager uten. Spiser egg når jeg får lyst på egg, rett og slett 🙂

    4. Hei, flott innlegg og takk for oppskrift, den skal prøves 👍 Nå har jeg ikke lest så mange fleire innlegg her enda, men setter et spørsmålstegn ved hvor mye proteiner du “oppfordrer” til å spise med tanke på hva som er i matpakken. Vil ikke tro at en “vanlig person” har bruk for så mye proteiner som dette i hvert måltid, da det kroppen får i overskudd går ut i urinen igjen evnt legger man det på seg.
      Både egg, proteinbrødet, proteinbaren og skyren er jo i utgangspunktet veldig proteinrik mat og man får intrykk av at man må spise kun med fokus på det 😊 Gleder meg til å følge med videre 👍

    5. Marie Husøy: Jeg tenkte ikke på det en gang, jeg valgte egg som pålegg fordi jeg synes det er godt, og ikke bevisst fordi det skulle være proteiner. I dag har jeg med meg sukkerfritt syltetøy og banan som pålegg, så det blir jo rein karbohydrater. Det kunne like gjerne vært bruk/gul ost, leverpostei, makrell i tomat, eller skinke. Folk på varierer pålegget akkurat som de vil 🙂 At jeg legger på meg tenker jeg ikke på, jeg er svært aktiv i hverdagen generelt, og på jobb som sykepleier er man på bena hele tiden. Så akkurat det er ikke et fokus 🙂

    6. Bra innlegg! Måtte prøve ut oppskriften på proteinbrød i dag, og de var kjempegode!! Blir flere av dem 🙂 Liker veldig godt bloggen din – positiv og inspirerende!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg