Effektive og morsomme mageøvelser

I januarutgaven av ShapeUp deler jeg et effektiv 15 minutters treningsprogram med noen litt annerledes og morsomme mageøvelser. I dag tenkte jeg at jeg skulle dele et par av dem med dere. Jeg innrømmer lett at jeg hater å trene mage, det er uten tvil det kjedeligste jeg vet. Løsningen min ble derfor å finne noen litt morsomme og alternative øvelser. Håper dere liker dem. 

1. Hengende benhev 

Slik gjør du: Heng rett opp og ned i en stang, stram mage, sete og lår. Start bevegelsen ved å bruke magen til å løfte opp bena, resten av kroppen holdes stabil. Senk bena kontrollert ned igjen til utgangsposisjonen og gjenta.

Repetisjoner: 8×4

Pass på: Unngå t kroppen svaier, stram hele kroppen. 

2. Pikes med ball 

Slik gjør du: Denne øvelsen er satt sammen av flere deler. Øvelsen starter ved at du ligger på gulvet med en fitnessball mellom bena. Løft opp bena fra gulvet, samtidig som armene løftes. Ta i mot ballen fra bena, og senk armene med ballen ned over hodet, samtidig som bena senkes ned. Snu så bevegelsen og løft armene med ballen opp igjen, samtidig som bena løftes og ballen overleveres igjen, og bena senkes.

Repetisjoner: 8×4

3. Vandrende planke på tredemølle 

Slik gjør du: Still deg opp i plankeposisjon, med armene på tredemøllen. Ha møllen på en hastighet mellom 1-2 km/t og gå fremover med armene mens du passer på å holde kroppen stabil, stramme mage og armene hele tiden like under skuldre. Unngå å vrikke på hoftene, kroppen skal holdes rett og stram.

Repetisjoner: 30 sekunder gå, 15 sekunder pause x 4

Den siste øvelsen er uten tvil min favoritt. Jeg la ut en film av vandrende planke på tredemølle på min Instagram (dere finner meg på marenerdvik) og flere av dere tagget meg i deres egne bilder og filmer av øvelsen. Utrolig gøy å se at den engasjerte. Fortsett gjerne å tagg meg i spreke, morsomme ting dere gjør. Det er så gøy, og ikke minst inspirerende å se 

Hva er din favoritt mageøvelse? 

 

Smiiiil Maren 

 

4 kommentarer
    1. Hei! Fine øvelser.
      På den første øvelsen, skal man prøve å rette ut bena, eller bare løfte knærne?
      På “Pikes med ball” blir jeg ofte sliten av å holde nakken oppe. Får man trent magen like godt hvis man hviler hodet på gulvet?

    2. Hei. Tusen takk for en bra blogg, med masse inspirasjon. Spørsmålet mitt er ikke direkte relatert til teamet i bloggposten, men, jeg lurte på om du har noe erfaring med app’en til ShapeUp(ikke flipp-appen)? Jeg får tilgang til bladene, men ikke til videoene man visstnok skal få se av øvelsene. Har du noen tips?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg