La oss snakke frokost

Har dere sette en så nydelig blomsterbukett? Denne fikk jeg av to av mine nydelige PT-kunder, og nå står den her på bordet og pynter opp hele leiligheten. I dag laver snøen ned på sørlandet, og plutselig har det blitt Winter Wonderland over natten. Jeg synes det er kjempe koselig, og håper bare dette blir ordentlig snø og ikke typisk sørlandsvinter med slaps som regner vekk i løpet av et par dager. Jeg gleder meg til å kle godt på meg, og gå en god tur i snøværet. 

Jeg blir så glad av disse bildene, og jeg blir ordentlig fristet av mat som er så fargerik og frisk. Jeg bruker ofte et par minutter ekstra på å kutte opp frukt, og dandere det litt fint i skåler. Det tar meg ikke lang tid, men det gjør at frokosten blir litt mer fristende og innbydende. Dette er en typisk Marenfrokost. Jeg blir virkelig aldri lei av meieriprodukter blandet sammen med frukt, bær og nøtter. Det gir meg også alt jeg trenger, med proteiner fra meieriproduktene, karbohydrater fra frukt og bær, og fettsyrer fra nøttene. Jeg spiser selvfølgelig andre ting også. Topp 3 frokost for min del er meieriprodukter, grovt brød med proteinrikt pålegg og havregrøt. I helgene synes jeg det er koselig å lage et stort forkostbord, med rundstykker, egg og eggerøre, juice, melk, kaffe og flere ulike typer pålegg. Dette er spesielt hvis vi er flere rundt bordet, er det kun meg så går jeg heller for et alternativ slik som vist i dette blogginnlegget. 

I det siste har jeg testet ut flere typer brød fra et lokalt bakeri her i Kristiansand. Både et nydelig lavkarbobrød, flerkorn, speltbrød og emmer brød har jeg fått smake, og jeg gleder meg til å dele litt brødskive-inspirasjon med dere. Jeg synes det er trist at så mange er redd for å spise brød, og jeg ønsker å ta brødskiva tilbake i matpakken. 

Nå ble det mye frokostprat her, men det er virkelig mitt favorittmåltid i løpet av dagen. Hva er det beste du vet å spise til frokost? Spiser du ulike ting til hverdags og helg? 

 

Smiiiiil Maren 

 

12 kommentarer
    1. Inspirerende innlegg!
      Jeg er så enig, elsker alt med meieriprodukter og havregryn til frokost. Ellers er jeg stor fan av ristet brød med brunost og syltetøy, det er skikkelig helgefrokost det 😀

    2. Vet du hva, vil tørre å påstå at det ikke er kun jeg som er veldig lei av innlegg og bilder av din mye omtalte Marenskål. Blir litt mye. Håper du skjønner det 🙂 hehe!

    3. Sara: Haha, ventet på denne kommentaren;) men jeg synes disse bildene var så fine og hadde så lyst å dele dem. Men ja – jeg skjønner det godt. Lenge til dere får se noe mer til min favorittfrokost – jeg lover 😉

    4. Syns det er superinspirerende med bilder av “Marenskåla”, jeg. Så her er det nok mange ulike meninger og synspunkter, som med alt annet her i verden. De fine, fargerike frokostene og bildene inspirerer! Takk Maren 🙂

    5. Alle vet jo hva Maren skålen er nå, men blir fine bilder! Jeg har blitt veldig fan av smoothie til frokost. Men knaller gjerne til med brød og godt pålegg til lunsj. I helgene er det som regel det samme, men mer kaffe til og gjerne en liten ekstra godbit. De beste frokostene er de på hytta og turer. Der man kan sitte lenge med nykokte egg og varmt brød og masse ekstra digg pålegg.. det blir noe annet på tur!!
      Men heia brød til lunsj. Jeg liker det og liker at du ufarliggjør det!

    6. Heia grovt brød! Liker veldig godt at du slår ett slag for brødskiva!
      Marenskåla ser som alltid veeldig fristende ut! Men lurer på hvor du har gjemt nøttene?

    7. Anonym: Ligger valnøtter i bunn også hadde jeg cashew som snacks – men de forsvant på 10 sek :p Uten tvil noe Av det aller aller beste jeg vet om!

    8. Kjære Maren!
      Dette blir min lengste kommentar på en blogg noen sinne, jeg kommenterer sjeldent/aldri 🙂 Men ettersom du er opptatt av kosthold og gir tips og råd om nettopp dette, så må jeg bare dele mine tanker.
      Jeg vil ikke være en av de som alltid skal ”prakke på” med kunnskap om alt, men mye tyder på at inntak av melke- og kjøttproteiner har stort samsvar med tilfeller av kreft og hjerte- og karsykdommer. (Visste du dette?)
      Dette er testet på flere måter, men det er enkelst å sammenlikne land i Asia (der inntaket av melk/kjøtt proteiner er svært lavt) mot USA (der inntaket er enormt). Sykdommene er så og si helt samsvarende med inntaket, altså enormt i USA og nesten ikke-eksisterende i Asia (spesielt landsbygda).
      Kostholdsråd er ofte styrt og/eller påvirket av av landbruksbedrifter, og sammen med reklamer får det oss til å tro at vi både trenger mye melk og kjøtt, samt at det er svært sunt for oss. Hvem tror ikke at melk er sunt? Vi trenger jo kalsium, eller?
      Jeg vet ikke om du velger å ignorere dette, men jeg håper du fortsatt leser med et positivt sinn! 🙂 Jeg vil ikke rette på noen, bare få folk til å stille spørsmål med ”gamle” forestillinger. Det er så innmari mye fokus på hva som er sunt og usunt i dag, men jeg vil tørre å påstå at vi i vesten har et alt for stort fokus på å få i oss nok proteiner. Proteiner, proteiner, proteiner – det er alt som står i hodet på oss, spesielt vi som liker å trene. Dessverre er det nok en del feilinformasjon her, noe som blant annet kommer svært godt frem i dokumentarene ”Food choises” og ”Forks over knives”.
      Ettersom du er veldig opptatt av proteiner (og næring) selv (og promoterer dette) såå håper av hele mitt hjerte at du tar min utfordring med å se 15 minutter på ”Forks over knives” på Netflix.
      Jeg kan love deg at den er utrolig interessant(!), og du vil nok frivillig se resten hih 🙂 PS: ingen dyrelidelser eller lignende, kun informasjon om kosthold i sammenheng med sykdommer og levelader.
      Må bare presisere at jeg ber absolutt ingen om å bli vegitarianere eller veganere – men jeg oppfordrer til bevissthet!
      *Venter i spenning på svar* 0:)
      Mvh Silje

    9. Silje: Først og fremst – tusen takk for at du engasjerer deg, og takk for at du valgte å dele dine tanker på min blogg i dag. Jeg tar absolut utfordringen, og skal finne frem “Forks over knives” på Netflix. Jeg har ikke netflix da, men kanskje verd å skaffe seg igjen for denne dokumentaren. Takk for at du delte dette, og spesielt for måten du la det frem på. Det gjorde at jeg fikk lyst å sette meg ned og se på dokumentarene du nevner. Du gjorde meg nyskjerrig, i stede for å komme med en ovenfra og ned type fremtoning. Så takk for tips, og takk for at du deler dine erfaringer 🙂

    10. Til hverdags blir det cottage cheese, skyr blåbær/yoplait vanilje, bringebær eller epler i en skål 🙂 Har også begynt og variert litt med havregrøt kokt på melk, med kanel og sukrin og cottage cheese i, og evt grønn eple i tillegg. Sinnsykt godt 🙂

    11. Åå, så bra, Maren! 🙂 Nå ble jeg varm inni meg og oppriktig glad for at du svarte det du gjorde! Tusen takk <3
      Du skal vite at du er en stor inspirasjon med din positive innstilling og ditt store smil hver dag!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg