Hverdagscoachene #2

Ny uke og en ny mandag. Det betyr at hverdagscoachene er tilbake for å dele noen tanker og ord med oss. I dag er det snakk om verdier, hva som er viktig for deg i livet og hvilke verdier som står som viktigste for deg i ditt liv. Dette innlegget fikk meg til å tenke, og jeg fant tre av mine verdier med en gang, også skal jeg bruke dagen på å gruble litt over de to siste. Forrige uke skrev coachene om selvfølelse, og det innlegget kan dere lese HER. 

VERDIER

Hva er det som virkelig er viktig for deg i livet? Våre verdier og overbevisninger former vår forståelse for hva som er mulig for oss – eller ikke. Verdiene henger sammen med følelsene våre – som igjen gir oss lysten på livet. Dette gir oss igjen MOTIVASJON til handling – for at vi skal få det slik vi ønsker å ha det.

Når du blir klar over dine verdier er det lettere å få MER av det du ønsker å ha i livet – og sile vekk det som ikke betyr så mye for deg.

Da blir det enda lettere å være FOKUSERT på å få det slik du ønsker å ha det. Verdier er altså KVALITETER som gir livet vårt mening.

En Coach kan hjelpe deg med å bevisstgjøre dine verdier – slik at du kan finne ut hva som betyr mest for deg, og som er dine PERSONLIGE verdier. Når du blir bevisst VERDIENE dine – er det lettere for deg å ta gode valg for deg selv slik at du kan skape det livet du ønsker å leve.

Jeg ( Coach Anneli ) har jobbet lenge med mine 5 verdier:

  • MODIG – jeg vil være modig nok til å tørre å gjøre. Modig til å gi litt F og gjøre det jeg vil!
  • TILSTEDEVÆRENDE – jeg vil være tilstede i øyeblikkene i hverdagen min
  • LEKEN – jeg vil aldri bli helt “voksen”, fortsette å leke og la “barnet” i meg utfolde seg.
  • KJÆRLIG – jeg vil gi kjærlighet til mennesker rundt meg, både privat og i jobben min!
  • EKTE – jeg vil være meg selv 100% – på godt og vondt

Bilde lånt fra Pixabay.com

Øvelse: Plukk fem små steiner som du skal ha i lommen din gjennom dagen. Bruk tid på å tenk over hva som er viktig for deg, og finn dine fem viktigste verdier. Forsett å ha steinene i lommen på dagen, ta de frem med jevne mellomrom og bli deg bevisst hva verdiene dine er og hvorfor de er så viktige for nettopp deg! Gjør denne øvelsen en uke, eller helt til de “sitter” i kroppen din.

Ønsker dere en god start på uken!

 

– Hverdagscoachen Anneli –

 

PS: Husk at du alltid kan skrive til hverdagscoachene hvis det er noe du lurer på, tenker på eller bare har lyst å dele. Dere finner dem HER

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg