Motivasjonen har sviktet helt

Jeg vet ikke hva som skjer, og hvorfor det er sånn, men jeg synes det er så vanskelig å holde på rutinene når det gjelder styrketreningen. Jeg koser meg med kondisjonstreningen og har nå kommet dit at jeg lett løper en 10 km tur på morgenen uten at det krever så voldsomt mye. Det i seg selv er helt fantastisk, og jeg er super happy med egen fremgang der. På noen få uker har jeg gått fra å være helt utkjørt etter 5 km rolig jogg på 9 km/t, til å jogge 10 km på 10-11 km/t. Det er gøy, og jeg kjenner både på mestring, og masse herlige endorfiner mens jeg holder på.

Når det gjelder styrketreningen er det helt motsatt. Det er et ork, og jeg klarer bare ikke komme inn i noe rutine, og det irriterer meg litt. Jeg har et program jeg kjører hvor jeg kun har 2 styrkeøkter pr uke, men ofte har det kun blitt til at jeg gjennomfører én. Nå er begge disse fullkroppsøkter, så det gjør ingenting om det kun blir en økt, men jeg skulle ønske jeg kunne klare å få inn minimum to eller aller helst tre. Det er kun viljen det står på. Viljen og litt prioritering/planlegging. Det er liksom så enkelt og greit med løpingen, det kan gjøres på mølla jeg har hjemme, eller utendørs. 

Det var vel i fjor sommer at motivasjonen på styrketreningen begynte å skorte litt. Jeg delte dette med dere, og fikk enorm respons. Det var mange som kjente på det samme, og vi snakket mye om det her på bloggen. Jeg har prøvd det aller meste for å få i gang styrketreningen igjen, og alle tips og triks jeg kan komme på er testet ut. Jeg har tatt helt fri i noen uker, jeg har byttet program, jeg har fått program fra andre trenere osv osv. Det programmet jeg har nå er laget av sjefen min på gymmet jeg jobber, og det føler jeg funker så utrolig bra – når jeg bare klarer å komme meg på gymmet. 

Trening skal være lystbetont for meg, og er det ikke det så dropper jeg det – enkelt og greit. Løpingen gir meg enormt stor glede, og derfor er det så lett å gjøre det. Styrketreningen har blitt mer noe jeg gjør fordi jeg vet det er sunt og bra for kroppen min. Jeg vet egentlig ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, egentlig ville jeg vel bare lufte for dere at vi sliter alle med motivasjonen til tider, og selv om man kan få et annet inntrykk på sosiale medier så er det mange som kjenner på dette. Noen kjenner på det i korte perioder, og noen kjenner på det over lengre tid, slik jeg har gjort nå. 

Min plan nå er å kose meg med løpingen, og ha som mål å få inn én styrkeøkt pr uke, hvor jeg kjører gjennom hele kroppen. Etterhvert skal jeg øke til to, også er målet til slutt å havne på tre. Jeg har ikke dårlig tid, og jeg stresser det ikke. Får jeg inn én økt på gymmet og én hjemme med egenvektsøvelser for eksempel, så er det helt gull. Som sagt så handler styrke for meg mest om å styrke kroppen, opprettholde god funksjon og kjenne meg sterk og klar for hva enn livet måtte kaste mot meg i årene som kommer, og da er det faktisk ikke nødvendig å henge på gymmet 6 ganger i uken. Hjelpes som jeg babler her nå, men jeg tror bare det er så viktig å dele litt av denne typen treningsprat også. Hvem vet , kanskje komme rmotivasjonen snikende tilbake i morgen, og kanskje forsvinner den igjen. Det går opp og ned for oss alle, og jeg tror det er viktig å snakke om. 

 

Smiiiiil Maren 

 

16 kommentarer
    1. Må si jeg kjenner meg igjen! Men nå har jeg egentlig hatt et hat-forhold til styrke alltid, selv om jeg vet hvor viktig det er! Spesielt for meg med ryggskade…Jeg ble inspirert av deg i forrige shape-up så tenkte å prøve ut programmet over påske 🙂 Jeg sliter ikke bare med motivasjon til styrke, men treningsmotivasjon…, ikke trent på flere mnd… heldigvis er det sykle til jobben-kampanje neste uke og det trigger konkurranseinstinkt og får meg opp og ut på trening.
      Håper det løsner snart og at du deler oppskriften på hva som skulle til 🙂

    2. Jeg har hatt det på helt samme måte! Trente før kun styrke og plutselig oppdaget jeg løping og ble bitt av løpebasillen, det var kun løping som gjaldt i ett halvt år fordi jeg ikke fant motivasjonen eller lysten på styrke. Men ønsket å få inn styrke og glede på det igjen så jeg bestilte meg en stor PT-pakke hvor jeg nå trener fullkropp styrke med PT 1 gang i uken, han har nå laget ett fullkroppsprogram ekstra som jeg tar ved siden av, denne er enkel og jeg får gjort unna på en halvtime. Ved siden av det så har vi lagt til en 20min kort økt på magekjernen og dette tar jeg de ukene lysten er der. Det å ha en oppsatt time i uken gjør at jeg MÅ – men å få trent med en som motiverer meg på styrke gjør at det blir gøy også og lysten har kommet sakte tilbake. Det er fortsatt løpingen som står i full fokus hos meg, men nå har jeg en fin kombinasjon av begge. Kanskje det hjelper deg?:)
      Jeg er veldig glad du deler sånt som dette! Det settes utrolig pris på fra min side hvertfall 🙂

    3. Du er virkelig en utrolig stor inspirasjon for meg! Du er virkelig en av mine største forbilde! Du viser at man kan ha dårlige dager, men samtidig ha et godt liv! Og du viser så godt at selv om man ikke vil trene styrke, så kan man ha et aktivt og sunt liv! Stå på videre! 😀

    4. Nå ba du vel egentlig ikke om tips, men her et mitt beste råd når motivasjonen daler: Ha en treningskamerat!
      Jeg driver med innspurten av masteroppgaven nå, og har nedprioritert både venner og trening. De siste ukene har jeg imidlertid prøvd å få til 2 styrkeøkter i uken sammen med venner. Da får jeg både vært sosial og trent på samme tid. De dagene det ikke frister med styrke, så “må” jeg jo dra likevel pga.den avtalte økten. En bonus er også at mange kjipe eller kjedelige øvelser ofte er morsommere når man gjør det sammen med noen 🙂

    5. Må si jeg har det helt motsatt jeg. Elsker styrketrening over alt, men kondisjonstrening har det dessverre blitt mindre og mindre av.. har selv funnet ut at det er bedre at jeg satser mest på det jeg liker, også får jeg trene kondisjon når jeg har lyst ved siden av (prøver å få til en gang i uken). Driver med styrkeløft så jeg vet at om jeg også løper for mye og hardt ved siden av kan det gå utover framgangen på styrkedelen så har funnet ut at det er best for meg (selv om det selvfølgelig er sunnere for kroppen med en mer kombinasjon) 🙂

    6. Løping er jo fin trening det altså, og en styrkeøkt i uken kan jo være både sunt å fint for kroppen en periode. Prøv noen klassetimer med kampsport, styrke, yoga eller lignende en periode og bare dropp det gamle styrkeprogrammet 🙂 Variasjon og kaostrening er jo såååå bra! Kanskje det er det kroppen sier ifra om selv og nå? 🙂

    7. Eg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Eg er akkurat ferdig med bacheloren og sliter litt med å komme i gang med styrketreningen igjen. Men eg veit at det trengst nokon veker med litt innsats og viljestyrke, og er då forhåpentligvis back on track! Du er supersprek og stor motivasjon, Maren! 🙂

    8. Anonym: Jeg starter på 2%, men går rimelig kjapt ned til 1% også holder jeg der frem til de siste 15 minuttene ca. Da løper jeg flatt og høyere hastighet 🙂

    9. Hei!
      Må si jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver. Jeg har trent regelmessig styrke i over 10 år, og i en travel periode i høst ble jeg rett og slett bare drittlei. Etter å ha kjørt mange ulike program, makset i alle baseøvelsene osv følte jeg at jeg stadig gjorde det samme. I tillegg var det i en periode der trening var det minst viktige på to do listen min, og det ble nedprioritert. Jeg bestemte meg også, som deg, for å bare ta fri en periode og se om lysten kom tilbake. Det gjorde den ikke, men det som faktisk kom var at jeg for første gang noen sinne begynte å få vondt i nakke og rygg etter lange dager med studier. Det ble en liten wake – up call for min del! Det er ikke livsnødvendig å trene beinhard styrke flere ganger i uken med mindre målet er et visst utseende, men en fullkroppsøkt en-to ganger i uken bør absolutt til for helsen sin del, som du sier! Nå trener jeg mest på lyst, med fokus på en sunn kropp. Mye gåturer, løping et par ganger i uken og 1-2 styrkeøkter. Et lite tips fra meg er å sjekke ut youtubekanalen Yoga with Adriene! Kjempebra yogatimer med varierende tøffhet (forrige video jeg så var megatung! Skalv i kroppen) som du kan gjøre hjemme som et supplement til løpingen 🙂 evt et par øvelser med strikk etter løping ute i solen! Det er kjempedeilig 🙂

    10. Kroppen forandrer seg og blir langt fra fin med kun kondisjonstrening – kanskje det kan være motivasjon?

    11. Anonym: Hehe, nei det kan overhode ikke være en motivasjon. Det tenker jeg fint lite på 😛 og jeg synes ikke man får en stygg kropp av litt kondisjonstrening? Alt med måte tenker jeg.

    12. Jeg kjenner på det samme egentlig, selv om treningsmotvasjonen omtrent alltid er til stede trener jeg mye mer kondisjon i form av løpeturer, intervaller og når jeg trener styrke er det sirkeltrening og fokus på utholdenhet der også.
      Jeg har meldt meg på en del løp i løpet av våren så er nok derfor jeg trener mest mot løpingen, men vet jo at jeg burde trene litt tung styrketrening i tillegg, for å unngå skader 😉 Skal ikke være lett dette her, nei 😉
      Ha en strålende dag og god påske 🙂
      Nå er det påskefri for min del og den starter jeg med en treningsøkt med en venninne 🙂

    13. Det er så godt at du er ærlig og skriver om akkurat dette. Motivasjon er vel noe de aller fleste sliter med i perioder, og det er faktisk litt godt å vite at man ikke er alene om det. Kos deg med det som gir deg energi, overskudd og treningslyst ♥ Jeg er sikker på at lysten på styrketreningen kommer snikende igjen før du vet ordet av det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg