Slik trener jeg styrke i jula

My workout routine

Nå vil jeg tro dere har lest så mye om julekos, og julemat at det kanskje kan friste med noe litt annet? Nå er, hvertfall slik det er hos oss, de to helligste juledagene over og det frister for de fleste av oss å bevege seg litt ut av huset, og gjerne være i litt fysisk aktivitet. Jeg tenkte derfor at det kunne passe fint å dele en liten styrkeøkt med dere. Når jeg ikke har lyst å tilbringe evigheter på treningssenteret, men likevel har lyst å få en så effektiv økt som mulig så velger jeg å trene kroppens største muskler, med hovedfokus på bena. I julen er det akkurat slik styrketrening jeg liker, og jeg tenkte derfor dele mitt jule-styrkeprogram med dere. 

Øvelsene er som følger: 

  • Knebøy –  60 kg
  • Strake markløft –  55 kg
  • Gående utfall – 12kg i hver hånd 
  • Pullups / chins – både med og uten strikk, med og uten ekstra vekt. + negative reps for å ta ut det siste. 
  • Benpress – 113kg  (maskin en veier 53 kg, også la jeg på 60 kg) 
  • Militærpress – 30kg
  • Rollouts med hjulet 

Jeg kjører enkelt og greit 6-8 repetisjoner pr øvelse, og 3-4 sett. Pausene holder jeg relativt korte, og passer på å løfte såpass tungt at jeg akkurat klarer det repetisjonsantallet jeg har satt meg, uten at det går utover teknikken. Det betyr at har jeg bestemt meg for å ta 8 repetisjoner skal vekten være så tung at jeg ikke kunne klart 9 repetisjoner. 

Jeg koser meg med jul, men i dag øser regnet ned her, og jeg kjenner at det dreper litt av julestemningen for min del. Det er faktisk meldt full storm her i løpet av dagen, så skal man ut av huset for en liten 2.juledags trim er det bare å kle godt på seg. Jeg håper dere koser dere og nyter julen fullt ut.

Jeg er litt nyskjerrig på om det er flere som trener i julen, eller tar du deg et par dager julefri? 

 

Smiiil Maren  

 

16 kommentarer
    1. Jeg har hatt treningsfri litt for lenge pga sykdom, men i dag går turen bort på Fresh 😀 Hjalp på motivasjonen med et treningsinnlegg med forslag til øvelser! Ha en fortsatt fin jul og kos deg 🙂

    2. Hunden til mamma og pappa må luftes uansett om det er jul eller ei. Så det har blitt et par rolige joggeturer med han. Han elsker jo det, så det er jo koselig så julen blir gøyal for han å. Lett for dyrene å få litt mye alene tid i julen da det er så mye selskaper. Idag hadde jeg kanskje tenkt meg på en liten styrkeøkt.
      Kos deg videre i julen og pass deg for Urd!
      Anja

    3. Jeg trente på julaften, men i går tok jeg meg fri og det tror jeg nok det blir i dag også. I morgen får jeg vel ta meg en økt da, hehe 🙂 Ha en fin romjul videre!

    4. Jeg tar meg alltid fri på julaften fordi den dagen er “hellig” for min del og jeg har lyst å bruke dagen på familie og kos, og ikke trening. Resten av julen trenger jeg, fordi det er deilig med bevegelse mellom all julemat og selskaper 🙂

    5. Jeg blir så glad av bloggen din, kloke ord og fine smil!! Her har det blitt treningsfri hittil. Har prøvd meg på et par løpeturer, men kroppen er litt sliten – tror jeg brygger på en forkjølelse. Så da har jeg kjapt endra til gåturer i greit tempo:) Og litt yoga! Driver du fortsatt med det? Jeg har ikke likt yoga før, men plutselig liker jeg det veldig!! Kanskje du har noen tips for stive løpetreningskropper? Fortsatt god jul:)

    6. Trening hver dag, utenom julaften 🙂 Viktig for meg å holde på de faste rutinene. Blir jo alltid litt utskeielser ellers i julen. Fortsatt god jul 🙂

    7. Jeg trente 1.juledag og nå i romjulen. Syns det er helt greit å trene litt i julen så lenge det ikke går utover familiekosen og selskapene. En liten halvtime – time til kun seg selv er gull verdt i julen synes jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg