Første dag på nytt styrkeprogram

På mandag gikk startskuddet for mitt nye styrkeprogram og jeg tenkte å fortelle dere litt om det. Programmet består av 3 økter, hvor alle øktene er fullkroppsøkter. Det betyr at hele kroppen trenes, tre ganger pr uke. Man skiller ofte mellom helkropp og splitt. Når man splitter opp, betyr det at man har flere styrkeøkter pr uke, hvor ulike muskelgrupper står i fokus på hver økt. For eksempel kan man ha ben en dag, rygg en annen dag, og bryst og/eller skuldre en tredje dag. Mage kan man gjerne ha sammen med ben for eksempel. Dette kan varieres i det uendelige, og folk splitter opp kroppen svært ulikt, alt etter hva de liker, har lest er best og trives med. Jeg har tidligere kjørt en 4-splitt med en dag for kun ben, en dag med rygg + biceps, en dag med bryst + triceps, og siste dagen med fokus på skuldre + mage. Det funket fint det, men nå er det slik at jeg ikke alltid får til fire styrkeøkter, og derfor kjører jeg nå heller 3 fullkropp eller helkroppsøkter som det også kalles, og det føles veldig riktig for meg akkurat nå. 

Mandag var altså første økt på planen, og øvelsene så slik ut: 

  • Chins
  • Strakmark
  • Ettbens hipthrust
  • Sidehev
  • Lårcurl 
  • Pikes i slynge
  • Skulderrotasjon i kabel

Som jeg nevnte tidligere har jeg fått hjelp til å sette opp dette programmet av en dyktig og utrolig skjønn jente ved navn Adele Marlén. Jeg er en luring når det gjelder egen trening, og sniker meg lett unna de øvelsene jeg vet jeg burde ha med, men som jeg ikke liker. På mandagens økt for eksempel hadde jeg uten tvil droppet både hipthrust og skulderrotasjon, rett og slett fordi jeg synes hipthurst er grusomt tungt og skulderrrotasjon er kjedelig. Da er det godt at man har andre trenere som kan sette en litt på plass og presse på med de øvelsene man faktisk trenger, og ikke kun de man liker. 

Når det gjelder antall set og reps så endres dette hver uke, for å skape variasjon. Dette er også litt nytt for meg, og jeg synes egentlig det er smart tanke. Nå har jeg altså kjørt første dag, og jeg gleder meg til de to neste. Jeg skal selvfølgelig dele de også med dere. 

Hvordan er det med dere mine venner, er dere i gang igjen med treningen etter jul og nyttår? 

 

Smiiiil Maren

 

10 kommentarer
    1. Så gøy at du er i gang! 😀
      Det kan jo hende du får enda raskere framgang på styrketrening når du treffer hver muskelgruppe såpass ofte; det blir spennende!
      Jeg skjønner deg på Hip thrust – hatet den før! Nå overlever jeg, men har alltid vegret meg litt for den. Det er vel mest fordi på tross av ALT jeg legger rundt stanga for å hindre ubehag, ender jeg alltid opp med ømme, røde hoftebein to dager etter..
      Men bra at du gjennomfører og får utvidet “øvelsesrepertoaret” ditt, da 😀

    2. Maria Turøy: Det blir veldig spennende, jeg har jo trent styrke aktivt i over 10 år, så det er kanskje ikke så rart man trenger litt ny motivasjon etterhvert 🙂 Ja, om ikke utvidet øvelsesrepetoaret, så hvertfall pushet inn de øvelsene jeg ofte dropper og DET har jeg så enormt godt av. Jeg gleder meg 😀 Hehe ja kjenner meg igjen, men nå har jeg funnet en tykk og god pute som rulles rundt stanga, og den funker veldig bra. Kanskje du burde prøvde deg frem med strikk som alternativ? Evt bootybuilderen er jo genial ift akkurat det da, men den er det ikke så mange sentere som har enda. Vi har den hvertfall ikke der jeg jobber dessverre.

      Lykke til med treningen din, kjør på <3

    3. Så gøy! Jeg har kjørt 3 fullkroppøkter i uken i litt over 1 år. Ble rett og slett lei av 4 splitten etter å ha drevet med styrke i 10 år. Har blitt skikkelig glad i løpe og komme meg ut i naturen, så nå har jeg tid til 2-3 løpe økter i uken. Har mye mer effektive økter hvor jeg er skikkelig sliten hver gang, og et annet pluss er at jeg aldri følt meg så vel i bikini som nå 😉

    4. Har selv trent helkropp i snart 7-8 måneder, og har fått svært god fremgang! Klarte nylig 55 kg i benk, og nå er jeg på et nytt program selv, alltid spennende. Må selv øke hver uke, begynte relativt snilt. Må jo ha mulighet til å øke litt hver uke:) Blir gøy å følge deg på ditt program, når vi begynte nesten samtidig:))

    5. Haha, kjenner meg igjen i det med å droppe de øvelsene som er tunge. Jeg hater f.eks. knebøy og gjør det aldri, men tar selvfølgelig andre beinøvelser.
      Mitt nyttårsforsett er å klare å opprettholde kontinuiteten i treningen og å ha lyst til å trene, så målet mitt nå er 2 fullkroppsstyrkeøkter, 1 yoga og 1 løping i uka. Det funker foreløpig veldig bra og jeg er mye mer motivert enn tidligere. Kvalitet over kvantitet!

    6. Så gøy, akkurat dette har jeg vurdert å gjøre nå også! Trenger å variere litt fra de samme øvelsene og øktene:)
      Kanskje deler du flere helkroppsøkter etterhvert? Hvordan varmer du opp før? Lett styrke? Tøying? Cardio?
      Håper du svarer!
      Siri

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg