Hodestups forelsket

Jeg trodde ikke det var mulig å bli så glad i en liten krabat så fort. Nå har vi hatt ett døgn sammen, og jeg er totalt hodestups forelsket. Han er bare så skjønn, snill, sosial og så utrolig kosete. Dette døgnet har handlet om søvn, mat, små lufteturer og masse masse kos. Jeg kan sitte å se på han i timesvis, han er bare så ubeskrivelig fin. Tenk så fint at akkurat denne lille tassen havnet her hos oss, det føles 100% riktig. 

I natt har vi faktisk sovet mer enn forventet, men selvfølgelig med noen små episoder med klynking. Det er ikke bare bare å være uten både mammaen sin og fire andre søsken. Det er godt å være to når vi plutselig har en ny liten kar i hus, og så langt går dette veldig bra. Vi er spent på dagene fremover, og vi har uten tvil mye jobb å gjøre med å lære han å gå på do ute, sove alene, bli vant til nye omgivelser, spise litt mer osv. Vi tar en dag av gangen, og koser oss med prosessen. Jeg har fri noen dager nå, og all tid vies til det lille nye familiemedlemmet. 

Mange av dere har spurt om rasen, og denne liten tassen er en blanding av Pomeranian og Tibetansk spaniel. Fargen er ganske unik, da den er grå og hvit. Den var den minste i kullet, og ingen andre valper kom i denne fargekombinasjonen. Jeg har selv hatt hund i over 13 år tidligere, men dette var en Engelsk setter, så en så liten tass som dette er litt nytt. Alle tips mottas med stor takk, jeg er sikker på at det er mange av mine lesere som har små skjønne hunder selv. Legg veldig gjerne igjen en kommentar med hvilken hund du selv har, og dine erfaringer med den første valpetiden. 

Tusen takk for alle tips til navn, og ikke minst alle koselige meldinger dere har sendt etter jeg delte de første bildene på snapchat og instagram. Jeg er så glad for å ha så gode lesere, dere er virkelig snille og herlige hele gjengen. Når det gjelder navn så står det mellom to, og vi bestemmer oss i løpet av dagen. Nå må jeg tilbake til det sovende lille nurket ved siden av meg her. Tenk at han endelig er her. Jeg gleder meg så til alt som venter i tiden fremover <3 

Ha en herlig lørdag, mer fra denne kanten senere. 

 

 

Smiiiil Maren 

 

33 kommentarer
    1. Gratulerer med hunden. Så nydelig. Da hunden vår var valp husker jeg det med så mye gøy og kos. Følelsen da han sovnet på fanget og hvordan han luktet. Etter at han har sovet, lekt og spist, ta han med ut og vent til han har tisset. Og da få mase ros. Alltid ut etter å ha gjort noe, selv om det er litt stress i starten, så lønner det seg. Og kanskje lære han til å sitte i bil fra ganske tidlig. Og ikke minst være alene hjemme, men det kommer jo senere! Gleder meg til å følge med. Dere er heldige.
      Klem fra anja som er barnevakt for et tantebarn noen timer og som skal kose seg på cafe nå

    2. Så fin da! 😍 Vi har en cavalier king Charles som blir tre år til sommeren. Husker valpetiden som hektisk, men utrolig koselig. Opp om natta for å ta med ut på do, ut nesten hver time på dagen for at hun skulle lære seg å gå på do ute. Men plutselig var den tiden over og hun ble så flink! Du har mye å glede deg til fremover 😄

    3. Gratulerer 😊 anbefaler boka “valpen flytter hjemmefra” som en absolutt nødvendighet 😄👍🏼

    4. Vi hadde dvergdachs og han var helt sinssykt liten som valp, men vi hadde han med på valpekurs et par kvelder i uka, og da lekte han med hunder på hans egen størrelse og også litt større hunder under veldig kontrollerte forhold, tror det er kjempeviktig at han fort blir vant til å omgås andre hunder, så slipper man problemer senere når man går tur osv:) så skjønn den var!

    5. Så utrolig skjønn han er!! Vil se mye flere hundesnap av den skjønningen. Jeg har en liten blanding av Chiuhahua og Jack Russell og jeg må bare si at du må nyte valpetiden, de vokser så fort. Jeg vil tipse om at du i starten må gå ut med han hele tiden, jeg var ute med min en gang i timen i starten. Ganske slitsomt, men han var stueren etter kort tid. Vil også sterkt anbefale å begynne med sele etterhvert. Vi måtte det da vår ikke klarer å gå et skritt en gang uten å brekke seg, men ville begynt med det uansett da det er mye mer skånsomt mot nakken enn halsbånd. Kos deg med den lille skjønne!!

    6. Ååå… den er bare så ufattelig søt! Det var en koselig liten krabat å få se på snap i går – umulig å ikke bli glad av sånt! 😀
      Så utrolig glad på deres vegne, men den utrolig søte valpen! Kos dere masse og nyt tida mens den fortsatt er så liten, er noe eget når de er så små 😉
      Har dessverre ikke hund selv nå, og veeldig lenge sida jeg har hatt valp, så ingen gode tips fra mi side. Men er helt sikker på at dere klarer å ta fint vare på den og dressere den opp til å bli en skikkelig hund.
      Lykke til!
      Blir så glad av å se bilder av den, umulig å la være å smile fra øre til øre her jeg sitter og leser 😀

    7. Såå nydelig! Har selv en liten chihuahuagutt, 3 år og 2 kg 😀 mitt aller aller største tips er å sosialisere valpen myyye. Mest mulig! Ta han med deg dit du kan, la han hilse på andre mennesker og hunder. Og for alldel IKKE løft han opp ute på tur i møte ved andre hunder. Dette skaper en usikker og gneldrete hund, dessverre mange som gjør den feilen der… om han sosialseres godt er sjangsen god for at du får en trygg og rolig hund som ikke bjeffer ved den minste ting 🙂 og tipset fra første kommentar angående tissing er også gull! Kos dere og nyt valpetiden 🙂

    8. Så søt liten tass!😊 Har selv en valp på 14 uker, en japansk spisshund. Han blir opptil 38cm i skulderhøyde og sjarmerer alle på sin vei! Fikk han på lille julaften, så timingen var heelt perfekt! 😍 Det er mye arbeid i starten. Mye å sette seg inn i, men det klarer dere helt fint! Vi har vært på 4 av 6 kurskvelder på valpekurs, og det er virkelig å anbefale som en annen over nevnte 😊 Lærer utrolig mye, og bra for hunden. Gleder meg til å se mer valpeinnlegg fra deg! Kjør på med masse bilder og mye snaps på storyen 😄😄🐶😍

    9. han var helt nydelig! men jeg må bare spørre likevel. du som er så aktiv. går mye turer, og som er så glad i å jogge. Hvorfor har du valgt en så liten hund? Ville det ikke vært mer hensiktsmessig med en med litt mer størrelse? eller tenker du at det er lettere med en liten hund i en veldig travel hverdag ?:)

    10. Kathrine: Det er fordi jeg bor i leilighet, og ikke har muligheten til å ha en stor hund. Jeg tenkte i utgangspunktet en litt større, men når vi så denne lille krabaten smeltet vi helt. Den vil bli en god del større altså, men ja det er en liten tass likevel 🙂 Jeg ønsket meg en hund som kunne være med overalt. Jeg har hatt stor hund tidligere ( engelsk setter ) og vet at det ikke hadde fungert her jeg bor nå 🙂

    11. Så nydelig liten tass du har skaffet deg, Maren 😀 Vi har selv en flat coated på snart 17 uker, og den valpetida går utrolig fort. Selv om den kan være litt heftig de første ukene 😉 Men når du får første natta med sammenhengende søvn er det utrolig hvor fort man glemmer 😉 Valpekurs kan du melde deg på så snart du kjenner at du og valpen har knyttet bånd, og den er fortrolig med deg, søker seg til deg når den trenger trygghet osv. Å spør gjerne de som holder kurs om de er bevisste når/hvis de blander små og store raser sammen på kurs, små hunder skal vi som har “svære, ivrige” bikkjer ta hensyn til 😀

    12. Gratulerer med hund!:):) Vi har en beagle (drivende jakthund) på snart 2år!Mine beste tips til valpe tiden må være bur trening/alene hjemme trening og sosialisering med større hunder.(Boxer/rottweiler etc) Hvis du er kjent med beagle så er den ikke noe stor,toppen 40cm,men han herjet med nabohunden fra han var 9 uker gammel!Og det er en stor hund 🙂 Idag er de bestevenner og vår hund er godt vant til store hunder.Vi gikk ikke på valpekurs og føler ikke at det er noe man “må”.Bruker man sunn fornuft og rådfører seg litt med oppdretter og innhenter kunnskap tror jeg man klarer seg fint:) Lykke til!:)

    13. Måå ha en sele istedet for bånd rundt halsen for en så liten hund! mye bedre for både hund og eier 🙂

    14. SÅ søt 🙂 Kjenner ei med samme blanding som dere, han har pommepelsen men resten er tibbe både av form og ansikt. Så det blir spennende å se hvordan deres blir seende ut, utrolig fine farger da!
      Jeg har selv renraset pomeranian og angrer ikke et sekund på valget om å kjøpe liten hund. Mange tror de bare vil sitte på armen eller i veska, men du vil se at når h*n vokser seg til så blir den med på joggetur og fjelltur også. Bare ikke gjør det før fylte 1 år, først da er bena vokst helt sammen. Så ikke overbelast 🙂
      De beste tipsene; tissekladder inne helt i starten, bruk av sele foran halsbånd på så liten hund, bilkjøring og alenetrening fra starten av. Last ned Dog-monitor på iphone og ipad så kan du følge med hvordan det går. Greit når man bor tett på naboer og ikke vil ha en ulende mamma og pappasyk valp 😉 Lykke til 😀 Blir gøy å følge med 🙂

    15. Simba, som han for øvrig heter, var 11 uker da vi startet på kurs. De andre valpene på kurset er ca samme størrelse og alder, så det er veldig bra 😊 Det er utrolig koselig å se på de små krabatene når løper rundt omkring og leker under kontrollerte omgivelser 😄😍 Spent på navnevalget deres! Slet en stund med å finne riktig navn til min, men når Simba plutselig datt inn føltes det bare helt riktig! 😊 Kos dere masse og nyyyyyyt valpetiden! 💖

    16. Har en eurasier på snart 6 mnd, og den første valpetiden var ganske hektisk! Han sov gjennom hele natten da, men vi måtte ut med en gang om morningen, rett etter han hadde spist og rett etter han hadde sovet på dagen.. Så en gang i timen ca, haha! Men det hjalp veldig med tanke på å få han stuerein at vi gikk ut så ofte. Og vi har sosialisert han godt med andre hunder i nabolaget og i familien 🙂

    17. Valpekurs er absolutt å anbefale uansett hvor mye erfaring man har eller ikke.. Jeg hadde min sheltie på valpekurs i Kristiansand hundeklubb i høst, da var hun vel 5-6mnd.. Jeg hadde dog stålkontroll på hun lenge før kursstart, men vi dro for sosialiseringens skyld. I tillegg er det veldig greit å trene med forstyrrelser også, for å kunne bli bedre!
      En annen ting jeg anbefaler deg er å “trene” hunden allerede fra nå av. Hunder er utrolig smarte hvis man lar de. På under en uke kunne valpen min sitt, ligg og gi labb i en alder av 9 uker. Ikke gå i den fellen om at “nei han er jo bare valpen” for da går man fort på en smell 🙂 Vær streng fra dag én.

    18. Ha alltid zoolac i nærheten. Har selv en liten en på 3 år og de spiser som regel alt de kommer over. Da er zoolac helt supert for magen! Det redder deg fra mange våkenetter med magevondt og turer midt på natten. Fås kjøpt hos veterinæren 🙂

    19. Ser du får tips ang sosialisering, hilse på alt og alle av mennesker og andre hunder – jeg vil IKKE anbefale det! Du skaper raskt en forventning og stress hos hunden om at den alltid skal bort og hilse! Lær heller hunden at det er greit å gå forbi mennesker og hunder UTEN at den skal hilse, og la den heller ha et utvalg trygge hunder den kan leke med i kontrollerte omgivelser. Den er fremdeles liten, så i starten har den vel nok med å bli kjent i nytt hjem. Bilkjøring og burtilvenning og båndtrening og ro-trening bør være i fokus når lille har funnet seg skikkelig til rette. Tissekladder inne er det delte meninger om, det kan slå feil ut ved at hunden venner seg til å gå på do inne… Valpekurs er topp, velg bare din klubb/instruktør med omhu 🙂 Støtter forslaget om å alltid ha Zoolac i hus, det er gull – husk bare på å behandle i 1 døgn ETTER at ønsket resultat er oppnådd for å unngå tilbakefall. Venn valpen til tannsjekk, kloklipp, sjekk av ører og børsting av pels helt fra starten. Også boken som jeg nevnte tidligere, “Valpen flytter hjemmefra” da 🙂 Koooos dere 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg