En gla´melding til alle med intoleranse

Annonse

I dag hadde jeg tidlig vakt på sykehuset, og når jeg var ferdig der kom jeg ut til tidenes vær, med nydelig temperatur og strålende sol. Sånn vær gjør meg så utrolig glad, og jeg fikk umiddelbart lyst å gjøre noe koselig og sosialt. Jeg har nå stelt i stand et koselig måltid og etterpå skal vi ut å gå tur. Flere av dere har nok sett disse rundstykkene på min snapchat, og mange av dere kommenterte dem. Dette er altså glutenfrie rundstykker fra Hatting. Jeg har ikke glutenallergi, men jeg har en litt tullete mage som jeg fremdeles sliter med å finne ut av. Enn så lenge har jeg fått beskjed om å kjenne etter selv hvordan magen min reagerer på ulik type mat, og finner jeg noe jeg føler fungerer så spiser jeg det. Jeg har ingen intoleranser, men som så enormt mange andre blir “diagnosen” enn så lenge irritabel tarm eller sensitiv mage. Disse rundstykkene fungerte veldig fint for meg, og smaken var virkelig helt fantastisk. 

10 minutter i ovnen, og vips har du nybakte, varme og sunne rundstykker. Jeg serverte disse som kveldsmat for et par dager siden også, og de ble utrolig godt tatt i mot, både av folk med og uten glutenallergi. Rundstykkene er fri for gluten, egg, laktose, hvete/hvetestivelse, melk, soya og nøtter. Likevel så smaker de utrolig godt, de har en saftig konsistens og metter godt. Jeg spiste to rundstykker, og var god og mett lenge. Havre rundstykkene har lav glykemisk indeks, som betyr at blodsukkeret holdes stabilt. Jeg liker spesielt godt at de er rike på kostfiber og proteiner. Jeg topper likevel med litt proteinrikt pålegg, og favoritten er ost ,skinke, egg og roastbiff. Sistnevnte er ikke daglig pålegg her hjemme, men av og til er det godt å kose seg litt ekstra. 

Mange av produsentene av glutenfrie produkter bruker hvetestivelse, som er en billig ingrediens som mange med cøliaki tåler – men det gjør ikke de som har hvete allergi eller intoleranse. I Hatting sine havrerundstykker finnes det ikke hvetestivelse. Rundstykkene smaker som “vanlig” brød, og det synes jeg er så bra. Mange med intoleranser har fått dette i voksen alder, og husker veldig godt hvordan ferskt, deilig brød smaker. Da kan det være kjedelig å ikke kunne kose seg med det. Jeg synes det er fint at det da finnes et alternativ som er så saftig og godt på smak, som samtidig er fri for ingredienser mange reagerer på. 

I dag har jeg altså stelt i stand et koselig bord, og på mitt bord er det glutenfrie havre rundstykker, ulike typer pålegg, egg, frisk juice, litt frukt og bær. Friske blomster er også på plass, og jeg synes de løfter hele bordet. Straks kommer besøket, så nå mangler jeg bare kaffe, te og melk så er måltidet komplett. Dere kan lese alt om Hatting sin glutenfrie serie med både rundstykker, pitabrød og hamburgerbrød på Hattings nettsider HER og facebook HER. 

Jeg håper dere har en herlig søndag, og at solen stråler der du også befinner deg. 

 

Smiiiiil Maren 

 

16 kommentarer
    1. Det var et godt tips. Dette blir helt sikkert en favoritt i påska, da har vi alltid lange frokoster med nystekte rundstykker og mye godt pålegg.

    2. Disse har jeg fortsatt til gode å prøve, og er de like gode som de andre produktene er det jo helt supert 😀

    3. Liker også disse rundstykkene, men de er svindyre med tanke på at det kun er 4 i posen! Jeg har irritabel tarm, og merker stor forskjell når jeg kutter ned på laktose. Unner meg skyr, men ellers holder jeg meg til laktosefrie produkter. Sjokolade er også en versting for magen! Ser du spiser mye proteinbarer, og de fleste slike barer funker ikke for meg. Spesielt ikke Atkins sine 🙁 frustrerende å selv måtte prøve og feile når det gjelder matvarer..

    4. B: Ååå jeg vet, det er en god del som har sagt dette til meg, men akkurat som jeg ikke hører helt etter fordi jeg ikke vil t det skal være sant. Når jeg kjenner etter så er jeg faktisk bedre i perioder hvor jeg kutter ned på barer, og ikke overdriver meieriproduktene. To av de aller aller beste tingene jeg vet 🙁 Takk for at du deler!!

    5. Anonym: Ja har testet flere av dem jeg også nå, super gode 😀 Eneste er, som flere nevner her, er prisen, den er noe stiv. men har man faktisk glutenallergi så får man jo økonomisk støtte fordi maten er såpass mye dyrere. Smaken og konsistensen er hvertfall helt nydelig, og anbefales på det varmeste 🙂

    6. Hanne: Åå ja det er virkelig det beste som finnes. Lange frokoster med familien er det beste. Hytte livet altså 😀 Håper selv jeg får muligheten til en liten tur opp på hytta på fjellet i påsken 🙂

    7. Kjedelig å slite med magen, problemet med proteinbarer er ofte den kunstiige søtningen, det merker jeg svært godt. Og at det blir mye proteiner. Kunne spise 2-3 QBs om dagen før, da hadde jeg mye vondt. Nå sliter jeg aldri med magen og spiser minimale mengder med kunstig søtning. Alt med måte😊

    8. Kristin Haugen: Alt med måte, helt sant. Jeg har måtte roe ned selv, noe mange blogglesere har merket og spurt om jeg har sluttet å spise questbarer. Hehe. men det har jeg altså ikke, jeg har bare, som deg, måtte roe ned litt 🙂 Kunne fint spise 5 stykker på en dag, og det er litt vel i overkant. hehe.

    9. Heihei! Pleier aldri å kommentere noe særlig, men er fast leser 🙂 Jeg sliter mye med mage problemer og har tatt alle tester som finnes, men legene finner ikke noe… har utrolig lyst å prøve disse rundstykkene!! Hvor har du kjøpt dem? 🙂
      Tenk å kunne spise noe slik etter 5 år uten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg